וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צבא הקבע עובר לפנסיה צוברת

טל לוי

30.4.2008 / 16:23

צה"ל חתם היום עם האוצר על הסכם לפיו יחלו משרתי הקבע להפריש ממשכורתם לקרן פנסיה. עם זאת, עד גיל 67 ימשיכו להנות מפנסיה תקציבית

מהפכה קטנה התחוללה היום בהסדרי הפנסיה של אנשי צבא הקבע: מעתה ואילך תחושב פנסיית הפורשים מצה"ל בשיטה הצוברת ולא בשיטה התקציבית. על ההסכם חתמו הממונה על השכר, אלי כהן, המשנה לממונה על התקציבים היוצא, הראל בלינדה, ראש אגף משאבי אנוש בצה"ל, אלוף אלעזר שטרן והיועץ הכספי לרמטכ"ל, תת-אלוף מהרן פרוזנפר. בתום 4 שנים של דיונים.

עד כה, נהנו אנשי הקבע מפנסיה תקציבית ופירוש הדבר כי עם פרישתם לגמלאות, הופרשו עבורם כספים ישירות מתקציב המדינה. לעומת זאת, מי שביקש לקבל קצבת פנסיה במגזר הפרטי נאלץ להפריש מדי חודש אחוזים משכרו במשך עשרות שנים. פירוש הדבר כי איש הקבע, קיבל למעשה סכומי עתק מהמדינה לעומת אנשי המגזר הפרטי שנאלצו להסתמך על עצמם.

בשנת 2007 הסתכמה ההוצאה על פנסיה עבור אנשי הקבע ב-4.2 מיליארד שקלים שהגיעו במלואם מתקציב המדינה. אם לא די בכך, גיל הפרישה הממוצע בצה"ל הוא 46 שנים בלבד (לעומת 67 בקרב שאר האוכלוסיה) ופירוש הדבר כי המדינה שילמה לאנשי הקבע שכר במשך 25 שנים ולאחר מכן המשיכה לשלם שכר חודשי לגמלאי עד יום מותו. תוחלת החיים הממוצעת עומדת כיום על 78 שנים ופירוש הדבר כי לאחר 25 שנות עבודה, קיבל איש הקבע פנסיה קצבה במשך 32 שנים נוספות – הישר מקופת המדינה.

כעת מיישרים אנשי הקבע קו עם שאר הציבור וכדי לקבל את קצבת הפנסיה, על איש הקבע להפריש כסף ממשכורתו בכל חודש. ממשרד האוצר מוסרים כי הרפורמה החדשה מאפשרת פרישה מוקדמת של משרתי קבע בגילאים אשר ייקבעו מעת לעת בהתאם למאפייני השירות ואף מבטיחה חסכון פנסיוני למשרתים אשר חתומים על שירות לתקופות מוגבלות.

ההסכם שנחתם הוא חלק מהמעבר הכולל של עובדי הסקטור הציבורי לחסכון פנסיוני במסגרת פנסיה צוברת. ההסכם נחתם בהמשך לחוק המדיניות הכלכלית משנת 2004 הקובע כי משרתי קבע שהתחייבו לשירות החל מה-1 בינואר 2004, יחסכו לפנסיה כנהוג בכל מגזרי המשק האחרים.

על אף ישור הקו שעוברים אנשי הקבע, הם בכל זאת נהנים מהטבה יחודית בשם "פנסיית גישור". גיל הפרישה הקבוע כיום הוא 67 אולם גיל הפרישה הממוצע מהצבא עומד על 46 שנים בלבד. פירוש הדבר כי המדינה תעמיד לרשות הפורשים פנסיה למשך 21 שנים – על חשבון תקציב המדינה – ומגיל זה, תלקח קצבת הפנסיה מהסכומים שהופרשו במשך כל החיים. באוצר מעוניינים להעלות את גיל הפרישה בצה"ל וליישרו עם גיל הפרישה הנהוג במשק וברגע שזה יקרה, יקטן הנטל התקציבי. לפי שעה, נוכל לראות את החיסכון בתקציב רק בעוד 25 שנים כאשר מי שהתגייס לצבא קבע בימים אלה יגיע לגיל פרישה.

  • עוד באותו נושא:
  • צה"ל
  • פנסיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully