וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקשה לאישור תביעה ייצוגית בסך 234 מיליון שקל הוגשה נגד כיתן בשל נזקים מזיהום אוויר

הילה רז

30.4.2008 / 18:40

בעשרות בדיקות פתע בארובות מפעלה בדימונה, התגלו חריגות מהתקן הקבוע ברשיון העסק של המפעל

החריגות היו בפליטות מזהמים מסוג גופרית דו חמצנית, תחמוצת החנקן וחומר חלקיקי מרחף בשיעור הנע בין עשרות למאות אחוזים מעל המותר בתקן.



לטענת התובעות הייצוגיות, המיוצגות על ידי עו"ד יוחי גבע, כיתן מזהמת את האוויר זה שנים. חרף התראות רבות והרשעה בכתב אישום שהוגש על ידי המשרד לאיכות הסביבה ב-2004, המפעל ממשיך לזהם את האוויר. בשל כך 33 אלף תושבי העיר דימונה נמצאים בסיכון חיים ממשי ומוחשי.



מהתביעה עולה כי בין הרעלים הנפלטים מארובות המפעל ניתן למצוא גפרית דו חמצנית - גז חסר צבע אך בעל ריח חריף. גז זה גורם להרגשת מחנק, יובש בפה, גירוי בגרון ועיניים דומעות, ונוצרים ממנו חלקיקי גופרה שחודרים לעומק דרכי הנשימה.



בנוסף, ניתן למצוא את תחמוצת החנקן החודרת לעומק דרכי הנשימה ועלולה לגרום לפגיעה נשימתית ולמחלות. תחמוצת החנקן גורמת להיחלשות הגנות הגוף נגד מחלות כמו דלקת ריאות, ונגד גירויים בריאות ובעיניים.



על פי התביעה, באוקטובר 2007 פירסם משרד הבריאות דו"ח מקיף שנערך ביחס למיפוי תחלואת הסרטן והמחלות הממאירות בישראל בחלוקה גיאוגרפית לנפות. על פי הדו"ח, החל משנת 2001 ועד לשנת 2005 תחלואת הסרטן והמחלות הממאירות באזור הדרום ובעיר דימונה עלתה ב-26% - יותר מכל אזור אחר בארץ.



לטענת התובעות הייצוגיות, בהיעדר ענישה מספקת, ומכיוון שמרבית המקרים של חריגות מתקנים לא מאותרים, קיים תמריץ לכל מפעל לחרוג מהתקנים ולהשיא את רווחיו, תוך הימנעות מנקיטה באמצעי זהירות שעלותם רבה. לגרסת התובעות, התביעה הייצוגית יכולה למנוע מצב דברים ולהפוך את הזיהום לבתי משתלם מבחינה כלכלית.



לדברי התובעות, "רק פיצוי משמעותי בסך מאות מיליונים יגרום למפעל כיתן, ולאחרים כמותו, לשנות את דרכיהם ולחדול מסיכון חייהם של תושבי אזור נפת דימונה בפרט, והנגב בכלל".



קבוצת התובעים הייצוגים הוגדרה כ-33 אלף תושבי דימונה המתגוררים בסמיכות לאזור הזיהום, אשר זכאים כל אחד, לטענת התובעות, ל-7,000 שקל פיצויים בשל פגיעה באוטונומיה והוצאות בשל השגחה רפואית.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully