וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנשיא פרס בעצרת הממלכתית לרגל יום הזיכרון לשואה ולגבורה: על אומות העולם לעשות את המוטל עליהן

רותי סיני

30.4.2008 / 22:17

רק מדינה בעלת כושר הרתעה תוכל לשמור על הלפיד, ציין

אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה נפתחו הערב בעצרת ההממלכתית במוזיאון יד ושם בירושלים. אירועי יום השואה יצויינו בסימן "ובחרת בחיים". בטקס יישאו דברים גם ראש הממשלה, אהוד אולמרט ויו"ר מועצת יד ושם, יוסף (טומי) לפיד. במהלך הטקס יודלקו שש משואות לזכר שישה מיליון היהודים שניספו בשואה.



לדברי הנשיא פרס, "ייתכן ואיחרנו בהקמת המדינה. ושילמנו מחיר כבד. כי בהיסטוריה אסור לאחר. אבל קמנו. ומשקמנו - אספנו את עמנו. חזרנו למולדתנו. החיינו את שפתנו, פתחנו שערי הצלה לניצולי השואה. הדפנו שבע התקפות מלחמתיות ושתי אינתיפאדות שנועדו להביסנו. וחתמנו על שני הסכמי שלום. התגלה בנו פוטנציאל גנוז, הדרוש לתחייה. צל המוות עוד רחף מסביב, וחיים חדשים החלו להירקם.



"הקמנו צבא היודע לנצח, ומסוגל להגן על עם שוחר שלום. הוכחנו שרוחנו לא נשברה. האסון לא ביטל את יכולתנו להקים צורות חיים צודקות וייחודיות. השואה תבעה מאתנו מאמץ עליון, גם לאחר שהוקז דמנו, השכלנו להגיע ולהיות ראשונים בעולם - בחקלאות, ברפואה, בהגנה עצמית. מהמצבות שאבנו כוחות צפונים."



פרס הוסיף, כי על היהודים לשאול עצמם כל בוקר, "מה עלינו לעשות כדי שמה שהיה לא ישוב לעולם. חובה היא לטפח את כושרנו הרוחני והפיזי כאחד. לבצר את מעמדנו, בכח הצדק ובכח צודק." הנשיא התייחס ברמיזה לאיום הגרעין האיראני, ואמר כי "את המוטל על העולם - עליו לעשות ללא דיחוי. אילו מדינות העולם לא היו מאחרות והיו מתייחסות לסכנה הנאצית בזמן, בפיכחון, הן היו יכולות למנוע מהיטלר מלהשפיל אותן, ומלרצוח עשרות מיליוני בני אדם."



מחר ייפתחו האירועים ב-10:00 בצפירת דומייה בת שתי דקות שתישמע ברחבי הארץ. עם תום הצפירה ייערך טקס באנדרטה למרד גטו ורשה ביד ושם. ב10:30 תחל הקראת שמות הנספים ביד ושם, תחת הכותרת "לכל איש יש שם". בצהריים ייערך הטקס המרכזי באוהל יזכור ביד ושם. ב-19:30 תיערך הדלקת משואות לזכר לוחמי מרד גטו ורשה בקיבוץ יד מרדכי וב-19:45 יינעלו אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה בעצרת הממלכתית בבית לוחמי הגטאות.



הרמטכ"ל, רב-אלוף גבי אשכנזי, החל אתמול ביקור רשמי בפולין. במהלך ביקור בבית העלמין היהודי בוורשה, אמר אשכנזי, כי "התשובה למה שאנחנו רואים כאן היא אנחנו, מדינת ישראל, צה"ל והניצחון", אמר. בהמשך ביקורו נפגש הרמטכ"ל עם ראשי הקהילה היהודית בעיר, ביקר בבית הכנסת נוז'יק והניח זר על אנדרטת מרד גטו ורשה. דקות ארוכות עמד מול התל שברחוב מילא, המקום המשוער שבו התבצרו מרדכי אנילביץ' ואנשי מפקדתו והובילו את המרד בגטו. "במקום הזה מרדכי אנילביץ' לא רק התחבא מהנאצים אלא גם נלחם", אמר אשכנזי. "ראוי שחיילי צה"ל ילמדו את סיפור המרד הזה. הם ידעו שאין להם סיכוי לנצח ולמרות זאת נלחמו - זאת גבורה".



מחר צפוי הרמטכ"ל להוביל במחנה ההשמדה אושוויץ את "מצעד החיים", שבו ישתתפו כעשרת אלפים צועדים מכל העולם. זו הפעם הראשונה שמפקד צבא ישראלי מוביל המצעד. באירוע ישתתפו גם שרת החינוך יולי תמיר ומאמן קבוצת הכדורגל צ'לסי, אברם גרנט.



הכנסת הניצולים כמעט והוכפלה



בחודשים האחרונים כמעט והוכפלה הכנסתם החודשית של הנזקקים ביותר מקרב לינקים רגילים
ניצולי השואה החיים בישראל עם תחילת יישומן של החלטות הממשלה בעניינם. עם זאת, המהלכים שמטרתם לסייע לניצולים לממש זכויות שמגיעות להם מממשלות אחרות וגופים שונים מתקדמים בקושי.



במחצית פברואר, בהתאם לתוכנית הממשלה שאושרה בנובמבר, נשלחו 7,500 מכתבים לניצולים שנפלו בין הכיסאות, לפי מידע שהיה בידי ועידת התביעות ומשרד האוצר - לא קיבלו קצבה מגרמניה וגם לא מישראל. המכתבים כללו טופס ובו שאלות שמטרתן לברר אם הניצולים מקבלים קצבאות ממקורות אחרים.



עד כה, כמחצית הנמענים מילאו את הטפסים וכאלפיים החלו לקבל קצבה חודשית של 1,000 שקלים, רטרואקטיווית מאוקטובר. השאר נמצאים בבדיקה או שנמצא כי אינם זכאים משום שכתבו כי הם מקבלים קצבה ממדינה אחרת. לנוכח ההיענות המעטה יחסית למכתבים, פורסמה גם מודעה בעיתונים הקוראת למי שרואים עצמם זכאים לקצבה לפנות למשרד האוצר. כ-800 פנו.



בשבועות הקרובים יישלחו כאלף מתנדבים מטעם הסוכנות היהודית והמועצה הלאומית להתנדבות לבתיהם של אלה שלא מילאו טפסים כדי לברר את מצבם.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully