וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלכלנים: "השמטת האזהרה לאיום על הצמיחה מהודעת הפד היא נקודת אור - אך לא מבטיחה דבר"

נמרוד הלפרן

30.4.2008 / 23:18

"האינפלציה תפסה כעת את קדמת הבמה"

"הודעת הריבית של הבנק הפדרלי היתה הפעם מעט יותר אופטימית, ומנקודה זו הפד יכול ללכת לשני הכיוונים", העריך האנליסט מיילק וולפולק מבנק אוף ניו יורק מלון בראיון לאתר החדשות BBC. "אנשים ציפו לאיתות ברור להפוגה בהורדות הריבית - אולם הודעת הריבית אינה מבהירה סוגיה זו".



"למרות שהשווקים צפו בבירור את החלטת הריבית היום - הודות לכמה הדלפות מתוכננות היטב באחרונה - אני ממשיך להעריך כי קיימת אפשרות שהיקף הנתונים הכלכליים השליליים שיפורסמו בהמשך יגדילו את הציפיות להורדות ריבית נוספות. זאת, ככל שנתקרב לישיבה הבאה של הבנק הפדרלי בחודש יוני", אמר האסטרטג הראשי של SCM אדוויזרס, מקס בובליץ, לעיתון "פייננשל טיימס".



"אם בכלל - האיתות על הפוגה בהורדות הריבית היה רך יותר מהציפיות והתקוות בשוק וניתן היה לצפות כי הפד יתייחס לשיפור בשוקי הפיננסים באופן נרחב יותר משעשה", אמר אסטרטג RBS גריניץ' קפיטל, אלן רסקין, לטיימס. "עם זאת, הבנק כן הוציא מהודעתו את האזהרה כי הסיכונים לצמיחה נוטים לכיוון האטה, והדבר מהווה קרן אור של אופטימיות".



"השוק רצה לשמוע עמדה תקיפה מצד הבנק הפדרלי ביחס לאינפלציה, ואמירה כלשהי על כך שהורדות הריבית שבוצעו הספיקו לפחות בעתיד הנראה לעין", אמר אסטרטג המניות של איי.ג'י. אדוארדס, סקוט וורן, לסוכנות הידיעות איי.פי. "בחודש החולף התמעטו מעט החששות לגבי הצמיחה. אנשים השלימו עם העובדה שתהיה צמיחה נמוכה אך חיובית. אולם האינפלציה תפסה כעת בבירור את קדמת הבמה".



הבנק הפדרלי הוריד היום, כצפוי, את הריבית בארה"ב ב-0.25% לרמה של 2% - רמתה הנמוכה ביותר מאז נובמבר 2004. בכך אותת הפד כי יתכן שסדרת הורדות הריבית בה פתח בסתיו שעבר הגיעה לסיומה. בעקבות הורדת הריבית הדולרית ולנוכח החלטת בנק ישראל בתחילת השבוע להותיר את הריבית השקלית ללא שינוי ברמה של 3.25% - גדל פער הריבית בין ארה"ב לישראל ל-1.25%. הריבית בארה"ב עומדת כעת על מחצית מהריבית בגוש היורו - 4%.



"הורדה משמעותית של הריבית עד כה - ביחד עם צעדים מתמשכים להגברת הנזילות השווקים - אמורה לסייע לתרום לצמיחה מתונה לאורך זמן", נאמר בהודעת ועדת השוק הפתוח של הבנק הפדרלי (FOMC). "הוועדה תמשיך לעקוב אחרי התפתחויות בתחום הכלכלי והפיננסי ותפעל ככל שיידרש לקידום צמיחה כלכלית ניכרת ויציבות מחירים", נאמר בהודעה.



"שוקי הפיננסים נמצאים תחת לחץ ניכר, ומחנק האשראי והעמקת ההאטה בשוק הדיור צפויים להכביד על הצמיחה הכלכלית במהלך רבעונים אחדים נוספים", נכתב בהודעת FOMC. "הוועדה צופה התמתנות של האינפלציה ברבעונים הקרובים, בעקבות התייצבות מחירי האנרגיה ומחירי סחורות אחרות, והקלה בלחצים בתחום ניצול המשאבים".



"יש צורך להמשיך לעקוב בזהירות אחרי התפתחויות בתחום האינפלציה", נאמר בהודעת הוועדה אשר הזהירה כי רמת חוסר הוודאות בתחום המחירים נותרה גבוהה.



החלטת הריבית התקבלה ברוב של 8 מול 2 מתנגדים. שני המתנגדים - נשיא הבנק הפדרלי של דאלאס, ריצ'רד פישר, ונשיא הבנק הפדרלי של פילדלפיה, צ'רלס פלוסר - תמכו בהשארת הריבית ללא שינוי.



הבנק הפדרלי, בראשו עומד היו"ר בן ברננקי, ביצע מאז ספטמבר שבע הורדות ריבית במסגרתן חתך את הריבית בשיעור מצטבר של 3.25%. זאת, בניסיון להשיב את אמון המשקיעים במגזר הפיננסים האמריקאי - ובכדי לתמוך בצמיחת הכלכלה בארה"ב הכורעת תחת נטל המשברים בשוקי הדיור והאשראי.



בפרק זמן של שמונה שבועות - מאמצע ינואר ועד אמצע מארס - חתך הפד את הריבית פעמיים בשיעור של 0.75% ופעם אחת ב-0.5%. מדובר במהלך הורדת הריבית החד ביותר שביצע הבנק הפדרלי זה רבע מאה.



בנוסף להורדת הריבית, הבנק הפדרלי גם נקט בסדרה של צעדי חירום להגברת הנזילות בשווקים, במסגרתם העמיד אשראי בהיקף של מאות מיליארדי דולרים לרשות מגזר הפיננסים. זאת, בניסיון להקל על מחנק האשראי. בה בעת, אישר הממשל האמריקאי חבילת תמריצים כלכלית והקלות מס בהיקף של כ-150 מיליארד דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully