וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עינוי סיני על פי כי"ל: כי"ל חתמה על חוזה להספקת 300 אלף טונה אשלג לסין ב-2008 ב-175 מ' ד'

יורם גביזון

1.5.2008 / 8:50

הסינים קיבלו רק 40% מהכמות הדרושה להם, וישלימו את החסר בשוק הסחורות למסירה מיידית

המשמעות היא שכי"ל תמכור לסינים ב-2008 אשלג בשווי כולל של 175 מיליון דולר לפי מחיר של 580 דולר לטונה, לא כולל הובלה וביטוח (FOB), שנעשים על ידי הסינים.



מחיר זה שקול למחיר של 650 דולר לטונה (כולל הובלה וביטוח) שגבוה מהמחיר שההודים שילמו ליצרני האשלג בהסכם ממארס 2008. זאת, למרות שהסינים שרוכשים 17% מתפוקת האשלג העולמית הם לקוח גדול יותר ועל כן היו אמורים לקבל הנחת כמות.



בתוך כך, חברת היבוא ההודית הקדימה את החברות הסיניות וחתמה על חוזה הספקה עם הסינים במחיר של 625 דולר לטון, שגילם עלייה של 335 דולר לטונה. מחיר זה היה מחיר שיא, אולם ההודים הבטיחו בכך הספקה מלאה של אשלג לסינים.



כי"ל חתמה זמן קצר אחר כך על הסכם לשיווק של 1.12 מיליון טונה אשלג לסינים במחיר של 625 דולר לטונה לשנה הקרובה ובתמורה כוללת של 700 מיליון דולר.



ההודים, כך נראה, ניצלו את ההתמהמהות של הסינים שטעו בהערכת עוצמת הביקושים בשוק העולמי. סינופרט אמנם הצליחה ב-2007 לנצל את כוחה כרוכשת האשלג הגדולה בעולם כדי לתמרן את יצרניות האשלג לחתום עמה על הסכם בעליית מחיר של 10 דולר בלבד, אולם הביקוש למזון והגאות בשוקי הסחורות החקלאיות יצרו עודף של ביקוש על היצע שהקטין את התלות של יצרניות האשלג בקרב הלקוחות הסיניים.



היצרניות מעדיפות כיום לנתב את ההיצע המוגבל של אשלג לשווקים שרמות המחירים השוררות בהם גבוהות יותר מבשוק הסיני כמו השווקים בברזיל, בדרום מזרח אסיה ובאירופה שבהם כבר נחתמו חוזי הספקה במחיר של 750 דולר לטונה.



כך למשל BPC, חברת היצוא המשותפת ליצרניות האשלג הרוסיות, הודיעה בשבוע שעבר על כוונתה לגבות מחיר של 1,000 דולר לטונה, הצהרה שזכתה לתגובה צוננת מפי ביל דויל מנכ"ל PCS הקנדית שמחזיקה עם יצרניות האשלג הצפון אמריקאיות האחרות ב-36% מכושר הייצור העולמי.



אלא שלמרות האמרת המחירים, הודיעה ממשלת סין על כוונתה לפקח על מחירי הדשנים, כלומר לסבסד את רמת המחירים לחקלאי. הודעה זו מאותתת על כוונתה של סין למנוע ירידה בשימוש בדשנים כדי לא לפגוע בתפוקות החקלאיות. אנליסטים העריכו שרמת המלאים הנמוכה בתחילת 2008 בסין וההיקף המצומצם של חוזי ההספקה יאלצו את חברות היבוא הסיניות לרכוש דשנים בשוק הסחורות למסירה מיידית (ספוט) ולהיכנס ל-2009 עם רמת מלאים נמוכה, מה שיבטיח המשך מגמה של עליות מחירים בשוק האשלג.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully