וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אופ"ק חדש: חמש מיצואניות האורז הגדולות באסיה שוקלות להקים קרטל אורז

ניו יורק טיימס

1.5.2008 / 11:27

הגוף כולל את תאילנד, ויטנאם, קמבודיה, מיאנמר ולאוס

"אנו לא שואפים להיות כמו אופ"ק, אבל אנחנו מקווים להרכיב קבוצה של חמש מדינות שיסייעו אחת לשנייה בנושאים הקשורים לסחר באורז בשוק העולמי", אמר סמאק בשיחה עם עיתונאים. לדבריו, הקרטל החדש עשוי להיקרא ארגון המדינות המייצאות אורז, או OREC.



סמאק הוסיף כי הוא העלה את היוזמה במהלך פגישה עם עמיתו המיאנמרי, תיין סיין, המבקר בתאילנד. לדבריו, תיין הסכים גם הוא ליוזמה, על אף שמיאנמר אינה מייצאת כיום אורז ומייצרת אורז רק ברמה המספיקה כדי לעמוד בביקוש המקומי. סמאק אף הציע לספק למיאנמר סיוע כלכלי, במידה ותגדיל את תפוקת האורז שלה למטרות יצוא.



ממשלת תאילנד העלתה בשנים האחרונות מספר פעמים את הרעיון להקים קרטל אורז, שבמסגרתו תוכל לנצל את מעמדה המוביל בשוק האורז העולמי כדי להשפיע על מחירו, בדומה לאופן שבו אופ"ק מסוגל לשלוט בפועל במחירי הנפט הגולמי. הפעם החלה תאילנד בהכנות ממשיות. שר החוץ התאילנדי, נופאדון פטאמה, אמר אתמול כי לדעתו "ניתן לעשות זאת במהלך כהונתה של הממשלה הנוכחית" והעריך כי נציגי המדינות צפויים להיפגש בקרוב.



מחיר האורז הכפילו עצמו במהלך השנה האחרונה, בשל החלטת סין, וייטנאם ומצרים להגביל את היצוא במטרה להגדיל את המלאים המקומיים ולרסן את עליית המחירים במדינות עצמן. העלייה החדה במחירי האורז, המצרך הבסיסי עבור מחצית מאוכלוסיית העולם, הובילה למשבר מזון גלובלי ולהתגברות המתחים החברתיים והפוליטיים באסיה ובאפריקה.



קרטל אורז, במידה ויוקם, עשוי להחליט לשמר את הרמה הנוכחית של המחירים, במטרה לרצות את החקלאים והסוחרים במדינות כמו תאילנד ווייטנאם. הקואליציה השלטת בתאילנד זוכה לרוב התמיכה שלה מהחקלאים באזוריה הכפריים של תאילנד. סמאק, המקווה ככל הנראה לגרוף רווח פוליטי מהעלייה במחיר האורז, אמר ביום רביעי כי "בפני חקלאי האורז ניצבת כיום הזדמנות פז".



הקמתו המתוכננת של קרטל האורז צפויה לעורר חששות במדינות כמו סינגפור, הפיליפינים והונג קונג, המייבאות כמויות גדולות של אורז. הידיעות על הקרטל המתוכנן הופיעו בכותרות הראשיות בעיתונים הפיליפיניים היום, לאחר שהעלייה במחירים ומהומות שפרצו בעקבותיה הובילו את הממשלה למכור אורז במחירים מסובסדים ולעצור סורחים שנחשדו באגירת אורז, בטענה כי היא מנסים לבצע מניפולציה במחירים.



תאילנד מייצאת כ-10 מיליון טונות של אורז מדי שנה, פי שתיים מוייטנאם, יצואנית האורז השנייה בגודלה בעולם, ופי שלוש מארה"ב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully