וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברונפלד: למניה טובה ויציבה כמו לאומי יימצאו קונים

הארץ

16.10.2001 / 7:39

לדברי מנכ"ל הבורסה, אילו היו מנצלים תקופות של גאות בבורסה כדי לבצע את ההפרטה, ניתן למנוע את כשלון האוצר למצוא רוכש אסטרטגי זר לבנק

מאת רותם שטרקמן

מנכ"ל הבורסה סם ברונפלד אמר אתמול בתגובה להחלטת שר האוצר על מכירת מניות בנק לאומי בבורסה, כי כל הפרטה באמצעות הבורסה היא מבורכת. לדבריו, במצב השווקים היום, רוב החברות לא מסוגלות להנפיק בבורסה בגלל מחסור בקונים - ואולם לסחורה טובה ויציבה כמו של בנק לאומי יהיו קונים.

ברונפלד אמר כי הפרטת בנק לאומי היא פשוטה יחסית, מכיוון שהמניה כבר נסחרת בבורסה, ויש לעדכן את התשקיף ולארגן חתמים בלבד. להערכתו, בתוך שלושה חודשים ניתן למכור את חבילת המניות הראשונה.

לדבריו, לאחר המכירה בבורסה תישאר לממשלה חבילה גדולה של כ-30% ממניות הבנק, והיא תוכל למכור אותה מאוחר יותר, כאשר יימצא גורם גדול שיהיה מעוניין בכך, במחיר גבוה יותר.

ברונפלד אמר כי למרות שפוטנציאל ההפרטה כמעט מוצה, קיימות עוד כמה חברות שניתן למכור אותן בבורסה: בנק דיסקונט ובזק שכבר נסחרות, ובתי הזיקוק וצים הקשורות לחברה לישראל. לדבריו, המועד אינו מתאים להפרטת חברת התעופה הלאומית, "מי שלא הפריט את אל על עד 11 בספטמבר, ראוי שיחכה עוד קצת". להערכתו הבעיות המבניות הקיימות בתעשייה הצבאית והתעשייה האווירית, מונעות את הפרטתן בשלב זה.

ברונפלד הוסיף כי אילו היו מנצלים תקופות של גאות בבורסה כדי לבצע את ההפרטה, ניתן למנוע את כשלון האוצר למצוא רוכש אסטרטגי זר לגרעין השליטה בבנק לאומי.

בשוק ההון רווחו אתמול הערכות כי מניית בנק לאומי נסחרה במשך החודשים האחרונים, מאז החלו דיוני ההפרטה, במחיר גבוה יחסית - עקב הערכות כי יתרחש מאבק על גרעין השליטה שבידי המדינה. שני בעלי עניין גדולים - שלמה אליהו וחברת הביטוח מגדל וקונה קטן יותר, אוצר התיישבות היהודים - "אספו מניות" בהקפים של מעל מיליארד שקל.

רכישות אלה הגדילו את הביקוש למניה, וגרמו לה לשמור על מחיר רצפה גבוה בהשוואה למניות הבנקים האחרים, שירדו. משהוחלט על מכירה בבורסה, חוששים משקיעים כי ההיצע הגדול של מניות יוריד את מחירן.

בנוסף אומרים גורמים בשוק כי גופים מוסדיים כמו קרנות נאמנות וקופות גמל מחליפות את מניות לאומי שהחזיקו, במניות בנק הפועלים; החלפה זו מתבצעת בגלל העובדה שמניית פועלים, שתשואתה הצפויה דומה לשל לאומי, זולה יותר. מניית לאומי ירדה אתמול ב-1.25% במחזור של 28 מיליון שקל, ואנשי שוק ההון מעריכים כי אין כרגע כל גורם גדול נוסף שמעוניין במניות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully