וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה מריץ את מניית ווקלטק?

הארץ

16.10.2001 / 9:03

האם מדובר בהתאמת הפתרון שלה למערכת ה-XP של מיקרוסופט או קריסת קלרנט?

מאת סופי שולמן

לאחר חצי שנה של תרדמה במניית ווקלטק , התעוררה בשבוע האחרון לפתע המניה. אמש עלתה המניה ב-33% למחיר של 2.2 דולרים, ובשלושת ימי מסחר האחרונים היא ניתרה ב-91%. בכל ימי המסחר האחרונים ריכזה המניה מחזור גבוה מהרגיל ומחירה הנוכחי מביא את החברה לשווי של 25 מיליון דולר. מה עומד מאחורי העלייה המטאורית שאופיינית יותר לימים העליזים של 2000 ולא לחודשים העגומים שעוברים עתה על וול סטריט?

בשבוע האחרון "מפגיזה" ווקלטק את משקיעיה בהודעות, שאמנם הן חשובות אך לא במידה שמסוגלת להסביר את הזינוק החד. הודעה הראשונה והחשובה יחסית שיגרה החברה לשוק ביום ששי כשהודיעה כי המערכת שלה להעברת טלפוניה באינטרנט (VOIP) מתאימה למערכת ההפעלה החדשה של מיקרוסופט, XP windows. בהודעה אין אזכור להסכם כלשהו עם ענקית התוכנה, אך נראה כי המשקיעים החליטו כי מכאן קצרה הדרך להסכם בין השתיים, ומניית ווקלטק קפצה בתגובה ב-44%.

אתמול הוציאה ווקלטק הודעה נוספת שלפיה תשתף פעולה עם אי.סי.איי בשיווק של מערכות הדור הבא של שתי החברות. השתיים ישווקו פתרון להעברת קול באמצעות מיתוג מנות, אך לא נראה כי החברות יכולות לסייע אחת לשנייה במאמצי השיווק, שכן שתיהן אינן מצליחות במיוחד במשימה זו באחרונה.

על אף ריבוי ההודעות שמסיימות את תקופת השקט התעשייתי בווקלטק, הן בכל זאת לא מספקות הסבר מלא לזינוק הפתאומי. עקב מתקפת הטרור על ארה"ב פוזרו הערכות שלפיהן הביקוש לפתרונות טלפוניית אינטרנט צפוי לגדול, מכיוון שרשת האינטרנט הוכיחה את עצמה בזמן האסון טוב יותר מרשתות הטלפון המסורתיות שקרסו. ייתכן שהערכות אלה מתדלקות את המניה, אך שוק טלפוניית האינטרנט נמצא עדיין בקיפאון, וחברות גדולות בהרבה מווקלטק סובלות מירידה חדה בביקוש למוצריהן.

אחת המובילות בשוק הציוד להעברת קול ברשתות IP היא קלרנט האמריקאית. באחרונה נקלעה החברה לקשיים, שהוחרפו כשנודע כי החברה "בישלה" את הספרים, וכי בפועל ביצועיה גרועים יותר ממה שהשתקף בדו"חות הכספיים המאכזבים שלה.

ייתכן שאחת הסיבות לסנטימנט החיובי במניית ווקלטק היא חולשתה של קלרנט, שעשויה לפנות מקום בשוק לחברה הישראלית. אם היא תדע לנצל את ירידת כוחה של המתחרה האמריקאית שנחשבה עד היום למובילה בשוק, תוכל ווקלטק להגדיל את הנתח שלה. נראה כי דווקא המצב הקשה בשוק כיום עשוי להציג הזדמנות נדירה בפני מי שהיתה החלוצה בתחום טלפוניית אינטרנט ועקב ניהול לא מוצלח איבדה את מעמדה.

על אף האופטימיות של המשקיעים, התוצאות הכספיות של ווקלטק הצביעו עד היום על מגמה הפוכה, והכנסותיה רשמו ירידה חדה. את הרבעון השני היא סיימה עם הכנסות של 5.5 מיליון דולר - נפילה של 50% לעומת הרבעון הקודם. ההפסד זינק ל-14.6 מיליון דולר, בהשוואה להפסד של 6.7 מיליון דולר שנרשם ברבעון הראשון של 2001.

ווקלטק לא סיפקה גם תחזיות אופטימיות לרבעונים הקרובים. בתום הרבעון השני של 2001 היא העריכה כי ההכנסות במחצית השנייה יהיו בהיקף הדומה לזה של המחצית הראשונה של השנה, כך שאת 2001 היא תסיים עם 35-32 מיליון דולר לעומת 42 מיליון דולר ב-2000.

ווקלטק תפרסם את הדו"חות לרבעון השלישי ב-24 באוקטובר, אך גם אם היתה עלייה בביקוש לציוד לטלפוניית אינטרנט בחודש האחרון, יורגש הדבר כבר ברבעון הזה. נראה כי כל מה שנותר הוא להמתין ולראות אם יתממשו הנבואות האופטימיות לגבי שוק ה-VOIP?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully