וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיקולי הפיקוח על הביטוח עשויים לתמוך במגדל

הארץ

16.10.2001 / 9:38

שילובה של מגדל בגרעין השליטה של בנק לאומי, תיצור בעיה של בעלות צולבת

מאת שלומי שפר

כאשר הפיקוח על הביטוח באוצר יתן את דעתו בנוגע לשאלה, האם לאפשר למגדל להוות חלק מגרעין השליטה של בנק לאומי , יעמדו בפניו מספר סוגיות שאותן יצטרך לבחון. אחת מהן נוגעת לעובדה כי מגדל היא החברה הגדולה ביותר בענף הביטוח בכלל ובענף ביטוח החיים בפרט - היא מנהלת כ-60% מתיק ביטוח חיים במשק. ביטוח החיים הוא ענף כמו בנקאי, בעקבות מרכיב החיסכון הגבוה בו. לפיכך, שליטה של מגדל בבנק לאומי תהפוך אותו לגוף גדול עוד יותר.

אחת הבעיות היא אחזקתו של בנק לאומי ב-20% ממניות מגדל, כמו גם ב-20% ממניות ביטוח ישיר. מכאן ששילובה של מגדל בגרעין השליטה של בנק לאומי, תיצור בעיה של בעלות צולבת.

מי שיכולה לפעול לטובתה של מגדל, היא חברת הביטוח ג'נרלי, חברת האם של מגדל, המחזיקה ב-60% ממניותיה. נראה כי בפיקוח על הביטוח, כמו גם בשאר הגופים הרגולטורים, יראו בחיוב שילוב של חברת ביטוח בינלאומית בגרעין השליטה של בנק ישראלי. בעולם המערבי נהוג שחברות ביטוח שולטות בבנקים ולהיפך. עם זאת, אומרים בפיקוח, התופעה מתרחשת בחברות גדולות השולטות בחברות קטנות ולא בגופים בנקאיים וביטוחיים מהגדולים במשק.

חברת אליהו, המחזיקה בכ-9% ממניות לאומי, תיתקל בפחות קשיים מצד הפיקוח על הביטוח, אם תרצה להיות חלק מגרעין השליטה. זאת בעיקר בשל היותה של אליהו חברה קטנה בעלת תיק ביטוח חיים קטן. אליהו כבר נמצא בגרעין השליטה של אגוד.

ואולם בפיקוח מודעים לכך שישנה עובדה אחת שלא ניתן להתעלם ממנה - המדינה רוצה להפריט את בנק לאומי אך קונה זר לא נמצא לו. בעקבות זאת ההנחה היא כי השיקול יוכרע לטובתו של גוף ישראלי מבוסס כמו מגדל, המעוניין להשתתף בגרעין השליטה של הבנק.

מגדל עשויה לבקש להגדיל אחזקותיה

מנכ"ל חברת הביטוח מגדל, איזי כהן, בירך אתמול על החלטת הממשלה להפריט את בנק לאומי דרך הבורסה ואמר כי החברה תצטרך להחליט כיצד לפעול. לדבריו, מגדל מעולם לא פנתה לפיקוח על הבנקים - גם באופן לא רשמי - כדי לבדוק את האפשרות להגדלת חלקה בלאומי מעל ל-10%; מגדל מחזיקה ב-9.64% ממניות לאומי.

כהן אמר כי בפני מגדל, שהודיעה בעבר כי בכוונתה להתמודד על גרעין השליטה בבנק, עומדות כעת שתי אופציות; הראשונה היא להגיש בקשה למפקח על הבנקים ולפיקוח על הביטוח, להגדלת חלקה מעבר ל-10%. השנייה, לנסות לגבש גרעין שליטה, למשל בשיתוף עם שלמה אליהו (המחזיק כ-%9 ממניות לאומי), ואוצר התיישבות היהודים (המחזיק כ-5% ממניות הבנק). הסבירות הגבוהה היא כי החברה תגיש בקשה לרגולטור, כדי לקבל אישור להגדלת האחזקות ולהכרה בגרעין השליטה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully