וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רונלד ארקולי - יו"ר הבורסה של הונג קונג -רוצה למשוך אליו מגייסים ומשקיעים ישראלים

TheMarker

4.5.2008 / 9:39

שלוש בורסות סיניות מרכזיות כיום משרתות 1.3 מיליארד תושבי המדינה ■ יחד עם בורסת שנחאי ובורסת שינזן הן מרכזות שווי שוק של כמעט 5 טריליון דולר ■ ארקולי: "הייתי רוצה לראות את התעשיות הביטחוניות שלכם אצלנו, חברות הטכנולוגיה הישראליות מאוד מושכות או



ב-15 השנים שקדמו ל-97' היו הרבה אזרחים מודאגים בהונג קונג. ההסכם שנחתם בין סין לבריטניה להחזרת האי השוכן באוקיינוס השקט לריבונות סינית נראה כטומן בחובו שחורות לאי/עיר שהצליח לפתח מאז מלחמת העולם השנייה כלכלה קפיטליסטית משגשגת.



אלא שהסיפור של הונג קונג עשוי להזכיר עד כמה התהפכו פני העולם בעשור האחרון. ב-97', השנה שבה הונג קונג נהפכה ל"טריטוריה מינהלית מיוחדת" של סין, כבר דיברו על המלך החדש של הכלכלה העולמית, הענק הסיני המתעורר.







אולם קשה היה לחבר בין שיחות מסוג זה ואווירה שהיתה אז לבין מציאות כלכלית. 11 שנים לאחר מכן, האיחוד עם המעצמה הסינית והקשר עם סין הם המקום הטוב ביותר להיות בו מבחינה כלכלית בעבור הונג קונג - אי של אנשי עסקים, עורכי דין ורואי חשבון. השאלה האידיאולוגית לגבי המשמעות של השתייכות למדינה לא דמוקרטית - עדיין פתוחה. עם כל הכבוד לאידאולוגיה - הונג קונג הוא אי של אנשי עסקים.



"האיחוד עובד מצוין"



שלוש בורסות סיניות מרכזיות יש כיום המשרתות את 1.3 מיליארד תושבי המדינה. יחד עם בורסת שנחאי ובורסת שינזן הן מרכזות שווי שוק של כמעט 5 טריליון דולר. מבין השלוש, הונג קונג, הבורסה השביעית בגודלה בעולם, היא המשוכללת ביותר.



"גם ההונג קונגים האופטימיים ביותר לא חשבו שהאיחוד יעבוד כל כך טוב. חצי מתושבי הונג קונג נולדו בסין. חלקם היו עם ניסיון מאוד רע אחרי שברחו מסין במלחמה. הונג קונג הרי השתייכה לסין - 98% מהתושבים הם סינים. היא ניתנה לבריטים בזמן שהם חשבו שזה רק סלע עם כפר דייגים עליו", אומר רונלד ארקולי, יו"ר הבורסה של הונג קונג.



"כשסין פתחה את הדלת שלה ב-97' למשקיעים זרים שהיא רצתה למשוך אליה, אנחנו היינו הראשונים שנכנסנו", הוא מוסיף.







ב-93' נכנסה לבורסה של הונג קונג החברה הסינית הראשונה - יצרנית הבירה צ'ין טאו. נכון להיום, 400 מתוך 1,100 החברות בבורסה הן סיניות. חצי מההון בבורסה מגיע מסין.



"יש לנו הכי הרבה ניסיון בעסקים עם סין. המרכז הכלכלי שלנו הוא העסקים עם סין, והונג קונג היא אחד השערים הראשיים לסין", הוא מציין.



ארקולי נמצא בישראל כאיש מכירות. הוא הגיע לכאן כדי למכור את הבורסה שלו - לפתות חברות ישראליות לגייס כסף דווקא אצלו, וכמובן ליצור יחסי ציבור גם למשקיעים זרים שישימו כסף אצלו בהונג קונג.



הטריגר לביקורו הוא הקשר שנוצר בין בורסת הונג קונג לחברת הספנות צים, שלגביה פורסם בעבר כי היא מתעתדת לגייס בבבורסה בהונג קונג חצי מיליארד דולר.



את הביקור אירגן משרד עורכי הדין גרוס, קלינהנדלר, חודק, הלוי, גרינברג ושות', המלווה את צים, שבראשו עומד דוד חודק, לרגל כנס "סין והונג קונג - מחברים עסקים ומשפט" שייערך היום.



עם הפנים לרוסיה



באחרונה פורסם כי המיליארדר הרוסי אולג דריפסקה ינפיק את חברת האלומיניום יונייטד רוסאל בהונג קונג, ולא בלונדון.



ארקולי מודה שפניו מיועדות לרוסיה. הוא לא מפחד להודות בתחרות עם לונדון. "אני אהיה ברוסיה ביוני. זה יהיה הביקור השני שלי שם בחצי השנה האחרונה. עד כה הרוסים בחרו בלונדון כמקום להנפיק בו. היינו רוצים להציע להם את הונג קונג לאותה מטרה. מוסקווה היא בהפרש של 3 שעות מלונדון, ובהפרש זמנים של 4 שעות מהונג קונג. אין הבדל בינינו. הנזילות ב-AIM, לדוגמה, מוגבלת כיום הרבה יותר מאצלנו. בינתיים, החברות הרוסיות שגייסו כסף מחוץ לרוסיה עשו זאת בלונדון, קפריסין או ברמודה. יש כיום כמה חברות רוסיות בדרך אלינו", הוא מציין.



בחיפוש אחר משקיעים זרים האם אינכם מפחדים להיות ברירת מחדל של חברות גרועות, שפשוט אינן יכולות לגייס כסף בשוק המקומי שלהן, ופונות למשקיעים זרים שלא ידעו על הבעיות שלהן?



ארקולי: "אנחנו מבצעים בדיקות מאוד קפדניות לחברות שרוצות לגייס אצלנו. זה אמור להספיק. חשוב שאלו יהיו חברות עם עסקים טובים וניהול טוב".



האם גם מוסדות פיננסיים, לדוגמה, יכולים לגייס כסף אצלכם למרות הימים הטרופים?



"גם מוסדות פיננסיים יכולים לגייס אצלנו. כמובן שהכל עניין של מחיר. לא תוכל לבקש מכפיל 20 על הרווח כשאתה מגייס כשכל המוסדות הפיננסיים בעולם נסחרים במכפיל של 10-12. עם מכפיל 8 תקבל ביקושים".



לאילו מגזרים של חברות ישראליות הכי כדאי לנסות לגייס אצלכם? למי יש סיכויים גבוהים יותר לזכות לביקושים?



"הייתי רוצה לראות את התעשיות הביטחוניות שלכם אצלנו, אבל בוודאי לא יאפשרו להן להיסחר אצלנו. חברות הטכנולוגיה הישראליות מאוד מושכות אותנו. יש לכם כמה מהמוחות המבריקים בעולם. בטכנולוגיה אני מדבר על חברות ירוקות, חברות פרמצבטיקה".



מה הם המגזרים החזקים בבורסה שלכם?



"חברות אחזקה, פיננסים, ביטוח וטכנולוגיה".



האם משבר האשראי אינו הורס את סיכויי החברות לגייס אצלכם?



"המשבר ישפיע על מחיר המניה שתונפק. בהנפקות IOP (הנפקות ראשונות) האחרונות חברות שנרשמו ירדו בימים שאחרי הגיוס. צריך לזכור שמשבר הסאבפריים לא הגיע מניירות ערך נסחרים בבורסות. המשבר הוא אריזה. הוא לא היה קשור לבורסות".



איך אתם מפתים משקיעים לבוא אליכם?



"מחירי הרישום אצלנו תחרותיים ביחס ללונדון. עלות הגיוס הכוללת אצלנו - עורכי דין, רואי חשבון, הכל ביחד - היא 4.5%-5.5% מסכום הגיוס. בלונדון זה 6%-7%. בניו יורק זה אפילו יותר ויכול לעבור את ה-8% לפעמים".



איך שיתוף הפעולה שלכם עם הבורסות האחרות של סין, שנחאי ושינזן? האם אינכם חוששים שתאבדו חלק מהפרנסה ביום שהבורסות האלו יהיו משוכללות כמוכם?



"יש לנו פגישות על בסיס קבוע עם נציגי בורסות שנחאי ושינזן - פגישות טכניות לתיאום הרגולציה. גם אם שנחאי ושינזן ייפתחו למערב, איני חושש. כיום אני מתחרה עם לונדון, אחר כך נתחרה עם שנחאי. גם בארה"ב יש את בורסת שיקאגו ובורסת ניו יורק. ל-1.3 מיליארד התושבים של סין יש קיבולת ל-3-4 מרכזים פיננסיים גדולים".



לא לפחד להוציא הודעות בורסה



>> "הונג קונג היא אחד משלושת המרכזים המסחריים הגדולים בעולם. ברחובות שלה אני מרגיש כמו במנהטן - רק יותר יפה ויותר נחמד. אין שם תחושה סינית, אלא תחושה בינלאומית. זה מקום נחמד לעשות בו עסקים. ההונג קונגים הם חכמים, מהירים, גמישים" - כך אומר דוד חודק, העומד בראש פירמת עורכי הדין משרד עורכי הדין גרוס, קלינהנדלר, חודק, הלוי, גרינברג ושות'.



המשרד של חודק משתף פעולה עם פירמת עורכי דין קינג אנד ווד wood & king, שבראשה עומד יו"ר בורסת הונג קונג, רונלד ארקולי. חודק גם עובד עם חברת צים, המתעתדת לגייס כסף בהונג קונג בתקופה הקרובה.



"צים עדיין נמצאת באמצע התהליך הרגולטורי שיאפשר לה לגייס כסף בהונג קונג", הוא אומר. כשהוא נשאל מה הסיכוי של צים להצליח לגייס את הכסף, הוא משיב: "איני יודע מה הסיכוי שלה לגייס. אחת הבעיות של צים היא אחזקות המדינה בחברה, שבבורסת הונג קונג מנסים להבין את משמעותה מבחינתם".



צים אמורה להיות החברה הזרה הראשונה שתבצע רישום ישיר בהונג קונג. החברות הזרות האחרות הרשומות בהונג קונג עושות זאת לאחר שהשלימו רישום בברמודה, למעט אלו שמונפקות בשנחאי ושינזן, שהתנאים הרגולטוריים שלהן דומים.



לחברות ישראליות שאינן חוששות מהכורח לפרסם הודעות בורסה גם בשפה הסינית, חודק ממליץ על גיוס בהונג קונג. לדבריו, הוא מקבל פניות מחברות ישראליות נוספות שהתעניינו בגיוס כסף בהונג קונג ובעסקים עם המדינה.



עם זאת, למי שרואה בעיני רוחו בורסה גמישה בה יקל עליו לגייס כסף, חודק אומר כי "לאנשי הונג קונג יש המסורת הבריטית הקונסרווטיווית. החוקים שם קשוחים מאוד, ובמקרים מסוימים יותר מאשר בישראל. הם מאוד סלקטיוויים. ואולם הונג קונג היא אחד הבסיסים המרכזיים להזדמנויות הרבות שיש לישראל במזרח כיום".



חודק אינו מאמין שחוקים קשוחים הם המפתח להגנה על המשקיעים. "בארה"ב החוקים מאוד קשוחים, באגליה הם גמישים יותר. למרות זאת הסאבפריים היכה בארה"ב. אני מאמין בגמישות יותר מאשר בנורמות קשוחות בבורסות", הוא אומר.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully