וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וורן באפט: זה זמן טוב להיות חמדנים

אשר שכטר

4.5.2008 / 9:48

"אני תמיד אומר שמשקיע צריך להיות חמדן כשאחרים פוחדים ופחדן כשאחרים חמדנים". האורקל מעריך כי המיתון יהיה עמוק ומתמשך

בסוף השבוע האחרון קיימה ברקשייר האתווי את אסיפת בעלי המניות השנתית שלה. האסיפה המסורתית של ברקשייר נערכת בכל שנה בתחילת מאי וזוכה להתעניינות עצומה מצד התקשורת הפיננסית העולמית. לוועידה מגיעים עשרות אלפי אנשים במטרה ברורה: לדעת מה יש ליו"ר ברקשייר וורן באפט, המשקיע הנערץ בעולם, לספר. באפט, 77, נערץ בעיקר בגלל הצלחתו הפנומנלית בשדה ההשקעות - שהפכה אותו השנה לאיש העשיר בעולם, עם הון מוערך של 62 מיליארד דולר. סיבה נוספת להערצתו יכולתו לתאר באופן בהיר ומשעשע תופעות כלכליות מסובכות. השנה, בעקבות המשבר הפיננסי החמור שהתפתח במערכת הבנקאות והחשש מפני המיתון שמתפשט בארה"ב, לדברים שאומר באפט יש משקל מיוחד. ולא רק לדברים, אלא גם למעשים.

בשבוע שעבר, למשל, ביצע באפט באמצעות ברקשייר עסקת השקעה גדולה. בשיתוף עם חברת הממתקים מארס רכש באפט את יצרנית המסטיקים הבינלאומית ריגלי תמורת 23 מיליארד דולר. חלקה של ברקשייר בעסקה היה כ-6.5 מיליארד דולר. העסקה תואמת את אסטרטגיית ההשקעות הבסיסית של באפט - רכישת עסקים פשוטים שהוא "יכול להבין". לאחר שנודע על העסקה התראיין באפט לערוץ חדשות הפיננסים CNBC, ושם הוא נשמע פסימי למדי בהתייחסו לכלכלת ארה"ב: "זה לא תחום ההתמחות שלי, אבל התחושה שלי היא שהמיתון יימשך ויהיה עמוק מכפי שרוב האנשים חושבים". בהמשך הוא הסתייג מעט והצטנע: "אבל היי, מה אני יודע בעצם".

באפט גם הגדיל השנה את ההשקעה שלו בחברת התובלה ברכבות, ברלינגטון סנטה פה. בינואר האחרון הגדילה ברקשייר את השקעתה בברלינגטון בכ-250 מיליון דולר, לפי מחיר של כ-77 דולר למניה. כיום נסחרת ברלינגטון בכ-100 דולר למניה.
באפט הוזכר השנה כמי שעשוי לרכוש חברות ביטוח המבטחות אג"ח מוניציפליות. הוא אכן בחן אפשרות כזו, אבל לבסוף החליט שחברות הביטוח של ברקשייר פשוט ייכנסו לתחום ביטוח האג"ח בעצמן, בלי לרכוש חברות אחרות.

לפי מה שבאפט אומר ועושה הדברים נראים די ברורים: הוא סבור שהכלכלה האמריקאית תחווה תקופת התכווצות שעלולה להיות ארוכה מהרגיל. מצד שני, מחירי המניות והעסקים בארה"ב קורצים לו כפי שלא קרצו כבר שנים. עכשיו הוא פנוי להשקעות.

שיעור לסטודנטים

ימים אחדים לפני הפגישה עם בעלי המניות של ברקשייר בעיר מגוריו, אומהה שבמדינת נברסקה, התפנה באפט לפגישה מסורתית אחרת - עם 150 סטודנטים מבית הספר למינהל עסקים של אוניברסיטת וורטון בפנסילווניה. הדברים שאמר באפט בפגישה פורסמו בשבוע שעבר במגזין "פורצ'ן", ומזכירים חלק מהדברים שאמר ל-CNBC. הם מלמדים כי באפט אכן מצפה לתקופת מיתון ממושכת וקשה בכלכלה האמריקאית. אבל העובדה שהמיתון באמריקה מעמיק אינה אומרת לדעתו שזה הזמן להתנזר ממניות. אולי אפילו להפך. "אני תמיד אומר שמשקיע צריך להיות חמדן כשאחרים פוחדים ופחדן כשאחרים חמדנים", אמר באפט לסטודנטים. "אבל זו ציפייה מוגזמת. מה שברור הוא שאסור להיות חמדנים כשאחרים חמדנים ופחדנים כשאחרים פוחדים".

לפי הכללים שלך נראה שעכשיו זה זמן טוב להיות חמדנים, אמרו הסטודנטים. "אתם צודקים", ענה באפט. "הדברים בהחלט הולכים בכיוון הזה. לכן המניות הולכות ונעשות זולות. מניות הן עכשיו השקעה טובה יותר מכפי שהיו לפני שנה או לפני שלוש שנים".
באפט נשאל מדוע הבנקים מתקשים להבין מה קורה עם ההשקעות שהם ביצעו במכשירים מגובי משכנתאות. "יצא לי לקרוא כמה תשקיפים כאלה", הוא ענה. "אלה נכסים שמגובים באלפי משכנתאות. אם אתה רוצה להבין מכשיר כמו CDO אתה צריך לקרוא 50 מסמכים שכל אחד מכיל כ-300 עמודים, כלומר כ-15 אלף עמודים. כדי להבין CDO שמורכב מרצועות בדירוג נמוך, כבר צריך לקרוא 750 אלף עמודים. בקיצור - זו משימה בלתי אפשרית. "אנשים חשבו שאם הם ייקחו 100 נכסים כאלה הם יגוונו את תיק ההשקעות שלהם ובכך יפזרו את הסיכון, אבל זה לא עובד משום שאלה ניירות שקשורים זה אל זה ומתואמים ביניהם". כשנשאל מהיכן הוא שואב את רעיונות ההשקעה שלו אמר באפט לסטודנטים: "אני פשוט קורא. אני קורא כל היום. השקענו 500 מיליון דולר בפטרוצ'יינה, וכל מה שהייתי צריך לעשות זה לקרוא את הדו"חות השנתיים שלה". ההשקעה של ברקשייר בפטרוצ'יינה העלתה את שווייה פי 8 תוך כחמש שנים וברקשייר מכרה אותה ב-2007.

ומה מציע באפט למשקיעים חובבים מהציבור? "מי שלא הולך להיות משקיע אקטיווי, צריך לקנות קרנות אינדקס. אם הוא לא יכול לבחור את המניה הנכונה במחיר הנכון, חשוב יותר שיימנע מלקנות את המניה הלא נכונה במחיר הלא נכון. משקיע כזה צריך לוודא שהוא קונה חלק מהכלכלה האמריקאית כולה, והוא צריך לעשות זאת על פני זמן ולא בבת אחת".

באפט גם נשאל איך הוא משווה בין המשבר הכלכלי הנוכחי לבין משברים מהעבר. "קשה מאוד לומר, משום שכל משבר מורכב ממשתנים רבים", הוא ענה. "ברור שהפעם מנופי האשראי היו גבוהים מאוד והם נשענו על המחירים הקיצוניים של הבתים. כרגע נראה כאילו כולם מצפים שהמשבר יהיה קצר ושטחי. אבל הקטנת מנופי אשראי (Deleveraging) הוא תהליך שלוקח הרבה זמן וגורם להרבה כאב". "עם זאת", הוא הוסיף, "אני לא נוהג להשקיע על סמך תחזיות מאקרו כלכליות, ואני לא חושב שאנשים צריכים למכור מניות או לקנות אותן על סמך תחזיות כאלה".

"האם אתה עדיין אופטימי לגבי כלכלת ארה"ב בטווח הארוך?", נשאל באפט. "הכלכלה האמריקאית תהיה בסדר גמור", הוא ענה. "זה לא אומר שהיא תהיה תמיד בסדר, בכל שנה, בכל חודש ובכל שבוע. אם אתה לא מאמין בזה, אין לך מה לקנות מניות בכל מקרה".

- קרן אינדקס

קרן נאמנות שפועלת כמו תעודת סל ונצמדת למדדים. בניגוד לתעודת סל, שנסחרת כמו מניה, בקרנות אינדקס ניתן לסחור רק פעם אחת ביום

- CDO

מכשיר השקעה שמאגד הלוואות משכנתא רבות ומעביר את תשלומי המשכנתא החודשיים כריבית למשקיעים. המכשיר מחולק לרצועות רבות כאשר לכל רצועה סיכון שונה וריבית שונה

  • עוד באותו נושא:
  • באפט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully