וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יפאן מזהירה: הזינוק החד במחיר האורז יוביל לאי שקט חברתי באסיה

סוכנויות הידיעות

4.5.2008 / 14:48

שר האוצר היפאני: מחירי האורז יפגעו קשות באסיה

"הזינוק האחרון במחיר האורז יוביל לפגיעה קשה במיוחד במדינות האסיאתיות. אלה שיושפעו יותר מכל, הם המגזרים החלשים ביותר באוכלוסייה, כולל עניי הערים", אמר נוקאגה טרם פגישת הבנק לפיתוח אסיה, שהתקיימה בספרד.



"לעלייה במחיר האורז תהיה השפעה שלילית על תנאי החיים ועל רמת התזונה באסיה. מצב שכזה עשוי להוביל לאי שקט חברתי ולמהומות. לכן ישנו צורך לטפל בצרכנים המידיים של העניים ביותר", הוסיף נוקאגה.



מחיר האורז הכפיל עצמו במהלך השנה האחרונה עד לרמה של כ-1,000 דולר לטון - בשל החלטת סין, וייטנאם ומצרים - להגביל את היצוא במטרה להגדיל את המלאים המקומיים ולרסן את עליית המחירים במדינות עצמן. העלייה החדה במחירי האורז, המצרך הבסיסי עבור מחצית מאוכלוסיית העולם, הובילה למשבר מזון גלובלי ולהתגברות המתחים החברתיים והפוליטיים באסיה ובאפריקה. בחודש שעבר פרצו מהומות בפיליפינים, במצרים ובהאיטי, וכן הפגנות נוספות נערכו בברזיל, וייטנאם והודו בעקבות העלייה במחירי המזון.



העלייה במחירי האורז הובילה מדינות רבות, בהן וייטנאם והודו, לאסור על יצוא אורז במטרה להוביל לירידה במחירים על רקע זינוק חד בשיעור האינפלציה, ולהגדיל את הסובסידיות לאוכלוסיות החלשות. הגבלת היצוא, הזהיר נוקאגה, תוביל לעלייה נוספת במחירים, בעוד שסבסוד האורז לעניים יטיל עומס בלתי נסבל על תקציבי המדינות.



ראש ממשלת תאילנד, סמאק סונדראווג' אמר בשבוע שעבר אמר כי ממשלתו תנסה ליצור קרטל של יצרניות האורז הגדולות ביותר, בשיתוף עם וייטנאם, קמבודיה, מיאנמר ולאוס. תאילנד, יצואנית האורז הגדולה בעולם, מקווה להקים את הקרטל החדש לפי המודל של ארגון המדינות המייצאות נפט אופ"ק, האחראי ל-40% מתפוקת הנפט העולמית.



קרטל אורז, במידה ויוקם, עשוי להחליט לשמר את הרמה הנוכחית של המחירים, במטרה לרצות את החקלאים והסוחרים במדינות כמו תאילנד ווייטנאם.



הקואליציה השלטת בתאילנד זוכה לרוב התמיכה שלה מהחקלאים באזוריה הכפריים של תאילנד. הקמתו המתוכננת של קרטל האורז צפויה לעורר חששות במדינות כמו סינגפור, הפיליפינים והונג קונג, המייבאות כמויות גדולות של אורז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully