וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבחור דאורדורנט מתאים: למה צריך לשים לב בתווית ומתי יש משמעות למחיר?

רינה רוזנברג

5.5.2008 / 9:41

למרות הנטייה של רובנו להתקלח, להתבשם, ולשים דגש על היגיינה אישית, במהלך הקיץ קשה לא להזיע ■ לא צריך לנטרל את הזיעה לחלוטין כי היא חיונית להפרש וסילוק רעלים מהגוף וקירורו, אבל אפשר לנסות להפחית אותה למעננו ולמען הסביבה שלנו



למרות הנטייה של רובנו להתקלח, להתבשם, ולשים דגש על היגיינה אישית, במהלך הקיץ קשה לא להזיע. לא צריך לנטרל את הזיעה לחלוטין כי היא חיונית להפרש וסילוק רעלים מהגוף וקירורו, אבל אפשר לנסות להפחית אותה למעננו ולמען הסביבה שלנו.



כשמתייחסים לבעיית הזיעה המוגברת צריך להפריד בין בעיית הריח לבין בעיית כמות הזיעה. "הזיעה שאנחנו מפרישים מהגוף היא נוזל ללא ריח והיא מקבלת את הריח הלא נעים כתוצאה מפירוק של הזיעה על ידי חיידקים שנמצאים על העור, במיוחד באזור בית השחי" מסבירה ד"ר בשמת זמיר, מנהלת מרפאת עור בשירותי בריאות כללית.



הדרך הפשוטה והיעילה להתמודד עם התופעה היא שימוש בדאודורנט, ואמנם לא מפתיע כי בקיץ עולות המכירות של מוצר הכרחי זה. לפי נתוני רשת ניו-פארם, קטגוריית הדאודורנטים מהווה 33% מסך המכירות של מוצרי טואלטיקה, ולקראת הקיץ מורגש גידול בשיעור של כ-45% במכירות הדאודורנטים.



זה תקף לא רק בקיץ. לפי דו"ח נילסן, ההיקף הכספי של שוק הדאודורנטים לתקופה בין אפריל 2007 עד מארס 2008 הוא כ-61 מיליון שקל (כ-3.5 מיליון יחידות) מבחינת דאודורנטים המיועדים לגברים ו-72 מיליון שקל (כ-4.5 מיליון יחידות) לאלו המיועדים לנשים. מדובר בעלייה של 4%-6 מבחינת היקף המכירות השנתי ושל 4.5% בהיקף מכירת היחידות של הדאודורנטים לנשים ו-7.9% באלו של הגברים לעומת התקופה המקבילה ב-2007.



איך בוחרים דאודורנט שיעשה את העבודה הנדרשת מתוך ההיצע הענקי שעומד לרשותינו בסופרים וברשתות הפארם? לפני הכל חשוב להבין שלא כל תכשיר מתאים לכל אחד. זה תלוי במגוון גורמים בין השאר בכמות הזיעה המופרשת ובסוג העור. אז איך בכל זאת בוחרים דאודורנט מתאים?



אנטיפרספירנט או היפואלרגי



בשוק קיימים שני סוגי דאודורנטים עיקריים. דאודורנטים המבוססים בעיקר על חומרים אנטי-בקטריאליים שתפקידם למנוע את הריח הנגרם על-ידי החיידקים שעל העור", מסביר רפי פרחי, רוקח בכיר בסופר פארם. הסוג השני הוא דאודורנט אנטיפרספירנט שמפחית הפרשת זיעה באמצעות מרכיב של מלחי אלומיניום כלוריד.



אם אתם בעיקר מוטרדים מריח הזיעה, אבל לא מזיעים באופן יוצא דופן, מומלץ להשתמש בדאודורנט טבעי רק עם מרכיב אנטי-בקטריאלי, שמונע את הריח הנגרם על ידי החיידקים שעל העור, אומר פרחי. ניתן גם לרחוץ את האזור המזיע בסבון אנטי-בקטריאלי המכיל כלורהקסידין ושמן עץ התה. "השימוש בדאודורנטים מומלץ מאוד נוכח הריח שהם מפיצים", טוענת זמיר ומוסיפה כי אפשר להשתמש בכל תכשיר בעל ריח נעים וחזק כדי למסך את הריח הלא טוב שנוצר לעתים כתוצאה מהזיעה.



אם אתם מוטרדים יותר מהזיעה ומהכתמים שלה על הבגדים אין ספק שריכוז נמוך של מלחי אלומיניום, הנמצא כיום במרבית הדאודורנטים, יעשה טוב יותר את העבודה.



על אף שבעבר נפוצו דיווחים על כך שאלומיניום גורם לסרטן אין לכך סימוכין מדעי או מחקרים שהוכיחו זאת, טוענים זמיר וד"ר דב סטמפלר, מומחה למחלות עור ומין מבית חולים אסף הרופא, ויועץ רפואי של חברת ד"ר עור.



היצרנים מחויבים לציין את מרכיבי המוצר על גבי האריזה, ולכן לפני שאתם מחליטים מה לקנות, כדאי לבדוק מה רשום על התווית. האם מדובר בדאודורנט טבעי ללא מלחי אלומיניום או כזה המכיל מלחי אלומיניום.



"מי שסובל מהזעה מוגברת רצוי שיפנה לייעוץ לרופא עור" ממליץ פרופ' מיכאל דוד, מנהל מערך העור בבית החולים בילינסון. "הטיפול החיצוני הנפוץ ביותר הוא תכשיר המכיל מלחי אלומיניום כלוריד בריכוז 20%, שמפחית ומונע הפרשת זיעה. טיפול זה יעיל למדי לבתי השחי וכפות הידיים". דוד מציין כי מדובר בתכשיר תרופתי הנמכר בבתי המרקחת כתרופה ללא מרשם, בתמיסה או ברול.



שאר הדאודורנטים ונוגדי הזיעה הקיימים בשוק בתור תכשירי קוסמטיקה, מכילים מלחי אלומיניום בריכוזים נמוכים יותר. "יש להשתמש בתכשיר אחת ליום למשך שבוע ובהדרגה להפחית את תדירות השימוש עד לפעם בשבוע". מוסיף דוד.



למי שאין בעיית ריח רצוי שישתמש בדאודורנט רגיל עם תכולת אלומיניום נמוכה, ומי שסובל מאלרגיות, כדאי שישתמש בדאודורנט היפואלרגנים נטול אלכוהול, מרכיב הגורם לרגישות בדרך כלל.







המחיר לא מעיד על איכות



כשניגשים למדף ומנסים לבחור את הדאודורנט המתאים נתקלים בתוויות מחיר שונות. הטענה כי ככל שהמוצר יקר יותר כך איכותו גבוהה יותר אינה נכונה במקרה הזה - "לגובה המחיר של הדאודורנט אין משמעות המעידה על איכותו" טוענת זמיר ומוסיפה כי: "הכי חשוב לקנות אותו מחברה מוכרת ושעל גביו יהיה מפרט של המרכיבים המכילים אותו ושם היצרן".



סטמפלר, מסביר שלפעמים יש משמעות למחיר, אבל זה קורה רק במקרה של דאודורנטים המיועדים לעור רגיש. גם פרחי טוען כי "דאודורנטים היפו-אלרגניים שאינם מכילים חומרי ריח בדרך כלל יקרים יותר, אך מחירם מוצדק מכיוון שהם עדינים הרבה יותר לעור מדאודורנט רגיל. לעומת זאת, דאודורנטים שמחירם גבוה מסיבות אחרות אינם בהכרח טובים יותר".



סטמפלר ממליץ לרכוש דאודורנטים בצורת רולרים על פני ספריי מכיוון שהם לא מכילים אלכוהול שעלול לגרום לגירויים בעור. ספריי דאודורנט - הכיל בעבר גז דחף (כלורופלורוקרבון) הפוגע בשכבת האוזון. כיום, מוצרי ספריי דאודורנט מכילים גז דחף (בוטן), שאינו פוגע בשכבת האוזון ואינו נכלל ברשימת גזי חממה (לעניין אמנת האקלים). לכן מבחינת שמירה על איכות הסביבה אין מניעה מלהשתמש בספריי, אך האלכוהול שהוא מכיל יכול להיות בעייתי.



כמו כן, הוא מציין כי אין שום הבדל בחומרים הפעילים בדואודרנטים המיועדים לגברים מול אלה המיועדים לנשים ורק הריח שונה.



גם תכשירים טבעיים עוזרים



הטיפול הטבעי בתופעת הזיעה ממליץ בראש ובראשונה על ריבוי בשתיית מים. "המים אמורים לשנות את רמת החומציות בנוזל הזיעה ולמתן את הריח המפריע", אומרת איריס גורנר, מומחית לרפואה נטורופתית והומאופתית וראש מגמת נטורופוטיה במכללת מדיסין. ומוסיפה "ברגע שמפחיתים בשתייה הזיעה מרוכזת מאוד ופעילות החיידקים בה גבוהה יותר. בהתאם לכך ראוי להימנע ממזונות אשר מגבירים את החומציות ואת ריכוז החומרים האורגניים כמו קפה, משקאות קלים, בשר, שוקולד, קקאו ובכלל ג'אנק פוד שמכיל הרבה חומצות אשר יחפשו דרכם גם דרך הזיעה".



גורנר מציינת שכתוצאה מכך הזעה אחרי ארוחת צהריים דשנה באמצע יום עסקים מעיקה מאוד ואף מריחה בחריפות מוגברת. כמו כן, אכילה מרובה ומהירה ממריצה את הגוף ומעררת הזעה, ולכן כדאי לאכול לאט ולווסת את הכמויות.



מזונות חריפים גורמים לעליית הטמפרטורה של הגוף וכתוצאה מכך להזעה כדי ליצור איזון בטמפרטורה, אומרת גורנר. הדרכים הטבעיות לטיפול בהזעה כוללות שמנים ארומתיים, בשל השפעתם על פעולות גופנו בצורה עדינה וטבעית. "השמנים שהצרכן צריך לבחור צריכים לקטול חיידקים - אנטיבקריאליים, אנטיספטיים, אסטריגנטיים, ובעלי ריח מרענן ונעים" אומרת גורנר. המומלצים ביותר על ידה הם ברוש, מנטה, לימון, עץ התה, ג'וניפר, שעלותם בין 30 ל-100 שקל. "כולם מתאימים מאוד וניתן להיעזר באיש מקצוע כדי להרכיב שמן בעל ריח נעים ומאוזן" היא מוסיפה.



אפשר לשים אמבטיה עם 20 טיפות של שמן ולשהות בה 20 דקות כדי לטפל בהזעה ואם יש הזעה מקומית, כמו בכפות הרגליים, ניתן לערוך אמבט לרגליים בלבד. פעילות השמנים היא ארוכת טווח וטיפול יומיומי יוביל לתוצאות טובות. אפשר גם להשיג דאודורנטים על בסיס שמנים אלה בבתי טבע וגם תכשירים טבעיים אחרים המכילים אותם מרכיבים, שמחירם יקר במעט מזה של הדאודרנטים הרגילים. "מלבד שמנים", אומרת גורנר, "אפשר להשתמש גם בצמחי מרפא באופן קבוע".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully