וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה: ירידה בנתח מכירות מכוניות חדשות לציי רכב ב-2007

דניאל שמיל

5.5.2008 / 9:52

הסיבה לירידה בנתח המכירות: ההפחתה במסי הקנייה, שהשפיעה לטובה על השוק הפרטי



חלקם של ציי הרכב בכלל מכירות כלי הרכב החדשים ירד ב-2007 לראשונה - כך עולה מנתונים שפירסמה אתמול רשות המסים לגבי ענף הרכב הישראלי. במרכז הנתונים של הרשות עומד חלקם של ציי הרכב וחברות הליסינג בשוק הרכב בישראל. מהנתונים מתברר כי ב-2007 נקנו 57% מהמכוניות החדשות בישראל על ידי חברות ליסינג וציי רכב, לעומת 60% ב-2006.



ואולם נתון זה אינו מעיד על כך שציי הרכב קטנו. ב-2007 נרשמה עלייה של 30% בקניית כלי רכב בעבור ציי רכב, אך עלייה זו היתה מתונה לעומת עלייה של 42% ברכישות בשוק הפרטי באותה שנה. רשות המסים מסבירה את הירידה בחלקם של ציי הרכב במכירות בעובדה שמסי הקנייה הופחתו בתחילת 2007 - הפחתה שהשפיעה בעיקר על הרכישות לשוק הפרטי, הגמיש יותר במועד הקנייה.







ירידה במיסוי חלה גם בתחילת 2008, ואולם היא זכתה להד קטן יותר ברכישת רכב חדש. סיבה נוספת, שאינה מצוינת בדו"ח, היא חוסר הוודאות ביחס לרפורמה בשווי השימוש לרכב, שייתכן שגרם להשהייה של כמה עסקות ליסינג.



כפי שפורסם ב-TheMarker בשבוע שעבר, נראה ששוק הליסינג האיץ את פעילותו עם הסרת הספקות ותחילת הרפורמה ב-1 בינואר 2008. מהדו"ח ניתן לגזור כי ענף הליסינג איבד מכוחו, ואולם מקורות שונים מעריכים כי הירידה הקלה היא זמנית בלבד. נועם קום, מ"פורום נוהגים היי-טק", המאגד מנהלי ציי רכב בחברות היי-טק שונות, אמר כי "אנחנו נמצאים כיום במצב שבו היבואנים לא עומדים בביקוש ואין הקצאות לליסינג".



"שוק הרכב מעוות"



בדו"ח הרשות מוצגים נתונים הממחישים את הדומיננטיות של ציי הרכב על פני הלקוחות הפרטיים בשוק. רשות המסים מגדירה בו את שוק הרכב כ"מעוות", היות ששיקולי מיסוי משפיעים על התחרות החופשית. חלקם של ציי הרכב בכלל כלי הרכב בישראל הוא 12%, אך חלקם בקרב כלי הרכב החדשים (בני פחות מארבע שנים) הוא גבוה בהרבה - 37%. במכוניות מקבוצה 2 (92-111 אלף שקל) משנת המודל 2008, נמצא כי 76% היו כלי רכב צמודים (לא כולל רכבי השכרה).



שליטת ציי הליסינג משפיעה גם על שוק המכוניות המשומשות. 75% מהמכוניות בנות 3-4 שנים המוצעות למכירה הן מציי רכב. בחלוקה לפי יצרנים מתברר כי 94% מדגמי פורד המשומשים המוצעים למכירה היו בבעלות חברות ליסינג, כמו גם 87% מדגמי יונדאי ו-84% מדגמי מאזדה המגיעים לשוק הפרטי. ברשות המסים מעריכים כי אם לא תשתנה המגמה, מרביתם המוחלטת של כלי הרכב בישראל יהיו כאלה ששימשו בעברם חברות ליסינג והשכרה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully