וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרופ' ליאו ליידרמן: משבר האשראי הנוכחי אינו קטסטרופה כלכלית ואינו חזרה על המשבר הגדול מ-1929

טל לוי

5.5.2008 / 10:29

"מיתון ממוצע בארה"ב נמשך 10 חודשים בלבד"



"משבר האשראי הנוכחי אינו קטסטרופה כלכלית ולא מדובר בחזרה על המשבר ב-1929. לפי שעה, איבדו המדדים בעולם שיעור ממוצע של 10% מאז פרוץ המשבר. זה הכל". כך מעריך היועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים, פרופ' ליאו ליידרמן. "ככלכלן, אני יכול לומר שירידות השערים היו יותר אלמנט של תיקון של מגמות שהיו מופרזות מאשר סימפטום שאומר שנכנסנו לתקופה בעייתית".



"הדאגה מתעוררת כאשר רואים שהמשבר עבר פאזה מהתחום הפיננסי לתחום של הכלכלה הריאלית" אמר ליידרמן. "70% מהתוצר הלאומי בארה"ב מבוסס על הצריכה הפרטית, כך שהאטה שם תשפיע על הצריכה. כרגע אנו רואים ירידה במדדי האמון של הצרכנים. המישור השני שיש לעקוב אחריו הוא שוק הדיור שממנו החל משבר האשראי והמגזר השלישי הוא שוק העבודה האמריקאי שכן כי אם ארה"ב תכנס למיתון, תתפתח שם אבטלה וזו תופעה שקה מאד להפטר ממנה במהירות".



ליידרמן סקר את שוק הצריכה בארה"ב וציין כי מדד אמון הצרכנים נמצא ברמותו הנמוכה ב-5 השנים האחרונות ואילו לפי המדד שעורכת אוניברסיטת מישיגן, מדובר בשפל של 25 שנה. "החשש העיקרי הוא התמשכות ארוכה של התהליך הזה שתוביל את כלכלת ארה"ב והעולם למיתון".



בשוק הנדל"ן - השוק שבישר את פרוץ המשבר - מכירות הבתים החדשים ירדו ב-60% לעומת רמת השיא ומכירות הבתים מיד שנייה ירדו ב-30% מהשיא. "בסך הכל, ירד מחירו של בית ממוצע בארה"ב ב-14% בשנה האחרונה אם כי ירידה בסדר גודל שכזה אינו קטסטרופה כלכלית", אמר ליידרמן. "ראינו משברים בהם מחירי הנדל"ן ירדו ב-70%-50%, ירידה של 14% ממחירי השיא נראית תיקון למצב מסוים ולא כמשבר ענק וגם אם המחירים ימשיכו לרדת בעוד 15%-10% זה עדיין סביר". עם זאת, הבעיה העיקרית היא לחזות מתי תסתיים הירידה ויש כלכלנים פסימיים במיוחד שמדברים על ירידה נוספת של 30%".



לעומת הממוצע הכללי בארה"ב, הרי שמחירי הנדל"ן בקליפורניה ובפלורידה ירדו בצורה חדה במיוחד בשיעור של 40%-30%. בשורה התחתונה, סבור ליידרמן כי מחירי הבתים שימשיכו לרדת, ישפיעו גם על מצב הרוח הצרכני ועל מדדי אמון הצרכני.



בסקטור השלישי, נמשכת החולשה בשוק העבודה. "כדי שלא תתפתח האטה יש צורך ביצירה של 180 אלף משרות חדשות בחודש ובחודשים האחרונים רואים צמצום ביצירת המשרות החדשות לרמה של אפס ואפילו נתון שלילי", הדגיש ליידרמן.



פרופ' ליידרמן סבור כי המגמות הנוכחיות תמשכנה עד למחצית השנייה של 2008. "הלוואי שהיינו יכולים לומר שבסוף 2008 המשבר יהיה מאחורינו, אבל עדיין אין לנו הערכה האם מדובר בעניין של חודשים או שנים ואם יש מחלוקת בין הכלכלנים. מרבית ההערכות, וגם ההערכות שלנו, קובעות שבמחצית השנייה של 2008 תתחיל התאוששות, כך שב-2009 נראה שיפור גם בכלכלה הריאלית ולא רק במישור הפיננסי".



"המיתונים בארה"ב קצרים"



ליידרמן הציג חדשות מעודדות כשאמר כי מבחינה היסטורית, המשברים בכלכלה האמריקאית קצרים: "האורך הממוצע של מיתון בארה"ב מאז מלחמת העולם השנייה הוא 10 חודשים בלבד שכן מדובר במדינה דינמית וראינו את כושר ההתאוששות החזק לאחר הפיגוע במגדלי התאומים". לשם השוואה, המיתון ביפאן נמשך כבר כ-10 שנים.



לגבי שוק המט"ח, ציין ליידרמן כי גדולים הסיכויים שבמחצית השנייה של השנה נראה היפוך מגמה והדולר יתחיל להתחזק מול היורו - "לא בצורה היסטרית אבל עדיין מדובר בשיפור".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully