וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פישר: פגיעת המשבר במשק הישראלי תהיה מתונה

טל לוי

5.5.2008 / 12:37

בנק ישראל פרסם היום את דו"ח האינפלציה לרבעון הראשון של השנה. בבנק המרכזי סבורים כי "חריגת האינפלציה מהיעד נראית זמנית"

"זוהי תקופה של משבר עולמי במדינות המפותחות - אולי המורכב ביותר ב-60 השנים האחרונות - והאטה בצמיחה הריאלית העולמית. המשק הישראלי נהנה במשך ארבע שנים משגשוג כלכלי, במידה רבה בזכות מדיניות מקרו כלכלית אחראית ושקולה, ותפקוד משופר של המגזר העסקי. עקב פתיחותו של המשק למסחר בינלאומי במוצרים ושירותים ובתחום הפיננסי, הוא יושפע מההתפתחויות בעולם, אך נראה שהפגיעה בו תהיה מתונה יחסית לרוב המשקים בעולם". כך כותב נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, בתחילת דו"ח האינפלציה, אשר הוציא בנק ישראל עבור הרבעון הראשון של 2008. הדו"ח הוצג בפני הממשלה, הכנסת והציבור במסגרת המעקב אחר התפתחות האינפלציה והעמידה ביעד האינפלציה שקבעה הממשלה (3%-1% לשנה). בבנק ישראל אף מצטטים את מחקר קרן המטבע העולמית לפיה "תואט הצמיחה העולמית בשנתיים הקרובות - במיוחד בארה"ב, בה ישתרר מיתון".

מדד המחירים לצרכן עלה ברבעון הראשון של 2008 בשיעור מתון של 0.1%, אולם עליית מחירי הנפט והמזון הביאה לכך שב-12 החודשים האחרונים מסתכמת האינפלציה כבר ב-3.7% - מעל לגבול העליון של יעד האינפלציה. עם זאת, בבנק ישראל סבורים כי "חריגת האינפלציה מהיעד, נראית זמנית", ומעריכים כי האינפלציה צפויה לחזור לתחום היעד במחצית השניה של 2008. הסיבה לכך, וזאת כבר כתבו בעבר בבנק ישראל, היא שהכוחות האינפלציוניים שפעלו בשנה החולפת צפויים להיחלש.

בבנק סוקרים את ההתפתחויות האחרונות, ובמיוחד את החלטת הבנק לרכוש בשנתיים הקרובות 10 מיליארד דולר. בבנק מסבירים כי הגדלה היתרות "רצויה זה מספר שנים" כדי להבטיח שגם בעתות משבר יוכל בנק ישראל לכסות את השימושים האפשריים בהן: "שירות חובותיה של ממשלת ישראל הנקובים במט"ח, הוצאות חריגות של הממשלה על יבוא סחורות ושירותים בשעת חירום ופעולות בנק ישראל בשעת משבר פיננסי. בבנק סבורים גם כי עיבוי היתרות מקטין את ההסתברות למשבר בשוק המט"ח ומשפר את מעמד המדינה בסביבה הפיננסית הבינלאומית. בבנק הכחישו בעבר כי ההתערבות נעשתה אך ורק במטרה לחזק את הדולר לטובת היצואנים. אולם בסקירה מזכיר הבנק כי הגדלת היתרות משפיעה על שער החליפין שכן היא מווה ביקוש למט"ח. "כעת ניתן להגדיל את יתרות במט"ח באופן המתיישב הן עם יעד יציבות המחירים והן עם הרצון למנוע פגיעה משמעותית בפעילות הריאלי, בפרט במגזר היצוא" כותבים בבנק.

תחזית הצמיחה ל-2008: 3.2%

במסגרת סקירת משבר האשראי העולמי, והורדת תחזיות הצמיחה בארה"ב ובאירופה, מורידים בבנק ישראל, באופן רשמי, את תחזית הצמיחה ל-2008 ל-3.2% לעומת תחזית של 4.4% שניתנה בדו"ח האינפלציה למחצית השניה של 2007. בתסריט הפסימי ביותר דאז, צפה בנק ישראל צמיחה של 3.6%. צמיחה של 3.2% היא אמנם נמוכה יותר לעומת צמיחה של יותר מ-5% שראינו בשנים האחרונות, אולם מדובר בצמיחה טובה ובריאה ורבים בישראל היו שמחים לראותה מדי שנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully