וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיוט משתלם עם סטיב ג'ובס

שמואל מרחב

5.5.2008 / 14:41

מהמעט שאני יודע סטיב ג'ובס הוא מנהל בלתי נסבל. אם הוא אכן בלתי נסבל זה אמנם סיוט לעבוד עבורו, אבל לאנשים מסוימים הסיוט הזה הוא חוויה משתלמת ומעשירה

יש שני סוגים של מנהלים בלתי נסבלים. המכנה המשותף לשניהם הוא שברוב הזמן זה די סיוט לעבוד עבורם. המחיר הרגשי שהם גובים מאנשיהם הוא גבוה עד בלתי נסבל. ההבדל ביניהם הוא בתמורה שמפיקים מהעבודה עמם. יש מנהלים שהסבל שהם גורמים הוא סבל טהור, ללא כל תמורה וללא כל הצדקה. הם פועלים כעריצים בלתי מתחשבים שנראה שנהנים להתעמר באנשיהם ללא סיבה טובה. מצד שני, ישנם מנהלים שמכוונים בצורה אובססיווית להביא תועלת ספציפית לעולם, לשוק ולארגון שלהם. הם רואים משהו שלתפישתם אף אחד אחר לא רואה, לכן מנהלים בקפדנות ובקשיחות את המאמץ הארגוני לממש את חזונם. זה הסוג השני. למנהלים כאלה ברור שהם חייבים להיות מעורבים בכל פרט - הם רוצים שלמות. הם תובעניים בטירוף ומשוכנעים שהנטייה האנושית לא להתאמץ עד הסוף תגרום לאנשיהם לחפף. הם לא קשובים לאופנות הניהול הרווחות אלא לחזונם, ומנהלים בהתאמה לו.

עבור רוב האנשים אין הבדל בין שני סוגי המנהלים - סיוט הוא סיוט הוא סיוט. אבל יש אנשים שמבחינתם לעבוד עבור מנהלים מהסוג השני זו חוויה נוסכת השראה שמצדיקה לגמרי את המחיר הרגשי. מה שהופך את העבודה עם מנהלים מהסוג השני לבעלת ערך נדיר זה השותפות ליצירתה של מציאות מדהימה. חלק מהאנשים נהנים מחוויית היצירה עצמה, אחרים נלהבים מהזכות להטביע את חותמם במשהו שמשנה את העולם, יש שעבורם הלמידה והגדילה האישית היא שהופכת את העבודה שם לתורמת, יש שנהנים מהשילוב של כל הגורמים יחד. שלא יהיה ספק, זה עדיין סיוט וזה לא מצדיק את התנהגות המנהל, אבל זה יכול להיות מאוד משתלם לעבוד עבורם, לפחות לאנשים שרוצים להיות חלק מיצירה מדהימה.

אני לא מכיר את סטיב ג'ובס, אבל אין לי ספק שהמוצרים שהוא יצר באפל עשו מהפכות בחיינו - המחשב האישי, מקינטוש, iPhone ,iPod. אני לא משתמש באף אחד מהמוצרים שלהם, אבל המוצרים שאני כן משתמש בהם חיקו את היצירות של אפל.
שמעתי את נאומו של סטיב ג'ובס מול סטודנטים בפרינסטון (חפשו ביוטיוב, נאום מרתק). קראתי בספרו הראשון של קוואסקי על השיווק האוונגליסטי של המקינטוש. מהמעט שאני יודע, נראה שאם הוא אכן בלתי נסבל, הרי שהוא שייך לסוג השני של הבלתי נסבלים - זה אמנם סיוט לעבוד עבורו, אבל לאנשים מסוימים הסיוט הזה הוא חוויה משתלמת ומעשירה. אני לא יודע אם כך יצליח ג'ובס לבנות חברה לנצח ואני לא בטוח שזו מטרתו. אני כן בטוח שהערך שהוא ואפל מביאים לשוק ישפיע על כולנו לשנים רבות. למרות שזה לא מצדיק את התנהגותו, נראה לי שבשורה התחתונה, כמעט כל אחד מאיתנו יוצא ממנה נשכר.

הכותב הוא מנכ"ל מרחב אפשרויות, המתמחה בליווי, ייעוץ והנחיה להנהלות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully