וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בן אליעזר: "הסכם הגז הטבעי הוא ההישג המשמעותי ביחסי ישראל-מצרים"

אבי בר-אלי

6.5.2008 / 8:00

שלוש שנים לאחר ששר התשתיות בנימין בן-אליעזר נסע למצרים כדי לגבש את הסכם הגז עם EMG, זרם בשבוע שעבר לראשונה גז מצרי אל תחנות חברת החשמל בישראל ■ כעת, בראיון בלעדי, הוא תולה תקוות גם בגזפרום הרוסית, ומתייחס לראשונה למחדל צינורות הגז



"כולם מדברים על השלום, אבל ההישג הממשי המשמעותי ביחסי ישראל-מצרים הוא ההסכם הכלכלי לאספקת גז טבעי למשך 20 שנה" - כך אומר שר התשתיות הלאומיות, בנימין בן-אליעזר בראיון ל-TheMarker, בעקבות תחילת ההזרמה המסחרית של גז ממצרים לישראל בשבוע שעבר.



"ההסכם הוא אחד ההישגים הרציניים בהם ניתן לדפן את הסכם השלום", מוסיף בן-אליעזר. "הסכם שהוא היסטורי משום השלכותיו האסטרטגיות - ורק אחר כך משום השלכותיו הכלכליות על המשק".



ביום חמישי האחרון התקבל לראשונה הגז המצרי בתחנות הכוח של חברת החשמל רדינג שבתל אביב ואשכול שבאשדוד, ובן-אליעזר הסתובב כחתן ביום חופתו, מוצף שיחות טלפון מברכות מישראל ומחו"ל. שלוש שנים חלפו מאז נסע לקהיר, בכהונתו הראשונה כשר התשתיות, כדי לחתום על הסכם המטריה המדיני להסכם הגז המסחרי שבין ספקית הגז המצרית EMG לחברת החשמל הישראלית.



"אני מרגיש מצוין", משיב בן-אליעזר לשאלה על תחושותיו לאחר הזרמת הגז. "היתה שמחה גדולה, ובמשרד כולם לחצו ידיים. עברו שנים - והנה זה קורה. המחשבה שחברת החשמל תחסוך 1.5 מיליון דולר ביום, רק בזכות המעבר הצפוי של תחנות הכוח בחגית ובגזר לגז טבעי - עושה הרגשה טובה. נחסוך עוד מיליארדים עם כניסת הגז לתעשייה וליתר תחנות הכוח שיקומו".



עם זאת, לא הכל הושלם במועד, וגם תחנות הכוח בגזר ובחגית עדיין אינן מוכנות לקליטת הגז.



"הפרויקט תם ונשלם, והגז זורם. אני לא מתעסק כרגע בהיסטוריה של החודשים האחרונים וביחסי העבודה בחברת החשמל. כולם חשים הקלה, ואני עוסק היום בניסיון להעמיד את רשת הגז ברמה כזו שתעמוד בביקושים".



ובכל זאת, הגז הטבעי לא יוכל לשמש יצרני חשמל בגלל המחלוקת עם EMG סביב שעות הזרמת הגז לישראל - וייתכן שהכמות שישראל דרשה לא תספיק לצורכי המשק הישראלי.



"כבר הנחיתי את אנשי המשרד לשדרג את מערכת ההולכה הישראלית, ואנו משוחחים עם EMG באשר לשדרוג המערכת שלהם. אצלנו העניין כבר סוכם, ואנו הולכים על הכפלת הצנרת בין אשקלון לקרית גת והנחת צינור תת-ימי בין אשקלון לאשדוד. אני מקווה שממשלת מצרים, שאיתה אנו בקשר כל הזמן, תביא לפתרון בצד המצרי".



איזה שינויים נדרשים בצד המצרי, ומדוע בכלל התרחש מחדל זה בצדנו?



"ממשלת מצרים תלך ותנהל את ענייניה מול EMG. כשסיפור זה התבשל אני לא כיהנתי במשרד התשתיות, ומי שתיכנן את הפרויקט בתחילת הדרך כנראה לא ראה את כל התמונה. מה שקרה - נגמר. ברגע שהגז כבר זורם - צריך לתקן את מה שאפשר. המטרה היא להוביל מהפכה במדינת ישראל, והביקושים לגז הטבעי רק מתרחבים".



נוכח תמונת המצב הנוכחית והיעדר מגוון הספקים, האם אין זו טעות לבסס את משק החשמל דווקא על גז טבעי?



"מנכ"ל המשרד, חזי קוגלר, חזר בסוף השבוע הזה מאזרבייג'אן, איתה אנו דנים באפשרות להזרמת גז טבעי לישראל דרך מסדרון התשתיות התת-ימי מג'יהאן שבטורקיה - פרויקט שאנו בודקים כעת את היתכנותו הכלכלית. לפני כשבועיים ביקרו כאן נציגי גזפרום, ואני מקווה שבחודש הבא אסע לרוסיה לפגישה נוספת עמם, שבמהלכה כבר יתקבלו החלטות. תוסיף לזה את העובדה שכבר שוחחנו עם שתי המדינות לגבי אופציית ה-LNG (גז טבעי נוזלי) וכן את העובדה שבאוגוסט-ספטמבר תגיע לכאן סופסוף אוניית הקידוח של שדה 'תמר' מול חופי חיפה - והנה לך אפשרות גם ל-80BCM.



"אין מה לעשות, פרט לקדם את הגז. בתכנון שלי הרי יושבות שתי תחנות גרעיניות - ואני עוד מקווה שנגיע לזה בעתיד. בינתיים פניתי למינהל מקרקעי ישראל כדי לאפשר הקצאת קרקעות נוספות להקמת תחנות כוח סולאריות, מעבר לשלוש שכבר הוצאו למכרז. אנו עובדים בכל הכיוונים כדי שלא יחסר חשמל, וכדי שבסוף העשור הבא נמצא אותו מיוצר בלא יותר מ-50% באנרגיית פחם, 40% בגז טבעי ו-10% באנרגיות מתחדשות. אני מאמין שנגיע לאחוז גבוה יותר מזה של ייצור חשמל באנרגיות מתחדשות".



מגעים עם גזפרום נוהלו גם בעבר. מה הציפיות מכיוון זה כעת?



"בניגוד לעבר, כיום גזפרום הם יותר מרציניים, והיו לנו שיחות מצוינות. כיום הם בוחנים השתתפות בשתי אופציות: צינור תת-ימי ישיר מטורקיה לישראל, או העברתו דרך קפריסין".



האם דנת עם שרת החוץ, ציפי לבני, באפשרות ההתקשרות עם קטאר לפני צאתה לביקור הרשמי בנסיכות?



"היא ישבה אצלי, קיבלה ממני את כל החומר הרלוונטי, ועשתה מלאכה טובה. היא הציגה בפני הקטארים את האפשרות לסחר בגז טבעי בין המדינות או את האפשרות שישתלבו במכרז ה-LNG שתפרסם ישראל - ואולם הם השיבו כי כל הרזרבות מובטחות עד 2012. בכיוון זה אני פחות אופטימי".



האם אבדו הסיכויים להחזיר לשולחן המשא ומתן את BG?



"עדיין לא התייאשתי. אני לא יכול לדבר על זה הרבה, אבל אני אופטימי".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully