וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברת טבע צפויה להפריש בדו"חותיה 250 מיליון דולר בגין רכישת קוג'נסיס

יורם גביזון

6.5.2008 / 8:39

טבע רכשה את קוג'נסיס, חברה העוסקת בפיתוח תרופות ממולקולות חלבון, בהשקעה של 400 מיליון דולר בינואר



חברת טבע צפויה, על פי הערכות, לרשום בדו"חות הכספיים לרבעון הראשון של 2008 (שיתפרסמו היום הבוקר) הפרשה של 250-350 מיליון דולר בגין רכישתה של חברת קוג'נסיס.



טבע רכשה את קוג'נסיס, שעוסקת בפיתוח תרופות על בסיס מולקולות חלבון ופפטידים (שרשראות חלבוניות קצרות יחסית), בהשקעה של 400 מיליון דולר בינואר 2008. על פי כללי החשבונאות החלים ברכישה, צריכה טבע להעריך את השווי הנוכחי של תזרימי המזומנים שיניבו לה המו"פ (מחקר ופיתוח) של קוג'נסיס. טבע חייבת להפחית כבר ברבעון הראשון שלאחר הרכישה את ערכן של התרופות שנמצאות בשלבי מו"פ ושלא זכו עדיין לאישור מרשות המזון והתרופות האמריקאית (FDA), ועל כן יש חוסר ודאות אם ניתן יהיה להפיק מהן ערך כלכלי.



ביצוע הפרשה חד פעמית בגין ערכן של התרופות שנמצאות בשלב מו"פ (In Process R&D) נוחה לחברה הרוכשת, שכן האנליסטים אינם רואים בהפרשה הפסד שמייצג את ביצועיה השוטפים של החברה, בעוד בעתיד ניתן יהיה לזקוף את ההנאה הכלכלית מהמו"פ שבוצע כחלק מהרווח השוטף של החברה. מלבד זאת, הפרשה גדולה בגין מו"פ בתהליך מקטינה את יתרת המוניטין שנוצרה ברכישה.



יתרת המוניטין נתונה לבדיקה תקופתית של הצורך בהפרשה לירידת ערך ההשקעה בחברה, ועל כן חושפת את החברה לסיכון שתיאלץ ביום מן הימים לבצע הפרשה גדולה לירידת ערך ההשקעה בחברה הנרכשת, אם המו"פ של החברה הנרכשת לא יניב פירות. יתרת מוניטין גדולה עלולה לעורר חשש בקרב המשקיעים מפני מחיקה מעין זאת שתגרום לתנודתיות ברווח הנקי, ועל כן תפגע בתמחור החברה.



טבע ביצעה הפרשה של 1.25 מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2006 בגין המו"פ שבתהליך שנרכש, כחלק מנכסיה של חברת איווקס בינואר 2006. הפרשות אלו ייאסרו החל בינואר 2009 בשל השינוי הצפוי בתקינה החשבונאית האמריקאית. התקן החשבונאי החדש (FAS 141 (R שם קץ לאנומליה החשבונאית, שעל פיה מוחקים מיידית קניין רוחני ששולם סכום גדול בעבורו, ואחר כך רושמים רווח יש מאין (נכס ששימש לייצורו).



על פי התקן החדש, לא ניתן למחוק את השווי ההוגן של המו"פ מיד לאחר הרכישה. התקן החדש מורה להוון את ההשקעה במו"פ שבתהליך, ולהפוך אותה לנכס לא מוחשי במאזנה של החברה הרוכשת. הצורך לבצע הפרשה לירידת ערכו של הנכס ייבחן פעם ברבעון.



אם ההשקעה במו"פ תבשיל לכדי מוצר, למשל תרופה שנמכרת, תבצע החברה הפרשה לירידת ערכו של הנכס, על פי אורך חייו הצפוי ובכפוף לשינויים טכנולוגיים שמקצרים או מאריכים את אורך חייו של הנכס. אם בתום הפיתוח יוחלט לזנוח את הפרויקט יימחק הנכס בשלמותו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully