וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק בגלל הבועה

זאב הולצמן

12.10.2001 / 8:35

מנהלי חברות אינטרנט גדולות כשלו, והשאירו את הבמה פנויה לקריסה של חלק גדול מהחברות. אלו שיישארו ייצאו מחוזקות. מי תישאר ומי לא? זו השאלה הגדולה

נפילת חברות הדוט.קום ממשיכה בקצב מהיר, כאשר הקורבן האחרון הוא חברת אקסייט, שהיתה אחת מעשר ספקיות האינטרנט הגדולות בעולם והגיעה לסף פשיטת רגל.

הדבר מהווה המשך להתפוצצות בועת האינטרנט, והביא לשיא את האכזבות מהנפילות בעולם, שנחשב בשעתו לעולם החדש והפורח. דוגמה אחרת היא רכישת חברת קלריפיי בידי אמדוקס הישראלית מידי נורטל הקנדית, תמורת 200 מיליון דולר במזומן.

סכום זה מהווה עשרה אחוזים מן הסכום שנורטל שילמה עבור קלריפיי רק לפני כשנתיים. יתרה מכך, העסקה עמדה לצאת לפועל בשווי של 400 מיליון דולר, ואמדוקס הרוויחה 200 מיליון דולר בזכות ירידת מחירי המניות עקב הפיגוע בניו יורק.

המספרים מדהימים, וכאשר אנחנו רואים שחברות שהיו שוות עשרות מיליארדי דולרים נכנסות לפשיטת רגל, והכל בטווח זמן של 3-4 שנים ופחות, נשאלת השאלה אם הסיבה לכך היא רק הבועה, או שמעורב בכך גם ניהול כושל.

התמונה מורכבת. להנהלות החברות ולטעויות שעשו יש תרומה לא קטנה בפשיטות הרגל השונות. מנהלים ומועצות מנהלים נקטו בצעדים שגויים בכל מה שקשור להמשך דרכן של חברות אינטרנט ענקיות, והשאירו את הבמה פנויה לקריסה של חלק גדול מהחברות שהם עמדו בראשן.

בסופו של דבר יישארו בתחום מספר חברות ענק שישלטו באינטרנט המהיר בפס רחב, וחברות אלה ייצאו מחוזקות יותר ופעילות יותר. ואולם קשה לדעת מי יהיו החברות שישרדו. אנו מקווים שיהיו בהן חברה או שתיים ישראליות.

השקעות חדשות בתחום הדוט.קום כמעט שלא יהיו בשנים הקרובות, ולכן חברות המספקות שירותים ותשתיות לחברות כאלה ייפגעו בצורה ישירה, ולא צפויה להן עדנה בשנה-שנתיים הקרובות.

אנו רואים כי בנוסף לחברות האינטרנט, גם חברות השבבים סובלות מהמשבר עקב ירידה בביקוש והצטברות מלאים אצל הקונים, ואפילו חברות ענק כגון אינטל סובלות מכך. גם כאן יש לזכור כי מדובר במחזוריות, ובסופו של דבר החברות הגדולות והיציבות ייצאו מהמשבר מחוזקות ומצליחות.

יחד עם זאת, תחום האינטרנט ימשיך להיות תחום פעיל ומוביל בכלכלת העולם, ומכשיר נוסף ומרכזי בפעילות הקשורה למסחר אלקטרוני או לשעשועים ומדיה. על החברות הקיימות לשמור קודם כל על רמת הוצאות סבירה, המתאימה לרמת ההכנסות שתמשיך את קיום החברות. בנוסף, עליהן למצוא את אותן נישות בהן יוכלו להתפתח ואף להגדיל את הכנסותיהן בצורה משמעותית.

אין ספק כי לנוכח הצמצומים קיימות הזדמנויות חד פעמיות, ואותם גופים שיידעו לנצלן יצליחו בצורה משמעותית בתחילת מחזור הצמיחה והעלייה. מי יישאר ומי לא - זו השאלה הגדולה. רק העתיד יוכל לומר.

זאב הולצמן הוא יו"ר גיזה הון סיכון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully