וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

4 מכל 5 אמריקאים: "כלכלת ארה"ב נמצאת במיתון"

נמרוד הלפרן

6.5.2008 / 22:28

זאת לעומת 2 מכל 3 לפני חודשיים, לפי סקר CNN

"ספק רב אם 79% מהכלכלנים מעריכים שאנחנו נמצאים במיתון", אמר הכלכלן הראשי לארה"ב של תומסון רויטרס, ג'וף הול. "שוק התעסוקה בארה"ב איבד 260 אלף משרות בארבעה החודשים הראשונים של השנה, כך שעבור אנשים אלה לא מדובר במיתון, אלא בשפל כלכלי גדול".



יו"ר הבנק הפדרלי, בן ברננקי, סיפק בחודש שעבר בנאום בקונגרס תחזית אופטימית לגבי מצב כלכלת ארה"ב בהמשך השנה, והעריך כי הכלכלה האמריקאית תתאושש במחצית השנייה של שנת 2008, הודות להורדת הריבית ותמריצים כלכליים נוספים. עוד העריך ברננקי כי הצמיחה הכלכלית בשנת 2009 תהיה מעל המצופה.



מנגד, היו"ר לשעבר של הבנק הפדרלי, אלן גרינספאן, העריך כבר לפני כחודש כי כלכלת ארה"ב שקעה במיתון.



בשבוע שעבר, נשיא ארה"ב ג'ורג' וו. בוש זנח את עמדתו החד משמעית לפיה ארה"ב תצליח לחמוק ממיתון. "המילים להגדרת מצב הכלכלה אינן משקפות את הלחץ שחשים האמריקאים", אמר בוש במסיבת עיתונאים בבית הלבן. "לאדם הממוצע ממש לא אכפת איך מגדירים את זה. הוא פשוט רוצה לוודא שאנחנו יודעים שמחיר הדלק שהוא קונה גבוה יותר, ושהוא מתקשה להמשיך לשלם את המשכנתא ועלול לאבד את ביתו".



המשקיע האגדי וורן באפט, האיש העשיר ביותר בעולם, העריך בשבוע שעבר כי כלכלת ארה"ב כבר נמצאת במיתון, על אף שהאינדיקטורים המסורתיים עדיין לא מראים זאת. באפט אמר את הדברים בראיון לערוץ חדשות הפיננסים CNBC, והוסיף כי המיתון הנוכחי יהיה ממושך וחמור מכפי שנהוג לצפות. משקיע נודע אחר, ג'ורג' סורוס, העריך לפני כחודש כי כלכלת ארה,ב נמצאת על סף מיתון או שכבר נכנסה למיתון.



הכלכלן הנודע ג'וזף שטיגליץ, חתן פרס נובל לכלכלה לשנת 2001, העריך לפני כשבוע בראיון ל-CNBC כי כלכלת ארה"ב כבר נמצאת במצב של מיתון. שטיגליץ העריך כי המיתון הנוכחי יהיה ארוך ויהווה את אחד מהמשברים הכלכליים החריפים בארה"ב מאז השפל הגדול בשנות ה-30.



מרבית הכלכלנים שהשתתפו בסקרי הכלכלנים של בלו צ'יפ ושל "וול סטריט ג'ורנל" שנערכו בחודש שעבר העריכו כי כלכלת ארה"ב נכנסה למיתון או תיכנס למצב זה השנה. חברת דירוג האשראי סטנדרד אנד פור'ס העריכה לפני כשבועיים כי כלכלת ארה"ב שקעה במיתון, אשר צפוי להיות קצר וקל.



בשבוע שעבר, מסר משרד המסחר האמריקאי כי התוצר המקומי הגולמי (GDP) של ארה"ב צמח ברבעון הראשון של השנה בקצב שנתי של 0.6% - ללא שינוי לעומת הרבעון הרביעי של 2007, אך מעל לתחזיות הכלכלנים אשר צפו צמיחה של 0.4%.



הבנק הפדרלי הוריד בשבוע שעבר את הריבית בארה"ב ב-0.25%, בהתאם לציפיות, לרמה של 2% - רמתה הנמוכה ביותר מאז נובמבר 2004 - ואותת כי ייתכן שסדרת הורדות הריבית בה פתח בסתיו שעבר הגיעה לסיומה.



מאז ספטמבר, ביצע הבנק הפדרלי 7 הורדות ריבית במסגרתן חתך את הריבית בשיעור מצטבר של 3.25%. זאת, בניסיון להשיב את אמון המשקיעים במגזר הפיננסים האמריקאי ובכדי לתמוך בצמיחת הכלכלה בארה"ב הכורעת תחת נטל המשברים בשוקי הדיור והאשראי.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully