וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שטראוס, אורמת וכתר: ההוכחה כי אפשר להיהפך לשחקן גלובלי

אורה קורן

7.5.2008 / 7:46

ההצלחה של שטראוס, אורמת וכתר היא ההוכחה לכך שגם בתחומים שנחשבים כאן פחות תחרותיים, חברות ישראליות יכולות לגדול לכדי שחקניות גלובליות ■ היקף המכירות של שטראוס בשנה הוא כ-6 מיליארד שקל, והיא מעסיקה כ-11 אלף עובדים ■ אורמת מפעילה כיום תחנות כוח ג

שטראוס הוקמה כמחלבה משפחתית קטנה בנהריה ומוזגה עם החברה הציבורית עלית, גם היא בשליטת המשפחה. עוד לפני המיזוג ניסתה עלית להיהפך לחברה גלובלית בתחום הקפה והחלה לרכוש מפעלי קפה במזרח אירופה, בברזיל ובחבר המדינות. המהלך הונהג על ידי היושבת ראש עפרה שטראוס והנשיא והמנכ"ל ארז ויגודמן.



היקף המכירות של שטראוס בשנה הוא כ-6 מיליארד שקל, והיא מעסיקה כ-11 אלף עובדים. היקף המכירות של חטיבת הקפה שלה ב-2007 היה 2.9 מיליארד שקל, והרווח התפעולי של החטיבה באותה השנה הסתכם ב-231 מיליון שקל. החברה מתכננת להכפיל את מכירות הקפה בתוך חמש שנים. שטראוס חתמה השבוע על הסכם להכנסת קרן טקסס פסיפיק כשותפה בחברת הקפה (25%), בעסקה שמעניקה לחברת הקפה שווי של יותר ממיליארד דולר.







אורמת היא החברה השלישית בגודלה בארה"ב בשוק האנרגיה הגיאותרמית (חום המופק מנוזלים המצויים בעומק האדמה) ונחשבת פורצת דרך בתחום האנרגיה החלופית בעולם כולו. החברה היא הלב הטכנולוגי ובעלת 12.75% בקבוצת חברות שתקים את הפרויקט הגדול בהיסטוריה של התעשייה הגיאורתמית: תחנת כוח שתייצר 340 מגה-ואט בסאר?לה שבאינדונזיה.



אורמת מפעילה כיום תחנות כוח גיאותרמיות בהספק של 400 מגה-ואט, תוך ניצול החקיקה ב-29 מדינות בארה"ב המחייבת חברות חשמל להפיק 15%-25% מהחשמל שהן מוכרות ממקורות אנרגיה מתחדשים.



החברה, שבשליטת יהודה ודיתה ברוניצקי, החלה את דרכה לפני 43 שנה כשייצרה יחידות כוח להפעלת בארות מים במאלי שבאפריקה, והמשיכה בשנות ה-70 בהקמת תחנת כוח של חמישה מגה-ואטים מבריכות שמש בים המלח. כיום היא אחת המובילות בעולם בייצור חשמל מחום שיורי - חום הנפלט מטורבינות לדחיסת גז לאורך קווי הולכת גז טבעי, בעיקר בצפון אמריקה, וכן מחום שנפלט ממפעלי תעשייה, כמו מפעלים לייצור מלט.



כתר, הפועלת בתחום מוצרי הפלסטיק לבית ולגן, הוקמה כמפעל קטן בחמאם ביפו על ידי משפחת סגול מיד לאחר קום המדינה. כיום היא נשלטת בחלקים שווים על ידי האחים סמי ויצחק סגול, פועלת מ-24 מפעלים יצרניים בעולם (12 מהם בישראל), מעסיקה 4,750 עובדים ומוכרת ב-4.9 מיליארד שקל, לפי נתוני דן אנד ברדסטריט.



שווי כתר הוערך לפני כארבע שנים ב-300 מיליון דולר, ו-91% ממכירותיה מתבצעות בחו"ל. החברה צמחה בשנים האחרונות באמצעות מיזוגים - עם האליברט הצרפתית, ולאחר מכן עם חטיבת הפלסטיק של חברת ראברמייד האמריקאית. כתר, שנחשבת אחת המובילות בעולם בתחומה, פועלת למתג את עצמה כחדשנית עולמית בתחום העיצוב, ולצורך זה היא מעסיקה בוגרים נבחרים ממוסדות העיצוב.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully