וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההון-שלטון והשחיתות

ירון זליכה

7.5.2008 / 13:06

בעלי ההון הם אלה המנווטים חלק מהפוליטיקאים, כדי שיפעלו לטובתם ולא לטובת המוני העם. בישראל מוכרת, למרבה הצער, תופעה זו בהיקפים גדלים והולכים

במשך שנים רבות ניטש בישראל ויכוח מר סביב השאלה אם ישראל נחשבת עדיין למדינת רווחה, ואם היקף תשלומי הרווחה שקבעה הכנסת מתאים לאחריות המתחייבת מהיותנו כביכול מדינת רווחה. עם זאת, למרבה הצער, עיקר הוויכוח התמקד בהשוואות פשטניות של סכומי קצבאות ביחס לקווי העוני העתידיים, ולא התרומם לרוב לדיון נוקב בשאלה מהם מחוללי העוני האמיתיים וכיצד יש לטפל בהם.

במסגרת זו, מונה הפילוסוף הסלובני הנחשב סלבוי ז'יז'ק, כרבים אחרים, את הקפיטליזם ואת הסוציאליזם כשני הקצוות העוינים של המחשבה המדינית המודרנית, ומזהיר מפני שניהם גם יחד. במחשבה שנייה, גם ג'ורג' אורוול חילק את ביקורתו בין השניים כמעט שווה בשווה, עד כי קשה להעריך את מי תיעב יותר.

באשר לקפיטליזם מזהיר ז'יז'ק מפני חבירתו של ההון לברית הון-שלטון-תקשורת - ברית שנועדה להקהות את חושי ההמונים באשליה כי תחת המשטר הדמוקרטי, העם הריבון הוא גם השולט. ואולם, במציאות בעלי ההון הם אלה המנווטים חלק מהפוליטיקאים, כדי שיפעלו לטובתם ולא לטובת המוני העם. בישראל מוכרת, למרבה הצער, תופעה זו בהיקפים גדלים והולכים, עד שבכירי השחיתות השלטונית אף טוענים ללא בושה כי אין טעם בבחירות תכופות להחלפתם. כביכול, כל הפוליטיקאים מושחתים, הגם שאין שטות גדולה מזו. אפרופו, היכן התוכנית למלחמה בעוני שהבטיח ראש הממשלה לפני כמעט שלוש שנים, עם כניסתו לתפקיד שר האוצר?

באשר לסוציאליזם מזהיר ז'יז'ק מפני חוסר המעשיות שבו. פשיטת הרגל של המשטרים הקומוניסטיים והיחלשותן הכלכלית של הדמוקרטיות הסוציאליסטיות הגדולות (לרבות צרפת ושבדיה) מדברות בעד עצמן. המעבר החד של סין מסוציאליזם קיצוני לקפיטליזם קיצוני אף יותר - אין כיום מדינה אכזרית יותר בקפיטליזם שלה מסין על פני הגלובוס כולו והכול בידי אותה מפלגה אף מבלי להחליף את מדיהם של אנשיה - מעיד שבעתיים על הסכנות של שני הקצוות ועל הקרבה הגדולה ביניהם.

והנה, בישראל של שנת ה-60 לקיומה אנו סובלים משני הקצוות גם יחד - "חוות החיות" ו"דפוק וזרוק בפאריס ולונדון" בעת ובעונה אחת. מחד גיסא, סקטור ציבורי גדול והקצאות ענק לתשלומי רווחה בשיעור יחסי גבוה לתוצר; ומאידך גיסא, רמות האי שוויון, העוני, ההון-שלטון והשחיתות השלטונית מהגבוהות בעולם המערבי, אם לא הגבוהות ביותר. עד מתי יוסיפו הפוליטיקאים להשלות אותנו שאין קשר בין הדברים?

ד"ר זליכה הוא מרצה בכיר וראש ההתמחות בחשבונאות בקריה האקדמית אונו ולשעבר החשב הכללי

  • עוד באותו נושא:
  • זליכה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully