וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחדל של חברת החשמל

אבי בר-אלי

8.5.2008 / 17:09

כבר בקיץ הקרוב צופה חברת החשמל אפשרות להפסקות יזומות. ועד העובדים של החברה בנה ממלכה סגורה ומסוגרת בין מתקני המונופול

כמה אירוני שדווקא שנת ה-60 לייסודה של מדינת ישראל, תהיה גם השנה שבה יתחוור אחד המחדלים הגדולים שידעה. כבר בקיץ הקרוב צופה חברת החשמל אפשרות להפסקות חשמל יזומות בשל היעדר יכולת לספק את מלוא ביקושי החשמל. בקיץ של 2010 כבר שורר קונצנזוס באשר להפסקות חשמל מצטברות למשך כ-60 שעות - זאת כאשר שמונה שעות של הפסקת החשמל ביוני 2006 הביאו לבדן לנזק של כחצי מיליארד שקל למשק. את מחיר היעדר שימת הלב וההשקעה בענף התשתיות משלם בסוף הציבור כולו.

ועד העובדים של חברת החשמל בנה ממלכה סגורה ומסוגרת בין מתקני מונופול החשמל בישראל. הוועד מנע כל פיקוח על פעילותו, סיכל במשך שנים כל ניסיון לפתיחת השוק לתחרות, הכתיב את מינויי ההנהלות וסובב על אצבעו פוליטיקאים חלשים שנכנעו שוב ושוב לתכתיביו, העדיפו שלא להתעמת עם הכוחנות המאיימת, לחפות על מנגנוניה הבלתי יעילים של החברה ואף לקחת לעיתים חלק בחגיגה. את החשבון המנופח, שהוגש בסוף כל שנה לממשלה, מיהרו כולם לכסות באמצעות גיוסי עתק בשוק ההון, בצורה חפוזה ורשלנית, שאת מחירה יידרש בקרוב הציבור לשאת, כשזה יגולם בתעריף החשמל.

ביום העצמאות ה-60 תוצג מדינת ישראל הגאה כמדינת עולם שלישי, חסרת כושר ייצור חשמל, נוכח "תוכנית חירום" שנותרה עד כה על הנייר בלבד, בלא תוכנית לאומית ראויה לחיסכון באנרגיה, ולאחר תריסר שנים שבהם נכשלה שוב ושוב בפיתוח שוק לייצור חשמל פרטי - כשעד יום זה ממש, טרם הגיעה לכלל הסכמה באשר לרגולציה שתאפשר את קידומו. זאת, כמובן, בלי להזכיר את הבושה שבייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות בשיעור של כ-0.15% בלבד - דווקא במדינה שהיתה בעבר אור לגויים בניצול קרינת השמש לייצור אנרגיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully