וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החשד: אולמרט קיבל שוחד של מאות אלפי דולרים במזומן

הארץ

9.5.2008 / 7:32

ראש הממשלה: מעולם לא לקחתי אגורה לכיסי; אתפטר אם יוגש כתב אישום נגדי

ראש הממשלה, אהוד אולמרט, חשוד שקיבל בניגוד לחוק ובמשך שנים, לפני שנבחר לתפקידו, מעטפות עם כסף מזומן מאיש העסקים היהודי-אמריקאי משה (מוריס) טלנסקי - כך אמרו אתמול מקורות במערכת אכיפת החוק, לאחר צמצום צו איסור הפרסום בחקירה. ראש הממשלה הודה אמש שקיבל תרומות מטלנסקי בעבור מערכות בחירות לראשות העיר ירושלים ולמערכות בחירות בליכוד. אולמרט הוסיף, שמעולם לא לקח שוחד ושיתפטר אם יוגש נגדו כתב אישום בפרשה החדשה.



במשטרה עדיין לא קבעו סופית מה החשד שייוחס לאולמרט, אבל לדברי מקורות במערכת האכיפה, החשד כלפיו הוא קבלת שוחד. לדברי המקורות, חומר החקירה שנאסף עד כה משמעותי ויש סבירות גדולה שיניב כתב אישום נגד אולמרט.



לפי הודעת היועץ המשפטי לממשלה, הפרקליטות והמשטרה, אולמרט חשוד בקבלת כספים שלא כדין במסגרת כהונתו כשר התמ"ת (בין 2003 ל-2006) וכראש העיר ירושלים (בין 1993 ל-2003). לפי החשד, אולמרט קיבל מאות אלפי דולרים מגורם או מגורמי חוץ, לאורך תקופה ממושכת, ישירות או בעקיפין.



במסיבת עיתונאים מיוחדת שכינס אמש במעונו בירושלים אמר אולמרט, שטלנסקי סייע לו בגיוס תרומות למערכות הבחירות לראשות העיר ירושלים ב-1993 ו-1998; למערכת הבחירות לראשות הליכוד ב-1999; ולבחירות המוקדמות בליכוד ב-2002.



גורמים במערכת אכיפת החוק הבהירו אמש, שהחשד המיוחס לאולמרט אינו מתייחס רק למערכות הבחירות, אלא לתקופה נרחבת יותר.



לדבריהם, טלנסקי נתן לאולמרט מעטפות ובהן כסף מזומן לאורך שנים. מחומר החקירה עד כה עולה, שבעת שאולמרט כיהן כשר, הוא נהג להיפגש עם טלנסקי בישראל ובחו"ל ובכל פגישה העביר האחרון לידיו כמה עשרות אלפי דולרים במזומן.



לחוקרים לא ברור לפי שעה, אם הכסף עבר לכיסו הפרטי של אולמרט או שימש למטרות אחרות. לדברי אחד המקורות, "ההערכה היא שהכסף הועבר למטרות אישיות ולא למטרות פוליטיות". עם זאת, ניתן להרשיע אדם בקבלת שוחד, גם אם לא ידוע שעשה שימוש כלשהו בכסף. המשטרה בודקת אם הכסף הועבר לאולמרט גם באמצעות אנשי קשר נוספים, בהם גם ראש לשכתו אז, שולה זקן ומקורבו, עו"ד אורי מסר.



לדברי המקורות, ראש הממשלה לא הצליח להזים את החשדות נגדו בחקירה שעבר במעונו לפני שבוע, אף שהכחיש שקיבל כסף בניגוד לחוק. ל"הארץ" נודע, שאולמרט טען בחקירה שאינו זוכר את הפגישות עם טלנסקי, משום שנפגש עם מאות תורמים. הוא הפנה את החוקרים לזקן. לפי החשד, זקן תיאמה את המפגשים עם טלנסקי, ובחלק מהמקרים היתה שותפה לקבלת הכסף. אבל בחקירותיה בשבוע האחרון, זקן שמרה על זכות השתיקה ולא מסרה פרטים שיכולים להזים את החשדות נגד ראש הממשלה.



עימות אולמרט-מסר?



במסיבת העיתונאים אמש, גרסת אולמרט לאירועים עשויה לרמוז על קו ההגנה בו הוא עתיד לנקוט ועל כך שיתפתח עימות בינו לבין שותפו לעסקים לשעבר ומקורבו, עו"ד אורי מסר. מקורות המעורים בחקירה אמרו, שמסר סיפק לחוקרים עדות מפלילה נגד אולמרט. בתגובה, אולמרט רמז בדבריו שהאחריות לתקינות השימוש בכסף שקיבל מטלנסקי, מוטלת על כתפיו של מסר, שטיפל בתרומות שקיבל.



טלנסקי, שנמצא בישראל מאז חג הפסח, מסר לחוקרים עדות מפורטת, שככל הנראה הביאה להחשדת אולמרט וזקן בפרשה. טלנסקי נוהג לגייס כספים עבור מטרות פילנטרופיות, והמשטרה בודקת אם מקורו של הכסף שהעביר לאולמרט הוא תרומות שגייס, בין היתר עבור עמותת "הקרן החדשה לירושלים". כמו כן נבדק, אם התורמים לכאורה זכו להטבות כלשהן בתמורה לתרומות. פרקליטו של טלנסקי אמר אתמול, כי לקוחו "מסרב להתייחס לפרשה".



בעקבות עדות טלנסקי, נחקרה זקן ואחר כך נחקר אולמרט, ובמקביל הוצא צו איסור פרסום על הפרשה. החוקרים ערכו עד כה שני עימותים בין זקן לטלנסקי, אך היא שמרה בהם על זכות השתיקה.



מאז חקירת טלנסקי, המשטרה חקרה עדים רבים, בהם גם מקורבו של ראש הממשלה, עו"ד אורי מסר, אך חלקם של אלה בפרשה נראה לכאורה קטן. גם שר האוצר לשעבר, אברהם הירשזון, נחקר באזהרה, בניסיון לבחון אם ידע על התנהלות כספית לא ראויה של אולמרט במערכות בחירות בעבר. אבל החשדות המרכזיים, כאמור, הם נגד אולמרט, זקן, טלנסקי ובמידה מסוימת גם מסר. מקורות במערכת אכיפת החוק אמרו שלא מן הנמנע שייחתם הסכם עד מדינה עם אחד החשודים - אולי עו"ד מסר - אף שעד כה לא נחתם הסכם כזה.



חקירה ארוכה



החקירה עתידה להימשך, ככל הנראה, כמה חודשים, אף שבמשטרה ובפרקליטות המדינה העריכו בתחילה שהיא תהיה קצרה יותר.



החוקרים מתקשים לאתר את המניע של טלנסקי למתן שוחד לכאורה, אבל מעריכים שהוא פעל מתוך תמימות. לדברי אחד המקורות, "הוא חשב שלתת הרבה כסף לשר או לבכיר בפוליטיקה זה מכובד, ולא בטוח שהבין שמדובר בעבירה פלילית".



הפרקליטות ביקשה השבוע מבית המשפט המחוזי בירושלים לאפשר לטלנסקי למסור עדות מוקדמת בפרשה, כדי שיוכל לשוב לארה"ב מבלי לחזור לישראל כדי להעיד שוב במשפט עתידי נגד אולמרט. עדות כזאת עשויה גם "לקבע" את העדות המפלילה שמסר טלנסקי במשטרה ולמנוע ממנו "להתחרט" בעתיד או לחזור בו מגרסתו. בית המשפט עתיד להחליט בנושא בתוך כמה ימים. פרקליטי אולמרט וזקן התנגדו בדיון לבקשה.



יהונתן ליס וברק רביד; השתתף בהכנת הידיעה: תומר זרחין



אולמרט, חשוד בקבלת שוחד של מאות אלפי דולרים ממשה (מוריס) טלנסקי, בהיותו שר התמ"ת וראש העיר ירושלים



משה טלנסקי, נפגש, לפי החשד, עם אולמרט ביחידות בארץ ובחו"ל. בכל פגישה העביר לידיו עשרות אלפי דולרים במזומן



שולה זקן , לפי החשד, מנהלת הלשכה של אולמרט לשעבר תיאמה המפגשים, ולפעמים אף היתה שותפה לקבלת הכסף



אורי מסר, שותפו לשעבר של אולמרט, קיבל לפי החשד מאולמרט וזקן את הכספים, ושמר על הכספים כאיש אמונו של אולמרט


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully