וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עלייה במחיר הנפט וחולשה בתחנות תדלוק הובילו את דלק US להפסד נקי של 5 מיליון דולר ברבעון הראשון

מיכאל רוכוורגר

9.5.2008 / 8:07

עוזי ימין: אנשים מטיילים פחות ומתדלקים פחות

ואולם התוצאות הכספיות של החברה היו גרועות פחות משצפו האנליסטים בוול סטריט - שהעריכו כי החברה תציג הפסד של 16 סנט למניה. מניית החברה צנחה מתחילת השנה ב-44%, והחברה נסחרת כיום לפי שווי של כ-607 מיליון דולר. הכנסות דלק US צמחו ברבעון הראשון של 2008 בכ-51% לעומת הרבעון המקביל - לכ-1.2 מיליארד דולר.



דלק US, מקבוצת דלק, מפעילה בתי זיקוק שכושר הייצור שלהם מגיע ל-60 אלף חביות ביום. לחברה גם צנרת להולכת נפט גולמי ו-496 תחנות תדלוק וחנויות נוחות, בעיקר בדרום ארה"ב. בנוסף עוסקת החברה גם בשיווק דלק לחברות תדלוק אחרות.



בקיץ האספלט מתייקר



"קשה להגיד שאנחנו מרוצים מהתוצאות שהצגנו, אך הן טובות משל המתחרים", אומר עוזי ימין מנכ"ל החברה. לטענתו רווחיות החברה נפגעה, בין היתר, מהאי התאמה בין שנת הכספים של החברה לזו של החברה הבת Lion Oil. ימין הוסיף כי החברה צופה תוצאות טובות יותר מפעילות האספלט של Lion Oil בתקופה הקרובה, שכן בחודשי הקיץ מחיר האספלט גבוה יותר.



לגבי מגזר תחנות התדלוק וחנויות הנוחות אמר ימין: "לא ניתן להתעלם מהעובדה שארה"ב מצויה במיתון, האנשים צורכים פחות מוצרים, עושים טיולים קצרים יותר וכתוצאה מכך מתדלקים פחות". ואולם ימין גם ציין כי את הרכישות המאסיוויות של בתי זיקוק חנויות נוחות ותחנות תדלוק ביצעה החברה לפני כמה שנים, וכיום היא עוסקת בעיקר בהשבחת הנכסים.



ימין לא פסל את האפשרות שהחברה תנצל את המשבר בשווקים כדי לרכוש חברות או נכסים אטרקטיוויים. בעבר דווח כי דלק US היא אחת משלוש המתמודדות המובילות לרכישת שלושה בתי זיקוק מענקית האנרגיה ולרו.



הכנסות תחום הזיקוק עלו בכ-56% ברבעון הראשון לעומת הרבעון המקביל. ואולם הרווח בתחום צנח ב-79% - כתוצאה מטיפוס של כ-70% במחירי הנפט הגולמי שגרם לחברה לשלם מחירים גבוהים מהמתוכנן תמורת חומרי הגלם.



מרווח הזיקוק של דלק US הסתכם ברבעון הראשון ב-6.3 דולר לחבית - ירידה של כ-45% לעומת הרבעון המקביל. המרווח הזה נמוך משמעותית ממרווח הזיקוק במפרץ מקסיקו, שהסתכם ברבעון הראשון בכ-9.4 דולר לחבית. ההוצאות על עלויות הייצור בתחום זה צמחו ברבעון הראשון בכ-19% לעומת הרבעון המקביל, והסתכמו ב-4.2 דולר למניה, בין היתר בשל עלייה של 19% במחיר הגז הטבעי.



החברה הצליחה לקזז באופן חלקי השפעות אלה על ידי כך שמהלה ברבעון הראשון 2,100 חביות אתנול ליום (שעליהן היא מקבלת הטבות מס של כ-0.5 דולר לחבית). צעד נוסף שסייע לקזז את ההשפעות האלה הוא הגדלת השימוש בנפט חמוץ לכ-10.5% מסך חומרי הגלם של החברה.



מגזר תחנות התדלוק וחנויות הנוחות לא הצליח לפצות על התוצאות החלשות של מגזר הזיקוק. הרווח התפעולי של מגזר זה ירד בכ-8.5% לעומת הרבעון המקביל. זאת, כתוצאה מעליית מחירי הדלק, האטה בצריכה הפרטית בארה"ב ועלייה בהוצאות בגין עמלת סליקת כרטיסי אשראי.



הכנסות דלק US ממגזר זה עלו בכ-45.3% ברבעון הראשון של 2008 - לעומת הרבעון המקביל, ל-481 מיליון דול. זאת, בזכות רכישת 107 תחנות תדלוק וחנויות נוחות במזרח טנסי וג'ורג'יה, ב-2007. המכירות בחנויות הנוחות עלו ב-19% ברבעון הראשון לעומת הרבעון המקביל.



הרווח הגולמי ממכירת דלק עלה ברבעון הראשון ל-12.6 סנט לגלון, לעומת 12.3 סנט ברבעון המקביל, בין היתר בשל השקת השימוש בבנזין מהול באתנול החל מהרבעון הרביעי של 2007. הרווח התפעולי של מגזר השיווק עלה ברבעון הראשון בכ-8.5% לעומת הרבעון המקביל, ל-6.4 מיליון דולר.



"הדו"ח היה פחות רע משחשבו. ואולם עדיין לא כדאי להתלהב, שכן מדובר ברבעון חלש וגם הרבעון השני מתחיל בצורה רעה, בשל המשך נסיקת מחיר הנפט והמצב הכלכלי הקשה בארה"ב", אומרת גל רייטר, אנליסטית בכלל פיננסים בטוחה. רייטר מוסיפה כי החברה אינה מצליחה להכות את מרווח הזיקוק המצוטט זה הרבעון השלישי ברציפות.



רייטר גם מעריכה כי אם לא יהיה שינוי מהותי במחירי הנפט הגולמי או בשוק הנפט הגולמי העתידי, החברה לא תצליח להכות את המרווח גם בהמשך 2008. לדבריה, לקראת סוף השנה הנוכחית עשויה דלק US לסיים את הפרויקט שיגדיל את הנתח של נפט גולמי חמוץ ל-25%-30% מחומרי הגלם של החברה. סיום הפרויקט להערכתה של רייטר יתרום לרווחיות התחום ולעלייה במרווח הזיקוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully