וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיזבאללה השתלט על רוב שטחי ביירות; נכנע מעוז ההתנגדות האחרון בשכונות הסוניות במערב העיר

יואב שטרן

9.5.2008 / 14:02

אנשי הארגון השיעי מכתרים מבני שלטון

עימותים קשים נמשכים היום (שישי) בביירות בין כוחות האופוזיציה בראשות חיזבאללה לתומכי הממשלה, ולדברי פרשנים לבנוניים מדובר בניסיון להפיכה צבאית של חיזבאללה. כוחות הארגון השתלטו בסיוע אנשי מיליציית אמל השיעית ומפלגת הלאום הסורית על רוב שטחי ביירות, ומעוז ההתנגדות האחרון בשכונות הסוניות במערב העיר נכנע.



הכוחות מכתרים את ביתו של מנהיג הרוב הפרלמנטרי, סעד חרירי, ומשרדו, ואף ירו רקטת אר-פי-ג'י לעבר הבית. עוד דווח כי ראש הממשלה, פואד סניורה, נצור אף הוא במשרדו, ומנהיג הדרוזים, וליד ג'ונבלאט, נצור בביתו. ג'ונבלאט אמר בראיון לרשת טלוויזיה לבנונית כי כוחות הביטחון מגינים עליו והוא מוכן להידבר עם האופוזיציה, אך הזהיר את חיזבאללה ואמר כי "אף אחד לא יכול להשתלט על ביירות באופן חד צדדי. אף צד, חזק ככל שיהיה מבחינה צבאית, אינו חזק דיו כדי לחסל את הצד השני".



 הוצת עיתון בבעלות חרירי



בקרבות המתרחשים היום נהרגו עד כה 11 בני אדם ויותר מ-20 נפצעו. נזק כבד נגרם לחנויות וכלי רכב ברחבי ביירות. קולות ירי ונפץ נשמעים בעיר, וחמושים נראים ברחובות. פרט להשתלטות חיזבאללה על שטחים בביירות, השביתו פעילים של הארגון את שלושת כלי התקשורת של משפחת אל-חרירי, המזוהה עם השלטון במדינה - העיתון "אל-מוסתקבל", רשת הטלוויזיה "אל-מוסתקבל" ורדיו "א-שרק". בעקבות כך, הפסיקו רשתות הטלוויזיה והרדיו את שידוריהן ומבנה העתון פונה מיושביו לאחר שהוצת.



אזורים רבים ברחבי ביירות סגורים בפני עיתונאים, ולכן המצב בעיר עדיין לא ברור לחלוטין. כמו כן, שדה התעופה הבינלאומי של העיר סגור כבר כמה ימים ולא ניתן לצאת או להיכנס למדינה, אלא דרך סוריה או דרך הים. עוד דווח כי כוחות הצבא מנסים להתפרס במדינה, ולא היו מעורבים בלחימה.



 סכסוך סביב רשת התקשורת של חיזבאללה



המאבק התפתח בימים האחרונים בעקבות סכסוך על רקע החלטת ממשלת לבנון לחסום את רשת התקשורת של חיזבאללה. מוקדם יותר, תקף מנהיג חיזבאללה את ממשלת לבנון וכינה את פעולותיה "הכרזת מלחמה" על הארגון. מאז נובמבר 2007 נותר כיסא נשיא לבנון ריק, וזאת בשל חוסר הסכמה של הצדדים לגבי פיתרון פוליטי לבחירת נשיא חדש. חיזבאללה דרש לשנות את חוק הבחירות במדינה ולהעניק לנציגי האופוזיציה זכות וטו על החלטת הממשלה - דרישה שנדחתה על ידי הממשלה המכהנת. גם הסכסוך בסוגייה זו, המהווה חלק ממאבק כולל על שליטה בלבנון, עומד מאחורי העימות הנוכחי.



ניסיונות תיווך של צרפת והליגה הערבית בין הצדדים נכשלו. שרי החוץ של הליגה הערבית יתכנסו במצרים בימים הקרובים כדי לדון במתרחש בלבנון, וגורם דיפלומטי מצרי אמר לרשת "אל-ערבייה" כי אסור להתיר לאיראן להשתלט על המדינה. גם סוריה וקטאר מנהלות מגעים בעניין.



עם התגברות המתיחות, קרא אתמול חרירי למנהיגי חיזבאללה לשתף עימו פעולה על מנת לפתור את הסכסוך שניצת בימים האחרונים בביירות. בהופעה טלוויזיונית, קרא חרירי לשני הצדדים להסיג את הלוחמים מהרחובות כדי להציל את לבנון מגיהנום, כהגדרתו. "אנו על סף מלמחת אזרחים במדינה", אמר אתמול חרירי. בדבריו, הציע חרירי פשרה לגבי החלטת הממשלה שגרמה למהומות. "ניתן להגדיר החלטה זו כאי הבנה", אמר חרירי.



בתוך כך, מועצת הביטחון של האו"ם קראה אתמול לרוגע ולאיפוק מצד שני הצדדים ודחקה בהם לנהל דיאלוג מאוזן ביניהם. קריאה זו הגיעה לאחר שטריה לארסן, שליח האו"ם לאזור, הזהיר את המועצה שהמצב במדינה הוא הגרוע מאז מלחמת האזרחים שהתנהלה בלבנון בין 1975-1990.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully