וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קורבן נוסף למשבר הנדל"ן האמריקאי: פרויקט הקוסמופוליטן ריזורט של היזם איאן ברוס אייכנר יעוקל

סוכנויות הידיעות

9.5.2008 / 15:44

"וול סטריט ג'ורנל": דויטשה בנק יעקבל את הפרויקט

אם עיקול הפרויקט יושלם - יהיה פרויקט הקוסמופוליטן ריזורט פרויקט הפיתוח הגדול הראשון בארה"ב שיתבטל בשל המשבר בשוקי האשראי - שהוביל להאטה גם בשוק הנדל"ן המסחרי בבירת ההימורים האמריקאית.



נציגיו של אייכנר, המתקשה כבר מספר חודשים להשיג מימון מחודש להלוואה שקיבל עבור הקמת המלון שהיה אמור להיפתח ב-2009, מנהלים בימים אלה, לפי ה"ג'ורנל", מגעים עם נציגי דויטשה בנק. המגעים צפויים להסתיים בהעברת השליטה על הפרויקט לבנק הגרמני. רק שליש מהפרויקט, שהקמתו החלה ב-2003, הושלם עד היום.



מאז החל דויטשה בנק בעיקול הפרויקט המשיך הבנק להזרים כספים נוספים לבניית המלון בתקווה למכור אותו לגורם אחר כדי להחזיר חלק מהשקעתו. זו תפחה מ-60 מיליון דולר ב-2003 לכמעט מיליארד דולר נכון להיום. רילייטד קונסטרקשן, חברת נדל"ן מניו יורק, עניין ברכישת הפרויקט הביעה בשבועות האחרונים.



אייכנר קיבל בינואר האחרון הודעה על חדלות פירעון של ההלוואה שהעניק לו דויטשה בנק, לאחר שלא הצליח לגייס מימון מחדש לצורך הקמת הפרויקט. חודש לאחר מכן הצליח אייכנר להגיע להסכם ראשוני עם המלווים האחרים של הפרויקט - בהם רשת המלונות היאט וקרן הגידור הניו יורקית מרתון אסט מנג'מנט. אלו הלוו לאייכנר 175 מיליון דולר נוספים להקמת המלון - אולם הוא לא הצליח להגיע להסכמה עם דויטשה בנק שהחל בהליכי עיקול.



בעיות המימון של אייכנר צצו על רקע תנופת בנייה חסר תקדים בלאס וגאס המוצפת כיום בשורה של פרויקטי בנייה יוקרתיים. הוונישיאן של לאס וגאס סנדס שבשליטת שלדון אדלסון השיקה תוספת בעלות 2 מיליארד דולר - הפלאצו; MGM מיראז' מתכוונת להפוך חלק גדול מהסטריפ של לאס וגאס מבתי הימורים לנדל"ן למגורים ולמלונות יוקרה ללא הימורים. וקיים גם הפרויקט של יצחק תשובה ונוחי דנקנר - פלאזה לאס וגאס - שעלותו מוערכת בכ-8 מיליארד דולר.



עם זאת, חלק מהפרויקטים בלאס וגאס ובארה"ב כולה נתקלים במכשולים או מתבטלים כליל כיום על רקע ההאטה בשוק הדיור ומשבר האשראי העולמי שהחל לחלחל גם לפרויקטים מסחריים. בשל קשיי מימון איל הנדל"ן הניו-יורקי הארי מקלואו לא הצליח להחזיר הלוואות שבעזרתן מימן את רכישתם של שבעה גורדי שחקים במנהטן מוקדם יותר השנה תמורת 7 מיליארד דולר. פרויקט הפלאזה המפואר של יצחק תשובה ונוחי דנקנר עשוי אף הוא להידחות במידה שמשבר האשראי העולמי לא יסתיים עד 2009.



לא מדובר בפעם הראשונה בה נופל אייכנר קורבן לנסיבות כלכליות בעייתיות. לפני 16 שנים עוקל בניין משרדים שהקים בטיימס סקוור בניו יורק על ידי נושיו ושותפיו. זאת, לאחר שהוא נקלע לקשיי מימון בעקבות משבר בשוק הנדל"ן המסחרי בארה"ב. באותה תקופה איבד אייכנר לטובת נושיו גם את בניין סיטי-ספייר - שבאותה תקופה היה בניין המגורים הגבוה במנהטן. בשנת 2000 קבלנים שלא קיבלו מאייכנר תשלום אילצו את בית המשפט לעקל פרויקט נוסף של אייכנר להקמת מלון פארק סנטרל בניו יורק. עם זאת, אייכנר עצמו תרם מעט מאד מכיסו להקמת הפרויקטים והסתמך בעיקר על הנפקות אג"ח - ולכן הוא לא סבל מהפסד אישי.



בראיון ל"ג'ורנל" הטיל אייכנר את האחריות לכישלון הפרויקט על משבר האשראי העולמי, ואמר כי הבנקים - הנרתעים כעת מלהלוות לו כספים - יסכימו להלוות לו שוב. "זה די בטוח להמר שבסביבות 2009 או 2010. ברוס אייכנר יצוץ עם פרויקט נוסף. שום דבר לא יידבק אלי", אמר אייכנר, אחד מאילי הנדל"ן הרבים שספגו הפסדים במשברי הנדל"ן הקודמים בארה"ב. למרות זאת, אלו הצליחו להתאושש ולהשיג מימון מחודש לפרויקטים שפיתחו במהלך פריחתה של בועת הנדל"ן האמריקאית בשנים האחרונות.



"הדבר היחיד שמטריד אותי הוא שאחרי ארבע שנים - הקוסמפוליטן ריזורט הולך להיפתח בדצמבר 2009 והוא לא יהיה שלי. התכוונתי ללכת לפתיחה, די הרווחתי את זה, אבל עכשיו אני כבר לא אלך", אמר אייכנר ל"ג'ורנל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully