וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החברה לישראל מעוניינת בשדה הגז הטבעי מול חופי עזה

אבי בר-אלי

11.5.2008 / 7:05

השדה - שבשליטת BG - צפוי להפיק גז טבעי שיימכר ב-4 מיליארד דולר. מדובר באחד השווקים הצומחים ביותר במגזר האנרגיה העולמי

החברה לישראל, שבשליטת סמי ועידן עופר, מנהלת מגעים עם ענקית האנרגיה BG (בריטיש גז) לרכישת אחזקותיה בשדה הגז הטבעי Gaza Marine שמול חופי עזה. נוסף על כך, בימים האחרונים גיששו בעלי השליטה בקבוצה בקרב גורמים ממשלתיים באשר לתקפותו של הזיכיון של BG בשדה מטעם הרשות הפלשתינית ובאשר לאפשרות למתן חסות מדינית לביצוע העסקה.

שוק הגז הטבעי הוא אחד השווקים הצומחים ביותר במגזר האנרגיה העולמי. הביקוש למשאב גדל במהירות, הן לצורכי תעשייה והן לייצור חשמל, ומחירו מאמיר באופן מתמיד. בישראל צפוי מחסור בגז טבעי בתוך חמש שנים, וההזדמנות העסקית גוררת שחקנים חדשים להתעניינות בכניסה למשק הגז הטבעי. אחד השחקנים האלה הוא החברה לישראל, שהיא הלקוח הפרטי הגדול ביותר במשק לגז טבעי.

חוק משק הגז הטבעי אמנם מגביל את יכולתה של החברה לישראל לשלוט במקור המספק גז טבעי למשק, מפני שהיא שולטת בבתי הזיקוק (בז"ן) - ואולם גם אם יבחרו סמי ועידן עופר לבצע את הרכישה באמצעות החברה לישראל, הרי שצורכי החברות הבנות של הקבוצה, כי"ל ובז"ן, עשויים לבדם לגלם כדאיות כלכלית מספקת לעסקה (ראו מסגרת).

שדה של הזדמנויות

בסוף שנות ה-90 קיבלה BG זיכיון לחיפושי נפט וגז בחופי ישראל. ב-2000 חשפה הקבוצה שדה פוטנציאלי מול עזה. לפי הערכות, השדה - Gaza Marine - מכיל גז טבעי בהיקף של כ-30 מיליארד מ"ק. בצעד מעורר מחלוקת ויתר ראש הממשלה דאז, אהוד ברק, על הזיקה הישראלית לשדה, ואיפשר לרשות הפלשתינית להחזיק ב-10% מהזכויות בפרויקט (באמצעות קרן ההשקעות הלאומית). הרשות אף צפויה ליהנות מתמלוגים בשיעור 12.5% מההכנסות, המוערכות ב-4 מיליארד דולר.

מתוקף זיכיון שהוענק ל-BG מטעם הרשות, הקונצרן מחזיק כיום ב-90% מהזכויות בפרויקט. עם פיתוחו של השדה יופחת שיעור אחזקתו של הקונצרן ל-60%, לטובת CCC, חברת תשתיות פרטית בבעלות משפחת ח'ורי, משפחה לבנונית נוצרית. CCC מחזיקה בתחנת הכוח של עזה ותקבל 30% מהזכויות בפרויקט.

לאחר כעשור של דיונים עקרים שניהלה BG למכירת הגז שבמאגר לישראל (ראו מסגרת) הודיעה החברה בינואר האחרון על הפסקת המשא ומתן ועל סגירת משרדיה בישראל. ל-TheMarker נודע כי עם פרסום ההחלטה הביעו גורמים זרים ומקומיים עניין ברכישת חלקה של BG בשדה.

לפני כשנתיים ניהלה שותפות ים-תטיס המתחרה, שבבעלות קבוצת דלק (53%) ונובל אנרג'י (47%), משא ומתן מתקדם לרכישת חלקה של BG בשדה - ואולם זה טרם הבשיל לכדי הסכם. השותפות ביקשה להיכנס לנעליה של BG במבנה האחזקות של המיזם העתידי תמורת תשלום פיצויים בגין השקעות BG בקידום הפרויקט.

בקבוצת BG הכחישו את הדברים. בחברה לישראל הכחישו כי מתקיימים מגעים עם BG לרכישת חלקה בשדה הגז מול עזה. בחברה הוסיפו וטענו: "אין שחר לידיעה שעל פיה פנתה הקבוצה לגורמים ממשלתיים באשר למתן ערבויות". עם זאת, ציינו בקבוצה, "החברה לישראל נזקקת ותזדקק בעתיד למקורות גז טבעי, בהיותה צרכנית אנרגיה גדולה במפעלי הקבוצה ובתחנות הכוח המתוכננות, ולפיכך היא נערכת ותיערך למציאת מקורות אנרגיה למיניהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully