וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אולמרט בצרות - התקציב בסכנה

צבי זרחיה

11.5.2008 / 8:43

החשדות כלפי ראש הממשלה אהוד אולמרט, שלפיהם קיבל שוחד מהמיליונר מוריס טלנסקי, מערערים את יציבות הקואליציה ומקשים על פעילותה

בכנסת מעריכים עוד כי הפרשה עשויה להביא לדחייה במינויו של שר תיירות, מינוי של שר נוסף מקדימה והחלפת יו"ר ועדת הכספים, סטס מיסז'ניקוב (ישראל ביתנו).



השותפות המרכזיות בקואליציה, העבודה וש"ס, יושבות בשקט בינתיים ולא מאיימות בפרישה. הן ממתינות להתפתחויות, ונערכות לאפשרות שאולמרט יתפטר או ישעה עצמו. עם זאת, האי יציבות בקואליציה מעלה את המחיר שהן דורשות בעבור תמיכה במהלכים שונים.



בתחילת יוני 2008 צפויה הממשלה להתחיל בדיונים על תקציב 2009. בעבודה ובש"ס תובעים להגדיל את יעד ההוצאה בתקציב מ-1.7% ל-2.5%, ויו"ר ש"ס אלי ישי מתעקש על הגדלת קצבאות הילדים בשיעור ניכר. בכירים במפלגות אלה כבר הבהירו כי לא יתמכו בתקציב 2009 אם לא ייענו דרישותיהם; ואילו משרד האוצר מתנגד לתביעות. בנוסף, העבודה צפויה להתנגד להגשה של חוק הסדרים רחב.



המצב הפוליטי עלול גם להעצים את הקשיים העומדים בפני הממשלה בבואה לגייס רוב בוועדת הכספים בעד רפורמות שונות, בהן בתחבורה הציבורית, בענף המים, במשק החשמל ובשירותי הדת. עובדים רבים באגד, בדן ובחברת החשמל התפקדו למפלגות הגדולות, והח"כים לא ימהרו לפגוע בהם באמצעות אישור הרפורמות, בייחוד כשלא ברור מה יעלה בגורלן של הממשלה והקואליציה.



בנוסף, אולמרט, המחזיק בתיק התיירות, חייב למנות בקרוב שר תיירות או ממלא מקום. המועמדים העיקריים הם השרים רוחמה אברהם-בלילא וגדעון עזרא (קדימה).



מינויו של שר תיירות קבוע טעון את אישורה הכנסת. ואולם כדי לגייס את תמיכת העבודה במינוי ולזכות ברוב בכנסת יצטרך אולמרט למנות את ח"כ אבישי ברוורמן (עבודה) ליו"ר ועדת הכספים. בקואליציה חוששים כי אין רוב למינוי ברוורמן לתפקיד. בינתיים מתנה ש"ס את תמיכתה בסבב המינויים הזה בפיצוי הוגן.



כך או כך, החקירות צפויות להימשך ולהחליש את הקואליציה עוד יותר. לאור זאת, הח"כים מעריכים כי אישור התקציב לא יבוצע על ידי הכנסת והממשלה הנוכחיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully