וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לוחצים על דוושת הגז

אבי בר-אלי

11.5.2008 / 10:55

מה עומד מאחורי המגעים בין החברה לישראל ל-BG? התשובה לכך נעוצה בצורך ההולך וגובר של המשק העולמי במשאב הגז הטבעי

מה עומד מאחורי המגעים בין החברה לישראל ל-BG? מה עומד מאחורי גישושיו של נוחי דנקנר בקטאר? מדוע החל יצחק תשובה לבחון את הסבת המתקנים באתר קידוח הגז של ים-תטיס מול חופי אשקלון למתקן לקליטת LNG (גז טבעי נוזלי)? התשובה לשאלות האלה נעוצה בצורך ההולך וגובר של המשק העולמי במשאב הגז הטבעי, וכן בתחזיות המחמירות והולכות באשר למחסור בגז טבעי במשק הישראלי, ובייחוד במשק החשמל.

במשרד התשתיות צופים כי ב-2020 יתבסס כ-40% מייצור החשמל בישראל על גז טבעי, לעומת 19% כיום. הדבר יחייב את המדינה, כבר ב-2015, לרכוש 12 מיליארד מ"ק (BCM) של גז טבעי בשנה. למדינה יש כיום רק שני ספקים מובטחים: שותפות ים-תטיס שבבעלות דלק (53%) ונובל אנרג'י (47%), המספקת כ-2 מיליארד מ"ק בשנה, וצפויה למצות את הגז שבאתר הקידוח מול אשקלון עד 2014; ו-EMG המצרית, המחויבת להעביר 7 מיליארד מ"ק בשנה והחלה בהזרמת הגז בתחילת מאי.

הקמת תחנות כוח פחמיות או גרעיניות אינה נראית באופק, ופיתוחו של משק חשמל פרטי נשען כולו על אספקת גז טבעי זמינה ואמינה. בעוד BG נוטשת את שולחן המשא ומתן, המגעים ליבוא גז רוסי דרך טורקיה עדיין בחיתוליהם, מכרז ה-LNG שישראל מתכננת לפרסם טרם הוברר, והכל תולים תקוות בקידוח תמר שמול חופי חיפה - הרי שהמשק הישראלי צפוי לעמוד בעשור הבא בפני מחסור של ממש, העתיד להשליך על איתנותו של משק החשמל ועל חוסנה של התעשייה, העוברת בעולם כולו לשימוש בגז הטבעי, הזול יחסית והידידותי יותר לסביבה.

מצוקה לאומית מקלה על כל מדינה לפתוח את הכיס ולגלות גמישות רבה יותר במשא ומתן לאבטחת מקורות האנרגיה שלה. נוכח האמרת מחירי הגז הטבעי בעולם והתחזיות לשילוש מחירו באזורנו בעשור הבא, הרי שהשקעה בשוק הגז הטבעי מגלמת פוטנציאל עסקי של ממש. בעבור החברה לישראל מגלמת כניסה לשוק הגז הטבעי יתרון נוסף, משום שהיא הצרכן הפרטי הגדול ביותר במשק הישראלי לגז טבעי, ועתידה ממילא לשלם מדי שנה מאות מיליוני דולרים לספקי גז שונים.

לפני כמה חודשים פורסם ב-TheMarker כי חברת בית הזיקוק לנפט בחיפה (בז"ן), שבשליטת החברה לישראל, מנהלת משא ומתן עם EMG לרכישת גז טבעי בהיקף של כמיליארד דולר. מדובר בחוזה לאספקה של חצי מיליארד מ"ק (BCM) של גז טבעי בשנה במשך 15 שנה, ובסך הכל 7.5 מיליארד מ"ק. לפי הערכות, הגז שיירכש מיועד לתפעול תחנת כוח שאותה מתעתדת בז"ן להקים בשיתוף חברות נוספות בשטח בית הזיקוק. התחנה תספק חשמל וקיטור למפעלי מפרץ חיפה.

עוד קודם לכן פורסם כי גם החברה הבת כימיקלים לישראל (כי"ל) מנהלת משא ומתן לרכישת גז טבעי מצרי בהיקפים דומים, עם אופציה להרחבה עד מיליארד מ"ק בשנה. הגז הטבעי נועד לשמש לצרכיה התעשייתיים של הקבוצה וכן לתחנות הכוח הפרטיות של החברה הבת מפעלי ים המלח. זו מחזיקה ברישיון מותנה להקמת תחנת כוח במפעל החברה בסדום בהספק של 400 מגה-ואט, וכן בכמה רישיונות קבועים לתחנות קו-גנרציה (ייצור משולב של חשמל וקיטור) במפעליה בהספק כולל של כ-130 מגה-ואט. המשא ומתן עם EMG הוקפא מאז - ולפני כחודש סיכמה כי"ל דווקא עם ים-תטיס על רכישת 0.4 מיליארד מ"ק לשנה במשך חמש שנים בהיקף כולל של כ-300 מיליון דולר.

שתי החברות האלה לבדן מלמדות על צריכת גז עצמית מובטחת בגובה 1.5 מיליארד מ"ק בשנה על ידי החברה לישראל. צריכה כזו עשויה אף לייתר בעבור החברה לישראל את הצורך למצוא צרכנים חיצוניים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully