וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קמעונאים היזהרו!

מיכאל אתגר

11.5.2008 / 11:06

בימים אלה כדאי להדליק נורת אזהרה ולבדוק אם התחום הקמעוני אינו חשוף לסכנה של התפוצצות אפשרית של בועה, עם השלכות קשות דווקא ליזמים שבתחילת דרכם

יזמים רבים, ובעיקר יזמיות, רואים בפתיחת חנות משלהם מוצא אטרקטיווי לדחף היזמות שקיים בהם. היוזמות של מיכל נגרין או קסטרו, לדוגמה, מושכות ומעודדות יזמים ויזמיות רבים. ואולם בימים אלה כדאי להדליק נורת אזהרה ולבדוק אם התחום הקמעוני אינו חשוף לסכנה של התפוצצות אפשרית של בועה, עם השלכות קשות דווקא ליזמים שבתחילת דרכם.

קמעונות היא ענף פגיע ביותר גם בימים כתיקונם: מדי שנה נסגרים כ-80% מכל סוגי החנויות, כולל מסעדות ופאבים, שנפתחים בכל שנה. ואולם השנה יש לחשוש לא רק ליזמים המתעתדים לפתוח חנות מצליחה, אלא גם ליזמים שכבר פתחו חנות ואף הצליחו לשרוד.

בדיקה מעמיקה והסתמכות על הניסיון האמריקאי מלמדים כי לאחר הפגיעה שספגו הבנקים וגופים פיננסיים אחרים, התחום הבא שחשוף לפגיעה הוא הקמעונות, בעיקר הרשתות הקטנות והבינוניות, והחנויות העצמאיות. תחומים פגיעים במיוחד הם אלה שצמחו באחרונה - מוצרים לבית וחנויות Life Style שונות. הדיווחים בארה"ב מלמדים כי נרשמו פגיעות חמורות בענפי האלקטרוניקה, הריהוט, המוצרים לבית והמתנות. הסיבות העיקריות לכך הן התכווצות הביקושים כתוצאה מחשש להאטה והעלייה באינפלציה עקב התייקרות מחירי הדלק והמזון בעקבות התייקרויות עולמיות.

הצרכן הישראלי עדיין לא מרגיש את מלוא ההשפעה של התייקרויות אלה, עקב התחזקות השקל מול הדולר או היורו. כשמגמה זו תיעצר, תורגש מלוא ההשפעה, בעיקר בקרב העשירונים החלשים יותר. לקוחות כאלה לא יכולים לצמצם בהרבה את ההוצאה על מזון או דלק ויצטרכו לחסוך בהוצאות על ביגוד, מסעדות, מכשירי אלקטרוניקה ומוצרי מותרות אחרים. לפיכך, מרכזי קניות חדשים שנפתחים באזורים שבהם מתגוררים בעיקר בני המעמד הבינוני עלולים להיפגע. אם ייפגע גם היצוא הישראלי ההיי-טקי, תיפגע תעסוקת עובדי תעשייה זו, שרבים מהם נסמכים על חנויות הנוחות השונות במרכזי הערים ובתחנות הדלק.

במקביל, צרכנים רבים ישקלו היטב את הוצאות על התחבורה שלהם. "קפיצה" למרכזי קניות בפאתי הערים, למשל, תעלה לצרכן יותר. היזמים החדשים יצטרכו להיערך גם להתייקרויות התחזוקה במרכזי הקניות הנדרשים להוצאות הולכות וגדלות על מיזוג האוויר ועל דלק הנדרש לשם כך.

ההאטה הכלכלית מניעה גופים פיננסיים לזהירות יתר: גופים קמעוניים שנדרשים ל"פיקים" של קניות לפני החגים כדי לכסות שבועות חלשים יותר, מסתמכים במידה רבה על אשראי בנקאי. אם הבנקים יידרשו לקשיחות עקב צרות שיש להם משלהם, הקמעונאים הקטנים והבינוניים, שלהם אין כיסים עמוקים, עלולים לעמוד בפני מחנק אשראי שיוביל לסגירת העסק ולכינוס נכסים.

הנטייה של קמעונאים רבים להתבסס על ספקים בינלאומיים - בעיקר מארצות מזרח אסיה - מחריפה את הבעיה. יש להתחייב לתשלומים ולהוצאות מראש, ולהשקיע במלאי. כשהשוק חיובי, הרווחיות הגבוהה מכסה על ההוצאות האלה ומותירה רווח ניכר. במצבי האטה, הגלגל מסתובב לכיוון השני, ומחריף את החשיפה הפיננסית ואת המחנק הצפוי.

הכותב הוא מרצה בית הספר למינהל עסקים, המסלול האקדמי המכללה למינהל

  • עוד באותו נושא:
  • קמעונאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully