וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החג בעולם, הסחורות וההשפעה על ישראל

TheMarker

11.5.2008 / 14:06

ארבעה ימי מסחר וישראל שותקת הסיפור של המסחר בימים שלישי-שישי הוא סיפורן של הסחורות, אם כי היו גם סיפורי פיננסים: AIG פרסמה דוחות חלשים ביום שישי. חלשים לא רק בתחום המשכנתאות והאשראי – לזה כבר כולם התרגלו - אלא גם בתחום הביטוח, שזה טיפה יותר מקורי.

הסיפור של המסחר בימים שלישי-שישי הוא סיפורן של הסחורות, אם כי היו גם סיפורי פיננסים: AIG פרסמה דוחות חלשים ביום שישי. חלשים לא רק בתחום המשכנתאות והאשראי ? לזה כבר כולם התרגלו - אלא גם בתחום הביטוח, שזה טיפה יותר מקורי.



סיטי הודיעה על כוונתה לבצע מכירת ענק של נכסים בשלוש השנים הקרובות, 400$ מיליארד. בנוסף, נראה שרשות ני"ע תגבש דרישות חריפות יותר לשקיפות מהמוסדות הפיננסים ? סיפור שגם הוא פגם במניות של הסקטור. המשקיעים מעדיפים לא לדעת.



כל אלו הובילו לירידה מצטברת של 1.4% במדד ה-S&P בתוך ארבעה ימים, למרות נתונים טובים דווקא של פריון. מצד שני, ל-S&P הייתה עליה יפה בשבועות האחרונים, כך שלא לקחו מדי קשה את הירידה בשבוע החולף.



החששות מפני האטה ומפני המשך הפגיעה בפיננסים, גברו על החששות מאינפלציה והורידו את התשואות בארה"ב מ-3.85 ביום שלישי ל-3.77 ביום שישי.


עליית מחירי הסחורות



הנפט שובר שיא כמעט מידי יום. ביום שישי עלה בלמעלה מ-2$ והגיע ל-126$. כל זה עוד לפני שהתחילה עונת ההוריקאנים. לכל יום כזה של שיא חדש תמיד יש הסיפורים שלו, שבד"כ גם לא ממש משתנים: פיגועים בניגריה (שתפוקת הנפט שלה היום היא הנמוכה ביותר בעשור האחרון), שביתות בקידוחים בים הצפוני, בלגאן עם התורכים והכורדים בעיראק, דולר חלש, מומנטום, הגנה מפני אינפלציה. זה כבר לא כל כך משנה מה הסיפור היומי. הסיפורים החודשי, הרבעוני והשנתי מאוד ברורים. מחיר הנפט עלה ב-30% מתחילת השנה וב-100% בדיוק מאז סוף מאי 2007.



כל כך חוזר על עצמו הסיפור, שמומחי הנפט בעולם כבר לא טורחים לזרוק מספר אליו הם חושבים יגיעו המחירים. זה כבר לא קשור בתחזיות ביקוש והיצע כאלו או אחרות. זה בעיקר מומנטום והגנה מפני אינפלציה. מה מדאיג, זה שהזינוק במחירים מורגש בינתיים בציפיות האינפלציוניות ועדיין לא קיבל ביטוי אמיתי בצריכה הפרטית - לא בארה"ב ולא במדינות אחרות. כל עוד זה המצב, הרי שעליית המחירים יכולה להימשך עוד הרבה מאוד זמן. יותר מכך, כל עוד זה המצב, עליית המחירים מזינה את עצמה. החוששים מאינפלציה מצמידים את כספם למחולל האינפלציה ? הנפט.



כל יום שבו נשבר עוד שיא במחירי הנפט, הוא יום שמצדיק עדכון כלפי מטה של תחזיות הצמיחה בישראל ובעולם. מלכתחילה הייתה לנו תחזית אופטימית פחות משל הפד - שנתיים של האטה משמעותית בארה"ב (חצי שנה כבר מאחורינו). כל יום שכזה, מחזק אותנו בדעתנו. ישראל, על פי אותה תחזית, תסבול משנתיים של האטה מסוימת: אחרי 5-5.5% בשנים 2004-2007, ב-2008 צפויה צמיחה של 3-3.5% וב-2009 של 1.5-2.5%. כל יום שכזה, גם מעיק על שוקי המניות. זה לא רק חברות התעופה שנפגעות, זה מתחיל כבר לגלוש גם לחברות הקמעונאיות ובסוף השבוע שעבר כבר התחילו לדבר על פגיעה ישירה נוספת בחברות הקשורות לבניה למגורים, בעקבות הפגיעה הישירה בכיסו של הצרכן.



לעומת זאת, החיטה ? שהייתה מלכת ההתייקרויות של 2007 - כבר איבדה 30% מרמת השיא שלה לפני חודשיים. נורא פשוט. כשמוצר שההיצע לו גמיש מאוד מתייקר, מייצרים ממנו יותר בתוך פרק זמן קצר. עונה אחת, במקרה של החיטה. לא מן הנמנע שזה מה שיקרה לאורז מתי שהוא. כל עוד ממשלות לא יתערבו וילבו את המשבר שיצרו במו ידיהן. בינתיים, מחיר האורז יציב ברמת השיא שלו שנקבעה לפני חודש. התירס נישל את האורז מהכותרות והוא עכשיו הכוכב התורן ? תנאי מזג אוויר לא נוחים בארה"ב מונעים את תחילת הזריעה ויש חשש שהעונה תתקצר.



ברזיל היא הנהנית העיקרית מהסיפור (אפילו יותר מכי"ל). לא זו בלבד שיש להם נפט, הם מדברים עכשיו על עיבוד מסיבי של שטחים שלא עובדו עד כה (הלכו יערות הגשם) והפיכתה של ברזיל למעצמת חקלאות. המהפכה התעשייתית של המאה ה-19 היא היסטוריה, וכמוה גם מהפכת השירותים של המאה ה-20. היכונו למהפכה החקלאית של המאה ה-21!




ריביות ECB ו-BOE



גם הבנק האירופי וגם הבנק הבריטי בחרו שלא לשנות את הריבית בישיבותיהם שהתקיימו בסוף שבוע שעבר. הריבית נותרה ב-4% באירופה וב-5% בבריטניה. האירו טיפה התחזק מול הדולר אחרי ההודעה, אבל הוא איבד למעלה מ-3% מול הדולר בשבועיים וחצי האחרונים. בדיוק לפי התוכנית, מאז שהשוק העריך שהפחתות הריבית של הפד נגמרו, הדולר התחיל להתחזק.



נתוני המקרו של אירופה שפורסמו השבוע ממש לא משהו: מכירות קמעונאיות היו נמוכות באפריל ב-1.6% לעומת רמתם בשנה שעברה, היצור התעשייתי בגרמניה עלה ב-12 החודשים שהסתיימו במרץ רק ב-4.7%, לעומת עליה של 6.1% ב-12 החודשים שהסתיימו בפברואר. אין סיבה להניח שהמצב ישתפר בחודשים וברבעונים הקרובים. להיפך. לעומת זאת, גם לא כל כך סביר שה-ECB ישנה את מדיניותו כל כך מהר ויפחית את הריבית.




בבריטניה תמונה דומה. סימני האטה כלכלית והקשחה משמעותית של תנאי האשראי, שצפויים להחריף את ההאטה. ראשי הבנק מצפים שהאינפלציה שם תעבור את הרף העליון שלה, 3%, בהמשך השנה. בניגוד לאירופאים, הבריטים כנראה יפחיתו את הריבית בישיבה הבאה שתתקיים ביוני, או בזו שאחריה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully