וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכירי הבנק למסחר עומדים בפני כתבי אישום; המשטרה: "על אתי אלון לא היה מי שיפקח"

עמית בן-ארויה

11.5.2008 / 17:47

אחת הפקידות בחקירה: "הבנק התנהל כמו חנות מכולת"

מדובר ב-21 דירקטורים ונושאי משרה שנחקרו באזהרה, בגין עבירות של הפרת אמונים בתאגיד ועבירות על פקודת הבנקאות. הנחקרים הבכירים ביותר הם יו"ר דירקטוריון הבנק, שמיל ובר, מנכ"ל הבנק, משה לייבוביץ, וסמנכ"ל ומנהל האשראי, אמיר פראג.



חקירה זו היא למעשה החקירה הפלילית השנייה בפרשת התמוטטות הבנק למסחר. הראשונה, נגעה למעילה עצמה בדגש על מי שהורשעה במעילה בכרבע מילארד שקל, אתי אלון, בני משפחתה וגורמים שונים בשוק האפור.



רק ב-2006 הוחלט שיש לפתוח בחקירה פלילית, בראשות רפ"ק אביעד דור-חי, באשר לנוהלי הבנק ועבירות על פקודת הבנקאות. צוות החקירה, עסק בעיקר בניתוח חומר פיננסי וחקירת החשודים.
"החשד היה כי תרבות הבנק איפשרה את הכשלים תוך אי הקפדה על נהלים והתעלמות מאינדיקציות ונורות אדומות", אמרו גורמים ביאחב"ל.



אנשי בנק ישראל נעדרו מחדרי החקירות בשלב זה עקב העבודה כי החוקרים לא ראו את מה שהוגדר: "יסוד סביר לבסס חשד, כי זהו מעגל כללי יותר".



התגובה של רוב הנחקרים היתה כי לא ידעו על הכשלים. האחראית על אלון היתה נטלי שרון, ראש מחלקת השקעות. גורמים במשטרה הסבירו אתמול כי היה ברור לשרון שהיא אינה מפקחת עליה: "אף שבמישור הפורמלי שרון היתה אחראית על פיקדונות, בפועל עסקה רק בניירות ערך. על אתי אלון לא היה אף מפקח".



ב-2005 הוגשה תביעה אזרחית בסך של כ-270 מיליון שקל נגד כל הגורמים המעורבים בקריסת הבנק למסחר, זולת בנק ישראל.



באמצע 2007 הושגה פשרה בין פירמת רואי החשבון קסלמן וקסלמן לכנ"ר, לפיה תשלם הפירמה 23 מיליון שקל לקופת הפירוק מבלי שתודה בעובדות או טיעונים שהוזכרו בכתב התביעה, כגון רשלנות בביקורת. משרד קסלמן הוא זה שערך ביקורת חיצונית על הדו"חות הכספיים של הבנק.



על פי הסכם פשרה אחר, שטרם הוגש לבית המשפט, חברת הביטוח שביטחה את נושאי המשרה והדירקטורים תשלם כ-2 מיליון דולר עבורם. בנוסף, כל אחד מהנתבעים ישלם כ-250 אלף שקל כתרומה אישית כדי להביא לסיום התביעה.



ההצעה נמצאת כעת במגרש של הכנ"ר ומשרד המשפטים. "אם ההליכים יימשכו, כל הכסף של חברת הביטוח ילך לעורכי הדין", הסביר אחד מעורכי הדין המעורבים בתיק.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully