וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רו"ח חיצוני יבדוק את דניה סיבוס

מיכאל רוכוורגר

12.5.2008 / 9:57

רשות ניירות ערך מרחיבה את הבדיקה שהיא עורכת בעקבות פרשת אזהרות הרווח שפירסמה חברת התשתיות. במוקד - הכשל בכביש 431

רשות ניירות ערך מרחיבה את הבדיקה שהיא עורכת בעקבות פרשת שתי אזהרות הרווח שפירסמה במארס חברת התשתיות והבנייה דניה סיבוס מקבוצת אפריקה ישראל שבשליטת לב לבייב. במסגרת הרחבת הבדיקה, מינתה הרשות רו"ח חיצוני - יהודה ברלב, מבעלי משרד ברלב ושות' רואי חשבון, הנחשב לאחד המשרדים המובילים בעולם בתחום הביקורת החקירתית. זאת כדי שיבדוק את כל תהליכי קבלת ההחלטות שקדמו לשתי אזהרות הרווח שפירסמה דניה סיבוס - כך נודע ל-TheMarker.

האזהרה הראשונה פורסמה בתחילת מארס, ובה ציינה החברה כי תציג בתוצאותיה ל-2007 הפסד של 60-100 מיליון שקל, ואזהרה שנייה פורסמה בסוף מארס, בסמוך לפרסום הדו"חות, ולפיה ההפסד הנקי יגיע לכ-149 מיליון שקל. מינויו של ברלב נעשה במקביל להקמת עוד שתי ועדות בדיקה (אחת חיצונית ואחת ועדה פנימית של החברה) שמונו גם הן כדי לבדוק את השתלשלות העניינים, ויותר מכך - כדי לבחון אם נכשל מערך הבקרה והחשבונאות של החברה. מטרת הוועדות היא לברר מי מהגורמים היה מעורב בנסיבות לאחד האירועים החריגים שהתרחשו בשוק ההון הישראלי בתקופה האחרונה.

דירקטוריון דניה סיבוס החליט למנות ועדה חיצונית ושכר את שירותיו של רואה החשבון והמשפטן עופר אלקלעי כדי שיבדוק את הנושא. בנוסף, הוקמה בדניה סיבוס ועדת בדיקה פנימית בראשותה של עו"ד איריס פסו, היועצת המשפטית ומזכירת החברה. ואולם ברשות ניירות ערך החליטו כי הבדיקות הללו אינן מספיקות וכי יש לבצע בדיקה נוספת ובלתי תלויה של הרשות.

בין השאר מבקשים ברשות לבחון מקרוב איך ייתכן שמערך הבקרה השוטף של החברה הבת נתיבי היובל, הסוללת את כביש 431, כשל. במהלך בדיקות אלו ינסו כל הצדדים גם לבחון האם היה כשל מערכתי לא רק של גורמי הבקרה בדניה, אלא גם כשל בתחשיבים הכלכליים שעליהם התבססה ההצעה שהגישה החברה ושהביאה לזכייתה בפרויקט כביש 431 ב-2005 תחת ניהולו של איתמר דויטשר, במסגרת אחד המכרזים החשובים ביותר שקיים משרד האוצר בשנים האחרונות בתחום התשתיות.
ברשות ני"ע סירבו לפרט את אופן הבדיקה והמהלכים שבוצעו. ואולם גורמים המעורים בפרשה ציינו כי בכירי דניה סיבוס ודירקטורים בחברה נתבקשו לספק מידע לצוות הבדיקה של הרשות, בראשותו של ברלב, ואכן עשו זאת.

שתי אזהרות הרווח והסנטימנט השלילי סביב ענף הנדל"ן והתשתיות גרמו למניית דניה לצנוח בכ-74% ב-12 החודשים האחרונים, כשהחברה נסחרת כיום לפי שווי שוק של כ-414 מיליון שקל. מיד לאחר ההודעה על ההפסד הודיעה אפריקה ישראל כי תפעל להגדיל את ההון העצמי של דניה בהיקף של עד 200 מיליון שקל, באמצעות הקצאה פרטית של מניות חדשות של דניה לאפריקה ולגופים מוסדיים.זאת לצורך חיזוק ההון העצמי, כדי לעמוד ביחסים הפיננסיים הנדרשים מול הבנקים והגורמים הממנים. מהלכים אלה באים לאחר שהונה העצמי של דניה סיבוס התכווץ, נכון לסוף 2007, בכ-83% ל-39 מיליון שקל בלבד, כתוצאה מן ההפסד שנוצר. האומדן השגוי של עלויות הסב לדניה הפסד גולמי של 165 מיליון שקל בגין פרויקט 431 בלבד.

מדניה סיבוס נמסר בתגובה כי החברה פועלת בשקיפות רבה ומעמידה את המידע הדרוש לכל הגורמים. נודע כי במסגרת בדיקתו של רו"ח יהודה ברלב, הוא ביקש וקיבל מסמכים הקשורים לפרשת 431 ונפגש עם בכירי החברה בעניין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully