וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בבנק הפועלים מורידים את ההמלצה לבז"ן

רותם סלע

12.5.2008 / 12:31

מעניקים למניית החברה שבשליטת משפחת עופר המלצת "תשואה שוק". מעריכים כי לבז"ן מצפה תקופה בעייתית בעקבות ירידת מרווחי הזיקוק

בבנק הפועלים לא מתלהבים במיוחד ממניית בתי הזיקוק שבחיפה, שבשליטת החברה לישראל של משפחת עופר: בבנק הורידו את ההמלצה מ"תשואת יתר" ל"תשואה שוק" בלבד וגם מחיר היעד שעמד בעבר על 4.14 שקלים למניה, נחתך משמעותית וכעת הוא 3.37 שקלים למניה. בעת כתיבת ההמלצה, לפני מספר ימים, נסחרה מניית בז"ן במחיר של 3.12 שקלים למניה ואילו הבוקר עמד מחירה על 2.99 שקלים. פירוש הדבר כי בבנק הפועלים צופים עלייה של 12.5% לעומת המחיר הנוכחי.

בתי הזיקוק רוכשים נפט גולמי ומזקקים אותו לסוגי דלקים. מחירה של חבית נפט בשבוע האחרון הגיע ל-126 דולר, ומחירו של ליטר דלק כבר מתקרב ל-7 שקלים. אולם, בתי הזיקוק מתפרנסים ממרווח הזיקוק שהוא נתון שלאו דווקא קשור למחיר הנפט. אי לכך, מקור הפרנסה הוא המרווח בין מחיר הנפט הגולמי למחיר שבו מוכרים בתי הזיקוק את התוצר המוגמר.

בבנק הפועלים מעריכים כי לבז"ן מצפה תקופה בעייתית בעקבות ירידת מרווחי הזיקוק מממוצע של 5.3 דולר בשנת 2007 למרווחים של 3.9 דולר כיום. בבנק מציינים כי למרות יכולתה של בז"ן להתמקד בייצור דלקים בעלי מרווח זיקוק גבוה יותר ולשמור על מרווח זיקוק גבוה מהממוצע בשוק ב-20% - היא עתידה לסבול מהירידה במרווחי הזיקוק שיפגעו ברווחיה. לא פחות חשוב מהרווח החשבונאי, בבנק הפועלים צופים כי פעולות ההשקעה והשיפוץ יפגעו בתזרים המזומנים של בז"ן.

בנוסף מציינים האנליסטים איתן יואלמן וירון פרידמן את תוכנית ההשקעות הנרחבת של בז"ן בהיקף של 1.1 מיליארד דולר שצפויה לשדרג את יכולותיו של בית הזיקוק. בבנק הפועלים מעריכים כי ההשקעה עתידה להגדיל את "יכולת הפיצוח" של בז"ן, כלומר את יכולתה לפרק את הנפט הגולמי המתקבל למגוון רחב יותר של סוגי דלקים ותזקיקים. כמו כן כותבים יואלמן ופרידמן בחיוב על האפשרות למיזוגה של בז"ן עם חברת כרמל אולפינים. כרמל אולפינים עוסקת באספקת חומרי גלם לתעשיית הפלסטיקה, ומוחזקת כיום שווה בשווה עם מפעלים פטרוכימיים.

אמנם, הדו"חות הקרובים צפויים להיות "פושרים" בלבד, אך בבנק הפועלים מסייגים הערכה זו לאור התנודתיות הרבה שקיימת במרווחי הזיקוק ולאור מגמת ההתאוששות במרווחים. מתחילת 2008 איבדה מניית בז"ן 18.5%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully