וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תשואה זולה - דמי ניהול יקרים

אתי אפללו

12.5.2008 / 15:44

אחת המטרות של ניוד החסכונות הפנסיוניים היא לאפשר לחוסכים להעביר את כספם לידי היצרן שמציע להם את התנאים הטובים ביותר, משיג בעבורם את התשואה הטובה ביותר על כספי החיסכון, ונותן להם דמי ניהול אטרקטיוויים. אלא שאם לשפוט על פי כיוון מעבר הכספים בין הקופות בענף הגמל ב-2007, לא בטוח כלל שהניוד אכן משיג מטרה זו. מאז שקופות הגמל הבנקאיות עברו לבתי ההשקעות וחברות הביטוח, עלו דמי הניהול בקופות הגמל בשיעור ניכר. במקביל, תודות לסוכני הביטוח והמשווקים של בתי ההשקעות, מיליארדי שקלים עברו בין הקופות השונות.

ואולם, האם המעברים היו נכונים לעמיתים? או שהם היו נכונים בעיקר לסוכני הביטוח, שהעבירו את העמיתים לקופות שמשלמות להם את העמלה גבוהה ביותר? 2007 היתה שנת הקופות הבנקאיות ככל שמדובר בתשואות, אבל עמיתים רבים בקופות אלו לא זכו ליהנות ממנה. חמש הקופות שהובילו בגיוסים ב-2007 היו קרן ההשתלמות וקופת הגמל של פרפקט, קרן ההשתלמות וקופת הגמל של אקסלנס, וכן קרן ההשתלמות תבור של פריזמה.

אלא שב-2007 כל חמש הקופות המגייסות הגדולות השיגו תשואה נמוכה מהתשואה הממוצעת של ענף הגמל שהיתה 8.6%, לעומת תשואה ממוצעת של 6.4% בחמש המגייסות הגדולות. מבין החמש, פרפקט גמל השיגה את התשואה הנמוכה ביותר, 6.0%. אקסלנס השתלמות השיגה את התשואה הגבוהה ביותר, 6.8%. דמי הניהול הממוצעים בענף ב-2007 היו 0.7%. דמי הניהול הממוצעים של חמש קופות הגמל שגייסו את הסכומים הגבוהים ב-2007 היו כפולים מכך, 1.5%. כלומר, החוסך שעבר ב-2007 לאחת מחמש המגייסות הגדולות השיג תשואה נומינלית של 4.9%.

לעומת זאת, חמש הקופות שנפדו מהן הסכומים הגבוהים ביותר ב-2007 (כולן קופות בנקאיות לשעבר), השיגו תשואה ממוצעת של 9.2% ב-2007. כינרת של פריזמה, שהשיגה את התשואה הגרועה ביותר מבין החמש, השיגה תשואה של 8.2%. בר, שעברה לכלל, השיגה תשואה של 10.2%. גם בדמי הניהול יש פער ניכר בין הפודות למגייסות. דמי הניהול הממוצעים שגבו חמש הקופות הפודות הם 0.6%. מאז, חלק מהקופות העלו את שיעור דמי הניהול, אך התשואה הנומינלית שהשיגו העמיתים בקופות אלו ב-2007 היתה 8.6% - כמעט כפול מהתשואה הנומינלית של הקופות המגייסות.

עמיתים שבוחרים השקעה בקופת גמל או בכל מכשיר חיסכון לטווח ארוך, צריכים להסתמך על תשואות ארוכות טווח, ולא על תוצאות של שנה אחת בלבד. חשוב גם לבדוק, בנוסף לתשואות ודמי ניהול, פרמטרים נוספים, כגון הרכב השקעות ואיכות הגוף המנהל. ברבעון הראשון של 2008, גם פרפקט, אקסלנס ופריזמה (שספגה זעזוע בינואר עקב פרשת המסחר באופציות מעו"ף בקופות הגמל תבור וחרמון) - החלו לפדות כספים במקום לגייס.

  • עוד באותו נושא:
  • קופות גמל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully