וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנליסטים: "התחזקות הדולר ב-3% ב-3 שבועות התרחשה עקב מהלך בינ"ל מתואם שמוביל משרד האוצר האמריקאי"

נמרוד הלפרן

12.5.2008 / 19:58

מדובר ב"התערבות מילולית" של בכירי ממשל אמריקאים

שינוי קל בנוסח הודעת הסיכום של פגישת שרי האוצר ונגידי הבנקים המרכזיים של שבע המדינות המתועשות (G7) בחודש שעבר הדגיש את החששות מפני תנודתיות יתר בשוק המט"ח העולמי. כמו כן, פורש באותה עת על ידי סוחרים רבים בשוק כביטוי לדאגה מצד בכירים אירופים מהשפעת היחלשות הדולר על היצוא מגוש היורו.



עם זאת, בכיר במשרד האוצר האמריקאי אמר לג'ורנל כי השינוי בנוסח ההודעה בוצע דווקא בשל לחצים מצד ארה"ב, במסגרת מאמץ בינלאומי לבלימת נפילת הדולר. "נוסח הודעת ה-G7 נועד להפנות את תשומת הלב אל מעבר למשבר קצר הטווח בשוקי הפיננסים בארה"ב, אמר הבכיר לג'ורנל. עוד ציין כי הממשל האמריקאי צופה האצה בצמיחת כלכלת ארה"ב בחודשים הקרובים, במקביל להאטה בצמיחה בגוש היורו. שילוב שצפוי לאפשר לדולר לשוב ולהתחזק מול היורו.



בכיר בממשל האמריקאי אמר בשבוע שעבר לעיתון "פייננשל טיימס" כי בכירים בארה"ב באירופה כאחד מעוניינים בחיזוק הדולר מול היורו. "סביר להניח כי מדובר בניסיון מתואם מצד ארה"ב לתמוך בדולר", אמר אסטרטג המטבע של בנק אוף ניו יורק מלון, סימון דריק, לאתר חדשות הפיננסים מרקטווץ'. "במילים אחרות, נראה כי נתנהל כעת מהלך מתואם של 'התערבות מילותית' מצד משרד האוצר האמריקאי. השאלה המעניינת היא, למה עכשיו?", הוסיף.



הדולר התחזק מול היורו ביותר מ-3% מאז שרשם שפל של 1.6019 דולר ליורו ב-22 באפריל. עם זאת, במסחר היום נחלש הדולר ב-0.3% מול היורו לשער של 1.5534 דולר ליורו. מול הין היפאני מזנק הדולר ב-0.9% לרמה של 103.74 ין לדולר. מול הפרנק השווייצי מתחזק הדולר ב-0.2% לרמה של 1.0437 פרנק לדולר.



הליש"ט מתחזק מול הדולר ב-0.5% לשער של 1.9629 על רקע הערכות כי התגברות הלחצים האינפלציוניים בבריטניה מקטינים את הסיכוי להורדת הריבית על ידי בנק אוף אינגלנד. מדד המחירים ליצרן בבריטניה עלה בחודש אפריל בשיעור שנתי של 7.5% - הזינוק החד ביותר זה 22 שנים.



התחזקות הדולר מול המטבעות המרכזיים בעולם צברה תאוצה בחודש שעבר לאחר שהבנק הפדרלי בארה"ב העריך סדרת של שבע הורדות ריבית שביצע מאז ספטמבר, צפויה לתמוך בצמיחת הכלכלה האמריקאית. הפד הוריד מאז ספטמבר את הריבית בשיעור מצטבר של 3.25% לרמה של 2% בניסיון להשיב את אמון המשקיעים במגזר הפיננסים האמריקאי ובכדי לתמוך בצמיחת הכלכלה בארה"ב, הכורעת תחת נטל המשברים בשוקי הדיור והאשראי. שוק התעסוקה האמריקאי סיפק אף הוא חדשות חיוביות בחודש אפריל, כאשר איבד פחות משרות מציפיות הכלכלנים.



בה בעת, ירידה בבטחון העסקים בגרמניה ובצרפת, אשר אחראיות יחד לכמעט מחצית מכלכלת גוש היורו, עוררה מחדש הערכות כי הבנק המרכזי של אירופה (ECB) עשוי להוריד את הריבית בגוש היורו השנה. סיום סדרת הורדות הריבית בארה"ב ואפשרות להורדת הריבית באירופה, עשויה לגביר את הביקוש לנכסים דולריים.



החוזים על הריבית הפדרלית בארה"ב (Fed Funds futures) - הנסחרים בבורסת החוזים של שיקאגו ומשקפים את ציפיות השוק מהריבית הפדרלית - מעניקים כעת סיכוי של 84% לכך שהבנק הפדרלי יחליט להותיר את הריבית ללא שינוי בישיבתו הבאה ביוני. החוזים מעניקים סיכוי של 16% להורדת ריבית בשיעור של 0.25%.



הבנק המרכזי של אירופה צפוי להוריד את הריבית בגוש היורו לרמה של 3.75% עד סוף ספטמבר, לעומת 4% היום, ולרמה של 3.5% עד סוף השנה, לפי תחזית הכלכלנים של בלומברג.



גורו ההשקעות ג'ים רוג'רס העריך בשבוע שעבר כי הדולר האמריקאי צפוי לרשום עליות נאות בהמשך השנה, משום שמשקיעים רבים, בהם הוא עצמו, היו פסימיים לגביו. "אני צופה עליות נאות של הדולר משום כה רבים, בהם אני, היו פסימיים לגביו", אמר רוג'רס ביום חמישי בעת ביקור בסינגפור. "ארה"ב היא יצרנית עצומה של מוצרים חקלאיים, ואם אני צודק בתחזיות שלי לגבי מחירי הסחורות החקלאיות, אשר אני מעריך שצפויים לזנק, הרי שהדבר יסייע לארה"ב יותר מאשר למדינות אחרות שלהן אין מגזר חקלאי כה גדול", הוסיף.

"מי שמייצר סחורות בתקופה של נסיקת מחירי הסחורות צפוי להצליח יותר מול אלה שאינם מייצרים סחורות", המשיך רוג'רס. לדבריו, הוא מושקע במטבעות של מדינות שהן יצרניות סחורות גדולות, דוגמת אוסטרליה, קנדה וניו זילנד, ומעריך כי הן צפויות לרשום ביצועים טובים.



רוג'רס העריך כבר לפני שבועיים בראיון לבלומברג כי הדולר עומד בפני תקופה של עליות אשר עשויה להימשך כשנה, ומאז הראיון כבר הספיק המטבע האמריקאי להתחזק מול היורו ב-2%.



בראיון ל-TheMarker בתחילת חודש דצמבר העריך רוג'רס כי הדולר ימשיך לצנוח בגלל מדיניות הריבית ההרסנית של יו"ר הבנק הפדרלי, בן ברננקי. "ברננקי לא מבין כלום. כמו גרינספאן, הוא יודע רק להדפיס כסף", אמר רוג'רס. "הדבר הראשון שהוא עשה כאשר נכנס לתפקיד שלו זה להפסיק לפרסם את נתוני כמות הכסף כדי שלא נדע כמה כסף הם מדפיסים שם בבנק המרכזי, ומה שהוא עושה מאז שהוא בתפקיד זה להוריד ריבית. באוגוסט הוא חתך את הריבית כדי להציל את החברים שלו בוול סטריט. אנחנו הורסים את המטבע שלנו - הדולר - אבל ברננקי לא רואה את זה, כי הוא ממוקד בחברים שלו בוול סטריט".



"הייתי בשורט על הדולר הרבה זמן, ויש לי עדיין", אמר רוג'רס בראיון ל-TheMarker. "אבל השבוע, בטח ראיתם את השער של 'האקונומיסט' הבריטי עם הנפילה של הדולר, זה אומר שכולם כבר שורט דולר ואולי צריך לקנות דולר. אבל זה תיקון טכני, כל עוד ברננקי שם - אני בשורט על הדולר - ולצערי הוא יהיה שם עוד הרבה זמן כי אי אפשר להדיח אותו. בינתיים אני עובר לסינגפור".



רוג'רס, בן 65, קנה את פרסומו הראשון לפני שנים ארוכות כאשר הקים ב-70', יחד עם ג'ורג' סורוס, את קרן קואנטום המפורסמת, שגרפה רווחים עצומים. אחרי עשר שנים שבהן ניהלו השניים את קואנטום, הם הניבו למשקיעים שלהם רווח של 4,200%.



רוג'רס, דמות ססגונית במיוחד, נודע כמי שהקיף את העולם במכונית ובאופנוע. הוא התבטא בחריפות נגד הבנק הפדרלי על רקע משבר האשראי שנגלל השנה - ואמר כי יש לבטל את המוסד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully