וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתי ההשקעות: פסגות בראש

שרית מנחם

13.5.2008 / 8:59

פסגות ממשיך להגדיל את הפער מול המתחרים בכל תחומי הפעילות. בתום שנתיים מאז השקת רפורמת בכר נרקמה מפת שוק הון חדשה

לפני כחודש בשעות הצהריים הגיעו רועי ורמוס וג'רמי בלאנק למשרדי הנהלת בנק הפועלים ברחוב יהודה הלוי בסיטי של תל אביב. אחרי חתימה על צ'ק בסך 700 מיליון שקל, הם לקחו הביתה את קופת הגמל הגדולה בישראל, גדיש, המנהלת 20 מיליארד שקל. הרכש חדש של ורמוס, מנכ"ל בית ההשקעות פסגות, ובלאנק, נציג קרן יורק, מסמן מפה חדשה בשוק ההון המקומי. המפץ הגדול של רפורמת בכר הוביל למעבר של נכסים מהגופים הבנקאיים לברוקרים הפרטיים. עסקות הענק יצרו כוחות חדשים. עכשיו, בתום שנתיים מאז השקת הרפורמה, נרקמה מפת שוק הון חדשה. בהיעדר עסקות גדולות נוספות, השינויים בשוק ההון המקומי ינבעו ממקורות אחרים - מיזוגים ורכישות או צמיחה (התכווצות) אורגנית.

אם בוחנים את קצב הצמיחה של פסגות, ניתן לטעות ולחשוב שמצב השוק התנודתי ואי הוודאות פשוט לא נוגעים בו. הוא ממשיך להגדיל את הפער מול המתחרים בכל תחומי הפעילות. בענף הקרנות, למשל, בעוד המתחרים מדממים והנכסים ממשיכים להתכווץ, ממשיך פסגות להוביל את השוק, והוא כבר מנהל 25 מיליארד שקל. גם בתחומים מנומנמים יותר יש התעוררות. מותג תעודת הסל צובר תאוצה וגייס מתחילת השנה כ-900 מיליון שקל, צמיחה של 40% בהיקף הנכסים המנוהל. בתחום ניהול התיקים בולט פסגות עם נכסים של 27 מיליארד שקל. המהלך האחרון של פסגות - רכישת גדיש, ממקם אותו כשחקן בולט גם בתחום הגמל ומרחיק אותו עוד יותר מהמתחרים.

אחרי פסגות, בית השקעות נוסף שרושם צמיחה בריאה הוא מותג פרטי ותיק ובעל אחיזה איתנה בדעת הקהל - אקסלנס, שנסחר באחד העם ועתיד להציג את הדו"חות לרבעון הראשון של 2008 בימים הקרובים. לפי הדו"חות המסכמים את 2007 מציג אקסלנס זינוק של 92% ברווח הנקי ל-125 מיליון שקל. העוגן של רוני בירם וגיל דויטש, מייסדי אקסלנס, הוא פעילות הגמל המוצלחת בהנהלת אבי דויטש. עוד מגזר שמושך את בית ההשקעות קדימה הוא ענף תעודות הסל הבולט עם מותג הבית קסם שמוביל את השוק בהיקף הנכסים ובמכשירים שהוא מציע.

הצמיחה של אקסלנס מביאה אותו קרוב מאוד לפריזמה, השחקנית השנייה בגודלה בענף שעוברת תקופה משברית. הרכישות הגדולות - של קופת הגמל כנרת וקרנות הנאמנות להק ופ.ק.ן שנרכשו מבנק הפועלים, מיקמו אותה לפני שנה כשחקנית מרכזית בזירה המקומית. אבל המכות לא הפסיקו להגיע. ראשית הגיעו פדיונות כבדים בקרנות שנרכשו, שכיווצו את נכסי בית ההשקעות ב-50% בשנה האחרונה. אחר כך הגיעו חילופי המנכ"לים שבמסגרתם עזב המנכ"ל דב קוטלר, ולבסוף הגיעה הרפתקת האופציות של בן גביזון שגררה הפסד של 8% בחודש בקופות תבור וחרמון. עכשיו הפחד הגדול של פריזמה הוא פגיעה בפעילות הגמל. פריזמה לא נשארת אדישה למצב הרגיש. היא מפצה את העמיתים, מחליפה את המנהלים ודואגת לטפח את העמלות של סוכני הביטוח, כדי להבטיח שגם הם יבלמו מנוסה המונית מפעילות הגמל הנמצאת בסכנה.

חברות הביטוח לא תפסו את מקומם של הבנקים

מי שסובלת מסנטימנט דומה לפריזמה היא כלל פיננסים, שמאז שהונפקה בבורסה במארס 2007 צנח שוויה בכ-60%. בחודשיים האחרונים נרשמת התעוררות בגיוסים בקרנות הנאמנות של החברה, אך הנתיב העיקרי הוא הקרנות הכספיות, שלא מעניקות לכלל רווחים כלשהם, מאחר שהן מנוהלות בדמי ניהול אפסיים. כשעסקי קרנות הנאמנות לא בשיאם ובענף החיתום סופרים זבובים, העובדה שפעילות הגמל עברה לחברה האם, כלל ביטוח, לא מסייעת לכלל פיננסים לגדול. בחודשים האחרונים נרקמים מגעים לרכישת בית ההשקעות אפסילון. גם אם תצא הרכישה לפועל, התועלות שלה מוטלות בספק.

לאפסילון אין מסה של נכסים שמייצרת רווח, ופעילות הגמל שלה צנועה. יש לה חברת קרנות, מוצר שכלל כבר מנהלת. מי שיכולים להפיק מכך תועלת הם רון לבקוביץ ושמואל פרנקל, המחזיקים יחד ב-50% מאפסילון. הרגולציה הגבוהה, מערכות מחשוב יקרות ותחרות חריפה מדגישות בתקופה האחרונה את היתרונות לגודל שבהם מתאפיין הענף. ייתכן שזו ההזדמנות של השניים לעסקה טובה.

כלל פיננסים מסמלת את אחת התופעות המפתיעות בשוק ההון החדש. מי שטען כי רפורמת בכר תביא לכך שחברות הביטוח יתפסו את מקומם של הבנקים - התבדה. פסגות, אקסלנס ודש איפקס במומנטום חיובי, בעוד בתי ההשקעות של כלל ביטוח, מנורה, ישיר ומגדל לא היו לאלו שמובילים את השוק.

עם רפורמת בכר חיזרו חברות הברוקרים אחר חברות הנאמנות של הבנקים שקיבלו תגי מחיר גבוהים במיוחד. תרחיש של צניחה של 40%-60% בנכסים לא היה אז כלל על הפרק. היום מבינים שעסקות הגמל אטרקטיוויות יותר. מדובר בענף המתאפיין בהשקעות לטווח ארוך וביציבות, שעשוי להניב לבתי ההשקעות תזרים מזומנים בריא גם בתקופות קשות. יתרון נוסף שיש לעסקות הגמל על הקרנות הוא היכולת להעלות את דמי הניהול ולהגדיל את שולי הרווח.

חברה נוספת שאין לה פעילות גמל היא הראל פיננסים. בדומה לכלל פיננסים, פעילות זו מרוכזת בחברה האם - הראל ביטוח. בניגוד לכלל פיננסים, פעילות הקרנות של הראל יציבה יחסית ומנהלת 12 מיליארד שקל. בנוסף, להראל אין פעילות בתעודות הסל, מכשיר שצובר תאוצה אצל המשקיעים. לכן, לא מן הנמנע כי בהיעדר פעילות גמל, שוקדים שם על השקת פעילות שכזו. גם במגדל חשבו שפעילות הגמל גוועת ורכשו חברות קרנות נאמנות (דקלה ואפיקים) וקרנות השתלמות, עם רכישת קהל מלאומי (60%) ודיסקונט (40%). עכשיו, כשענף הגמל מסתמן כענף יציב בשוק, מתגלה הטעות הגדולה של איזי כהן, המנכ"ל היוצא של מגדל, חברת הביטוח הגדולה במשק.

מי שדווקא מאופיינת בפעילות גמל איתנה היא דש איפקס המנוהלת על ידי עידו נויברגר וויקטור שמריך. פעילות זו מהווה את הנדבך העיקרי של בית ההשקעות, והיא מנהלת כבר כ-16 מיליארד שקל. בשל מבנה הבעלות של בית ההשקעות - בעל המניות החזק בדש איפקס הוא הסתדרות העובדים הלאומית, נמצא בית ההשקעות על המדף. כעת, עם עליית זוהרה של הפעילת המרכזית בו, הוא נעשה אטרקטיווי הרבה יותר, בעיקר לבתי השקעות שלא השכילו להתעדכן בשינויים בענף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully