וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שירותי בריאות כללית בהאשמות חסרות תקדים: משרד הבריאות מועל בתפקידו כרגולטור ומפלה אותנו לרעה

רוני לינדר-גנץ

13.5.2008 / 11:37

סמנכ"לית משרד הבריאות, רות רלב"ג, נקטה עמדה חד משמעית לטובת המרכז הרפואי שיבא בסכסוך בינו לבין הכללית

הרקע לעימות הנוכחי הוא מכתב חריף ששלחה לפני כשבועיים הכללית למרכז הרפואי שיבא ובו האשימה את בית החולים בהארכה מלאכותית ומכוונת של משך האשפוז של מבוטחיה, ובנקיטת שיטות שונות להגדלת מספר הניתוחים של מבוטחי הקופה אצלו. זאת, לטענת הכללית, כדי לפצות על היעדר הסכם עם הכללית ועל הירידה במספר המבוטחים שנשלחים על ידי הקופה לבית החולים.



במכתב של הכללית שפורסם ב-TheMarker נטען כי משך האשפוז של מבוטחי הקופה במחלקות הפנימיות ברבעון הראשון של 2008 היה ארוך משמעותית מהרבעון המקביל ב-2007 וכך גם השהייה הממוצעת במחלקות הכירורגיות ומספר ניתוחי הלב הדחופים של מבוטחי הכללית בשיבא.



נזיפה לכללית



ואולם במקום לקבל תשובה משיבא קיבלה בשבוע שעבר הכללית תשובה דווקא מסמנכ"לית לתכנון, תקצוב ותמחור במשרד הבריאות, רות רלב"ג. במכתב מתייצבת רלב"ג באופן חד משמעי לצד שיבא, ונוזפת בכללית כי טענתם כלפי שיבא היא "טענה כבדת משקל... הנוגעת להיבטים האתיים והחוקיים של פעילות המרכז" וכי היא "מסתייגת מטענות גורפות וחמורות שכאלו".



בהמשך, תוקפת רלב"ג את התחשיב על פיו ביססה הכללית את טענותיה, וטוענת כי הכללית היתה צריכה להשוות את משך האשפוז לכלל המרכזים הרפואיים ולא לבלינסון. "לטעמי", חותמת רלב"ג את מכתבה, "הנתון המובהק ביותר. הוא מדיניות הכללית בהפניית אשפוזים אלקטיוויים לבתי החולים שבבעלותה. מדיניות המצביעה על התנהגות לפיה אינטרס הקופה כבעלת בתי חולים גובר על אינטרס המבוטח".



בכלליתה גיבו בזעם למכתב: "משרד הבריאות 'מכר' את בתי החולים הממשלתיים לקופות החולים הקטנות, הגיע להסכמים במחירי היצף ומצפה שהכללית תממן את גירעונותיהם", מאשימה הקופה בתגובה ל-TheMarker. "משרד הבריאות הציע לקופות החולים מאוחדת ולאומית לשנים 2008-2010 הנחה בגובה של 21%, למכבי הנחה בגובה של 18% בבתי החולים הממשלתיים, ואילו לכללית, שהיא הקונה הגדול ביותר במערכת הבריאות, הוצע הסדר הנחה של 6%-8% בלבד".



באשר להארכת האשפוזים אומרים בכללית כי "הנתונים שהוצגו על ידי המשרד במכתב מציגים נתוני אשפוז של כלל המבוטחים (מכל הקופות) בבתי החולים, בעוד הנתונים על עליית משכי אשפוז בשיבא התייחסו למבוטחי כללית בלבד, מה שמוכיח באופן נחרץ כי הארכת משכי האשפוז המלאכותיים מתבצעת מול לקוחות כללית בלבד".



עוד טוענת הכללית: "המשרד אינו מבין כי תפקידו לשמור על קופות חולים יציבות ומבוססות והוא מונע משיקולים כספיים ומחיפוש פתרון לגירעונות בתי החולים שלו (הממשלתיים) הגורמים לחוסר יציבות ולהרעה בשירות למבוטחים. לצערנו משרד הבריאות, בכובעו כבעל בתי חולים, מתעלם מחובתו כרגולטור ומסבסד קופות חולים שלא על פי קריטריונים שווים ובשקיפות מלאה. בכך הוא גורם נזק למערכת הבריאות בישראל".



מנכ"ל שיבא, פרופ' זאב רוטשטיין, מסר בתגובה: "האשמות הקופה הן זדוניות ומרושעות. הרופאים המטפלים אינם מודעים אפילו לשייכות הקופתית של החולה, והדבר נכון בכל הארץ ולא רק בשיבא. החולים מטופלים בכל בתי החולם הציבוריים רק על פי ההוראות הרפואיות ולא על פי שייכות כזו או אחרת לקופה".



ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "במכתבה של רות רלב"ג הובהר בפירוש כי אם לכללית ישנן טענות נקודתיות לגבי אשפוזים בשיבא, קיים מנגנון מסודר של ערעורים. לטענת הקופה - אם משווים משכי שהייה של כלל בתי החולים, שיבא אינו שונה מאחרים. בשנים עברו היה בלינסון (בבעלות כללית) בעל משכי שהייה ארוכים משיבא ואיש לא קבל על כך. משרד הבריאות אינו מתקצב קופות חולים ועל כן ממילא אין לבוא אליו בטענה על סבסוד בלתי שוויוני".



באשר לטענה על הפליה בשיעורי ההנחה לקופות, נמסר כי "כללי ההתחשבנות בין בתי החולים לקופות נקבעים על ידי המחוקק ומייצרים הנחות לקופ"ח שמגדילות רכש. קופ"ח מכבי ומאוחדת מגדילות רכש ולכן שיעור ההנחה שלהן גבוה מזה הקיים לכללית. הוגשה הצעה לכללית המתבססת על עקרונות הסכמי מכבי, מאוחדת ולאומית, לפיה קופת החולים תשלם את תשלום 2007 בתוספת גידול, ותזכה להנחות דומות. הנהלת הכללית דחתה הצעה זו על הסף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully