וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלי ישי מתנגד לחסכון עתידי לילדי עניים

רותי סיני

14.5.2008 / 9:21

בתגובה לתוכנית לפתיחת חשבונות חיסכון לכל ילד בישראל, במקום לתת תוספות לקצבאות, הזהיר ישי שימליץ על פרישה מהממשלה

שר הרווחה יצחק הרצוג והביטוח הלאומי הציגו אתמול תוכנית לפתיחת חשבונות חיסכון לכל ילד בישראל, במקום לתת תוספות לקצבאות הילדים. בתגובה, יו"ר ש"ס, אלי ישי, הביע התנגדות חריפה והזהיר שימליץ על פרישה מהממשלה אם לא יוגדלו הקצבאות כדי לפצות על קיצוצן ושחיקתן בגלל עליות המחירים בעת האחרונה.

ישי האשים שהרצוג לא מבין את צורכי המשפחות העניות משום שבא מתרבות של שפע. "אני, שבאתי ממשפחת מצוקה, יודע מה משמעות הקצבאות. מי שבא ממקום אחר, מחפש פתרונות המתאימים לילדי שוק ההון ולא לילדים רעבים", אמר ישי, שעומד בראש ועדת שרים לבחינת קצבאות הילדים. הוועדה אמורה לדון בתוכנית בשבוע הבא, אך לאור התנגדות ישי, יש סיכוי קטן בלבד שהיא תאושר. גם הרצוג עקץ את ישי, בעקיפין. "הרעיון שלנו פשוט - לבנות לילדי ישראל הון בסיסי שישמש אותם בבגרותם. זו מהפכה בחשיבה שרואה אינטרס ארוך טווח והוצאת הדורות הבאים ממעגל העוני - במקום להתמכר לפתרונות מיידיים, שלעתים אינם מספקים מענה לבעיית העוני המתמשך", אמר. שר האוצר רוני בר-און, שחבר בוועדה יחד עם הרצוג, מתנגד אף הוא לתוכנית, אך מסיבות אחרות. באוצר אומרים, שהפתרון לעוני הוא בעבודה של שני ההורים ותגבור השירותים לילדים, כגון הרפורמה שמתבצעת במערכת החינוך, בעלות של חמישה מיליארד שקל, ותוספת תקציב למעונות יום ולתוכניות בעבור ילדים בסיכון בעלות של חצי מיליארד שקל.

להצעת החיסכון שפותחה באמצעות מומחים בביטוח הלאומי ומשרד הרווחה יש שתי חלופות. במודל אחד, הממשלה תפתח חשבון לילד בלידתו, שבו תפקיד כספים מדי שנה וגם משפחתו תוכל להפקיד בו כסף. לפי חישוב של הפקדת 50 שקל בחודש בריבית של 5%, יקבל כל ילד 17,600 שקל כשיגיע לגיל 21.
במודל השני, הממשלה תפקיד בעבור כל תינוק מענק של 3,500 שקל, שיישא ריבית מועדפת ויניב כעבור 21 שנים 11 אלף שקל, במחירי 2008. מוצע לייעד מודל זה תחילה לכ-50 אלף ילדים עניים בשנה, בעלות של 180 מיליון שקל. המודלים מבוססים על תוכניות שהנהיגה ממשלת בריטניה.

אבל ישי אמר, שהכסף לא ישמש את הצעירים לחינוך או לדיור, משום שהם ייאלצו להשתמש בו לשיקום הנזקים הבריאותיים או החברתיים שייגרמו להם כתוצאה מהעוני שבו יגדלו. ישי גם סבור, שהרצוג משחק משחק כפול. "בשבוע שעבר הוא דיבר על עדכון הקצבאות פעמיים בשנה בגלל עליות המחירים. עכשיו הוא הולך לאיזו ביצה שבכלל לא נולדה", אמר דוברו. עם זאת, ישי מוכן לתמוך בהצעתו של הרצוג - בתנאי שהרצוג יתמוך קודם לכן בזאת שלו.

"המועצה לשלום הילד" בירכה על רצונו של הרצוג לחסוך למען הילדים, אבל מסרה שקודם יש לשקם את הקצבאות שקוצצו. "הממשלה לא יכולה לקחת מהילדים את ההווה ועל חשבון הצרכים המיידיים שלהם לממן חיסכון לימים יבואו", מסרה העמותה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully