וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבורסה נגד הבית הלבן

מתי אלפר

14.5.2008 / 14:52

תנו לאמריקאים כמה חודשי רגיעה כלכלית לפני הבחירות והמועמדים לנשיאות ישמחו לעבור לנושאים בהם הם מבינים יותר

הבחירות לנשיאות ארה"ב לא מצליחות להסיח את הדעת מתנודות השערים וחוסר היציבות בוול סטריט הנובעות ממאזנים חלשים וממשבר הסאבפריים. ערוצי התקשורת בארה"ב מתמקדים באובאמה - קלינטון, ובמאבקים לקראת הכרעה אצל הדמוקרטים. בו בזמן הכלכלה מקבלת אף היא כותרות בהתאם לחולשת הדולר, עליית מחירי הנפט ונסיקתם של גרגרי האורז למחירי שיא שטרם נראו בכלכלות מודרניות מאז ומעולם. על פי נתוני המסחר בוול סטריט בחודשיים האחרונים מורגשת רגיעה ומדדי המניות המרכזיים (P&S, נאסד"ק, דאו-ג'ונס) אף צברו עליות במהלך אפריל ותחילת מאי. עליות אלה מחקו ירידות בחודשים ינואר-מרץ 2008. פה ושם צצות כבעבר הצעות רכש יוצאות דופן (מייקרוסופט-יאהו, באפט-מארס – ריגלי) ומניית גוגל מזנקת ב- 20% בערב בודד כדי לסמן שיש חיים בשוקי המניות ואפשרויות לרווחי הון יפים.

האם הגענו לתחתית?

שאלת מליון הדולר (בעצם מליון האירו לאור חולשת הדולר) האם שוקי המניות קרובים לתחתית ומכאן ואילך תהיה יציבות ואולי אף המשך עליות (תיקון?) בשערי המניות? אם להאמין לגורואים בוול סטריט (ג'ים רוג'רס, ג'ורג' סורוס ועוד) המיתון בשער והמצב הכלכלי יחמיר ולפיכך סביר להניח שירידות השערים במניות יתחדשו לאחר הרגיעה – תיקון. האורקל מאומהה, וורן באפט, אומר שהמיתון רק החל... מה שלא מנע ממנו לרכוש בעסקת מיליארדי דולרים מורכבת את חברת הממתקים- מסטיקים "ריגלי" המפורסמת. באפט הסביר את הרכישה בנוסחה הכלכלית המוכרת – "אינך יכול לקנות בשיא השפל כפי שאינך יכול למכור בשיא הגאות". פרשני ופעילי השוק, ציבור המשקיעים, מנהלי קרנות הנאמנות, מתחילים להסביר שאנו קרובים לתחתית במחירי מניות מובילות. חלקם אף מתחיל להגביר רכישות של מניות נבחרות (קטרפילר, ג'ילט, קוקה קולה, גוגל, סיסקו) וממליץ ללקוחות להגדיל את רכיב המניות בתיקי ההשקעות.

מחיר הסחורות עולה והביקוש ער

במקביל להתייצבות ולתיקון במניות, בשוק הסחורות המחירים מזנקים כאחוזי תזזית. על הנפט מיותר לדבר וכל כיתת מורדים בשבט ניגרי עלום מקפיצים את מחירי הנפט שוב ושוב לאחר ידי מקרי לכיוון בית זיקוק. גרגר אורז נשקל בזהב, מחירי הפלדה נסקו כמעט למחיר הזהב, הפלטינה מטפסת כמוכת אמוק, אפילו שיבולי החיטה זהובים מהמחיר. בתוך מהומת הסחורות הדולר צולל, האירו עולה ויורד, הליש"ט נחלשת מעט, היאן היפני מתנדנד כגרגר האורז שחסר בסושי והמהומה- בעיצומה. ברור שחוסר איזון כזה יקשה על התייצבות שוקי המניות שכן כשמחירי הגלם נוסקים, הסויה מזנקת לשיאים, האשלג שובר שיאים, האורז עולה 70% בלילה בודד וכדאי למלא את מיכל הרכב בדלק כי בערב המחיר עלה ב-4.6% כדבר בשגרה. חוסר היציבות בסחורות והגידול בביקושים, בעיקר מסין ואסיה, לא מקל על שוקי המניות במערב להתייצב. חוק הכלים השלובים בכלכלה פועל.

למרות הזעזועים בסחורות, למרות המשבר הכלכלי שבשער והמיתון שמסתמן, למרות ירידה באמון הצרכנים ועליה באבטלה – שוק המניות בארה"ב משדר רגיעה מפתיעה במידה לא מעטה. מהיכרות עם שוקי ההון למדתי שהשווקים, במקרים רבים, מקדימים לאתר את העתיד ומתנהגים דווקא בזמני משבר כצופים קדימה אל עתיד טוב יותר. היכולת להתנהג בצורה שונה בעתות משבר כאילו המשבר מאחורנו מפתיעה רבים וטובים. גם "הטכנאים" אלה שמנבאים מגמות מסחר עפ"י נוסחאות טכניות מופתעים מהתנהגויות מקדימות "מוזרות" של שוקי המניות. "גלי אליוט ונוסחת פיבונאצ'י" של הטכנאים לא מסבירים את הרגיעה במסחר במניות. לפחות לא לעת הזאת ובוודאי שלא על בסיס פסיכולוגי אמיתי.

מצב הרוח הלאומי והנשיאות

שוק המניות רגוע שמעניק תחושת יציבות או אף תשואה ריאלית קטנה עשוי לגרום לרגיעה, לפחות זמנית, אצל ציבור הבוחרים בארה"ב. תנו למשקיעים סימני התאוששות ברורים ותחזיות יותר אופטימיות של בן ברננקי נגיד הפד סמוך למועד הבחירות ובוחרים רבים ינסו לדחוק את הצרות הכלכליות שהחלו ב- 2007 ונכנסו לעומק 2008.

בחירת הנשיא האמריקאי הבא תושפע לפיכך מאוד ממצב הכלכלה בארה"ב. במדינות מסוימות, שהצבעתן מסורתית מזה דורות, יש לכלכלה מקום מרכזי בשיקולי הבוחר גם כאשר לא עוסקים בכך בתקשורת. יציבות כלכלית טבועה בנשמתו של הבוחר האמריקאי יותר מרוב המקומות בעולם ובוודאי מישראל. רוב הבוחרים בארה"ב הם משקיעים לטווח ארוך והדבר מוכר היטב מהיסטוריית ההשקעות האמריקאית. האמריקאי יודע לספוג, מעת לעת, נפילות בשווקי המניות ולהתגבר. הבוחר בארה"ב רגיל למחזוריות כלכלית שמשדרת יציבות לפרקי זמן ארוכים גם אם במהלכן יש זעזוע בשווקים. המשקיע האמריקאי הטיפוסי הוא משקיע לטווח ארוך בעל נטייה מובהקת להשקעה במניות גדולות ורווחיות המחלקות דיבידנד.

אם שוקי המניות משדרים בהתנהגותם כיום תחילת יציבות באופק, אף שהציבור עדיין אינו רואה אותה ממש, הדבר עשוי לסייע למועמדים להוריד הילוך בנושאים הכלכליים (בהם הבנתם מוגבלת כפי שהוכיחו בראיונות רבים) ולחזור להתמקד באיראן, הגירה ושאר עניינים שחביבים על נשיאים אמריקאיים המעונינים להנהיג את אמריקה ודרך אגב גם את – העולם החופשי.

*מתי אלפר, מומחה לשיווק ולפסיכולוגיה כלכלית, מרצה במרכז ללימודים אקדמיים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully