וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיכאיל גורבצ'וב: "אנו זקוקים לגלובליזציה שיש לה פנים אנושיות ולא כזו שמתמצה בסחר חופשי"

אורי ברקוביץ'

14.5.2008 / 16:03

גורבצ'וב התריע על הפערים הכלכליים המתרחבים בעולם



נשיא ברית המועצות לשעבר, מיכאיל גורבצ'וב, הופיע בצהריים במסגרת ארוחת הצהריים שנערכה לבאי ועידת הנשיא. לצד גורבאצ'וב ישבו על הבמה ונשאו דברים ראש ממשלת ספרד לשעבר, חוזה מריה אסנאר וראש ממשלת סלובקיה, דר' רוברט פיצ'ו.



בפתח דבריו, החמיא גורבצ'וב לנשיא שמעון פרס עם קורטוב של קנאה, על המרץ הרב שהוא מוסיף להפגין גם בגילו המופלג ומצבו הבריאותי וכינה אותו "מנהיג בעל שיעור קומה", והוסיף ש"העם בישראל בר מזל בשל כך". שני האישים שימשו ראשי מדינות בשנות השמונים: גורבצ'וב כיהן כנשיא ברית המועצות, ואילו פרס כיהן כראש ממשלת האחדות הלאומית. מכנה משותף נוסף בין השניים הוא היותם חתני פרס נובל לשלום.



בשנים האחרונות ביקר גורבצ'וב בישראל כמה פעמים, גם כן כאורחו של פרס. גובצ'וב סיפר כי הוא נהנה לבקר במחוזות ילדותו של פרס, בהם הקיבוץ בו גדל ו"המקום על נהר הירדן בו בילו פרס ואשתו את הלילה הראשון לאחר נישואיהם".



בדומה לסגן נשיא ארה"ב לשעבר, אל גור, שמקדיש את השנים לאחר תום כהונתו לענייני איכות הסביבה, בחר גורבצ'וב למקד את דבריו בסוגיות של איכות סביבה ובריאות. גורבצ'וב התריע על הפערים הכלכליים בעולם: "הפער בין עשירים ועניים התרחב. רק שליש מבני האדם חיים בתנאים הולמים ומחצית מאוכלוסיית העולם חיים ללא גישה למים ראויים לשתייה. ארגון הבריאות העולמי מצא שכשמונים אחוזים מהמחלות מקורן במים מזוהמים - מי השתייה הם המחסור החמור בעולם". עוד הוסיף כי "אם ברצוננו בעתיד טוב, עלינו לטפל בבעיות העוני ואיכות הסביבה".



גורבצ'וב ציין כי יש להאזין לגורמים הנאבקים בגלובליזציה, כמו אלו שהפגינו נגד ועידת ה-G8 בסיאטל. "אנו זקוקים לגלובליזציה שיש לה פנים אנושיות ולא כזו שמתמצה בסחר חופשי", אמר גורבצ'וב. בהקשר למדינות G8 טען נישא ברה"מ לשעבר "כי הם לא היחידות שצריכות לשלוט בעולם" וציין כי "צריך לבנות שיטות ממשל אחרות שיתאימו לחיים בעידן הגלובלי".



גורבצ'וב סיים את דבריו בהתייחסות דיפלומטית למצב באזורנו: "למרות שאלו ימי חגיגות, צריך להביט סביב ולראות מה קרה בארץ המופלאה הזו - זו תוצאה של מאמצי אומה שלמה. ההיסטוריה לא פטאלית, וכדי לבחור בחלופה הנכונה צריך לנסות להבין זה את זה ולא לנסות להערים זה על זה".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully