וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיזוק הקשר עם הענק הסיני בוועידת הנשיא: יהודים וסינים קוראים להידוק היחסים בין העם היהדות לסין

אשר שכטר

14.5.2008 / 20:06

חוקרים ורבנים: להעמיק את היחסים בין סין והיהדות

בפאנל השתתפו דוקטור שלום ואלד, עמית בכיר במכון לתכנון מדיניות עם יהודי, לשעבר בכיר בצוות המדע, הטכנולוגיה והתעשייה של הארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי (OECD) וראש יחידת הביוטכנולוגיה של הארגון; מרווין טוקייר, רב בגריינט נק, לונג איילנד, ולשעבר רב הקהילה היהודית ביפאן; פו יודי, פרופסור לפילוסופיה ולימודי יהדות ומנהל המרכזי האקדמי ללימודי יהדות ולימודים בין דתיים באוניברסיטת שנדונג בסין; ז'ונג, שתרמה ב-10 השנים האחרונות ספרים ישראלים לשפה הסינית, בהם ספריו של ש"י עגנון, היא מרצה לספרות סינית באקדמיה למדעי החברה בבייג'ינג.



פו יודי התייחס במהלך דבריו לאופן שבו גדל, כילדים רבים בסין, ללא ידע על העם היהודי ועל היהדות ותיאר את ניסיונותיו לחזק את הקשר שבין הסינים ליהודים באמצעות תכניות העשרה, קורסים ולימודי יהדות במרכז האקדמי שבניהולו. "בכל שנה יש לנו 6-5 סטודנטים שמשלימים תואר במדעי היהדות", אמר פו, שקרא להקמת קרן בינלאומית שתעסוק במימון לימודי היהדות בסין. "אני מאמין שמדובר בתקופה חיונית לקשר שבין סין לישראל ולהפגנת הקשר שבין העמים", אמר פו.



טוקייר, לשעבר רב הקהילה היהודית ביפאן, אמר כי "חייתי ביפאן הרבה שנים. במסגרת תפקידי כרב הקהילה היהודית הייתי אחראי גם על כל האזור, כולל מדינות כמו קוריאה בסין. ביקרתי בסין יותר מ-30 פעמים. ספרים שכתבתי על יהדות ביפאנית תורגמו לסינית, וחלקם אף הפכו לרבי מכר. הבאתי לסין יותר מ-1,500 יהודים, כדי שיראו את סין דרך עיניים יהודיות. ביקרנו באתרים בהם חיו קהילות יהודיות בסין, בהם עדיין מתגוררים חלק מהצאצאים".



"אנחנו לא יודעים ולא מתעכבים על כך ששניים מהכתבים היהודיים העתיקים ביותר על נייר שנמצאו בעולם כולו התגלו בסין. 20 אלף פליטים שהגיעו מפולין, אוסטריה וגרמניה מצאו בית חים בשנחאי במהלך מלחמת העולם השנייה - אלה 20 אלף חיים יהודים שניצלו. במנצ'וריה הייתה קהילה מרתקת של 10 אלפים יהודים, בהם רבנים, מדענים ואפילו משפחתו של אהוד אולמרט, שהוריו דיברו סינית כשלא רצו שהיהודין יבינו על מה הם מדברים ביניהם. אנחנו לא מלמדים על יעקב רוזנפלד, נויורולוג שברח מהילטר לסין והצטרף לצבא סין, הפך לגנרל וזכה להקמת אנדרטאות לכבודו בסין לאחר מותו".



"עלינו ללמוד את המורשת שאנו חולקים עם סין, ואת המורשת שסין חולקת איתנו", אמר טוקייר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully