וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מריל לינץ ממליצה על מרקורי, פריסייס ודי.אס.פי.ג'י

הארץ

17.10.2001 / 9:46

מאת סופי שולמן

התוצאות העסקיות של מרקורי פתחו אמש את עונת הדו"חות הכספיים לרבעון השלישי, שהיה אחד הקשים בהיסטוריה הקצרה של חברות הטכנולוגיה. להאטה הכלכלית בארה"ב והתקפת הטרור בספטמבר נוספה גם הבהלה מפני מתקפה בנשק ביולוגי, והדברים התבטאו בתוצאות הרבעון השלישי ויורגשו היטב גם ברבעונים הקרובים.

בבנק ההשקעות מריל לינץ סבורים כי המיתון הכלכלי כבר כאן, והוא עתיד להחריף את מצבן הקשה של חברות טכנולוגיה בעולם בכלל ושל הישראליות בפרט. בסקירה שפירסם אתמול הבנק מחלקת האנליסטית אילנה טרסטון את החברות המקומיות לשתי קבוצות, שבהם להשפעות המקרו-כלכליות נוספות גם מגמות שליליות בענפים מסויימים.

הקבוצה הראשונה מורכבת מחברות שיושפעו בעיקר מהמיתון הכלכלי אשר יפגע בפעילות הצרכנים בארה"ב. עם חברות אלה נמנות יצרניות השבבים וציוד אלקטרוניקה שמכירותיהן עתידות לרדת משמעותית עקב הנפילה בביקוש. לקבוצה זאת שייכות חברות כגון די.אס.פי.ג'י, אם-סיסטמס ואורבוטק.

עם הקבוצה השנייה נמנות החברות שייפגעו לא רק מהירידה בביקושים, אלא גם ממגמות כלליות שנמצאות בשוק כבר היום ועתידות להחמיר. הכוונה להפסקה כמעט מוחלטת במעבר לטכנולוגיות חדשות וברכש ציוד תקשורת. על מאזני חברות אלה מעיקים כיום חובות וכמויות מלאי גדולות, שיגררו המשך של סדרת המחיקות.

מצבן של חברות אלה חמור יותר ממצב החברות בקבוצה הראשונה, שכן אם הן רוצות לשרוד את התקופה הקרובה ולצאת מחוזקות לקראת סיום המיתון, עליהן "להמציא" את עצמן ואת השוק שלהן מחדש. לקבוצה זו ניתן לשייך את גילת רשתות לוויין, אי.סי.איי ומרבית החברות שפועלות בשוק הטלקום.

טרסטון אומרת כי על רקע ההתפחויות האחרונות, חיזוי הביצועים של כל החברות הפך לקשה מהרגיל, ולכן ממליצה על רכישה של מניות מועטות בלבד.

הצרכן האמריקאי הוא שיקבע

כך, טרסטון מנמיכה את הערכותיה לחברת אורבוטק ומדגישה כי גם המספרים שניתנים כעת הם בערבון מוגבל, שכן הראות בשוק השבבים נותרה נמוכה מאוד. החברה מפתחת מערכות לבדיקה אופטית של מעגלים מודפסים, והביקוש למוצריה תלוי ישירות ביקוש למוצרי תקשורת ואלקטרוניקה. היא מעריכה כי המצב בשוק המעגלים המודפסים עלול להחמיר עוד לפני שיתחיל לחזור לפסי הצמיחה.

שוק המסכים השטוחים, שגם בו פועלת אורבוטק , מצוי אמנם במצב טוב יותר, אך קצב הצמיחה בו אינו מסוגל לפצות על החולשה בשוק המעגלים המודפסים. על כן מעניקה טרסטון המלצת "נייטרלי" למניה.

חברת די.אס.פי.ג'י שרויה במצב דומה, אך בניגוד לאורבוטק היא אמורה לעמוד בתחזיות המוקדמות לרבעון השלישי. עתידו של הרבעון הרביעי תלוי במצב הרוח של הצרכנים האמריקאיים לקראת חג המולד, שיקבעו את היקף המכירות של החברה המייצרת שבבים למכשירי טלפון אלחוטיים. לפי שעה מותירה טרסטון את התחזיות לרבעון הרביעי על כנן, אך מקצצת בהיקף הרווח העתידי למניה ב-2002.

קופת מזומנים בסך 232 מיליון דולר - כמעט מחצית משווי השוק של די.אס.פי.ג'י - מעניקה מידה רבה של ביטחון בעתיד החברה. היא מצליחה לשמור על שולי הרווחיות הגולמית ברמות גבוהות בזכות גידול במכירת רשיונות לעומת מכירת המוצרים הסופיים. מניית די.אס.פי.ג'י בלטה על רקע הנפילות החדות של יתר מניות הטכנולוגיה הישראליות - מתחילת השנה עלתה המניה ב-11%, וטרסטון ממליצה לרכוש אותה בחודשים הקרובים.

גם עתידה של אם סיסטמס לוטה בערפל. החברה מסרה כי תוצאות הרבעון השלישי יהיו בהתאם לתחזיות, אך חשוב לזכור כי תחזיות אלה הונמכו כמה פעמים. על אף ההרגעה, טרסטון אינה משנה את ההערכות שלה ל-2001, על רקע חוסר הוודאות השורר בשוק של פתרונות אחסון, השוק שבו מתמקדת אם-סיסטמס.

לדעתה של טרסטון, את העתיד של אם-סיסטמס יקבע הסכם שיתוף הפעולה שנחתם לפני חודשים אחדים עם AMD, שאמור לאפשר לחברה הישראלית להיכנס לשוק המכשירים הסלולריים, שבו לא פעלה עד היום. במריל לינץ מציעים שלא להגדיל את ההחזקות במניית אם-סיסטמס כל עוד ההסכם אינו מביא לתרומה ממשית וכל עוד ימי החייבים, שהתארכו באחרונה מ-27 ב-2000 ל-62 ברבעון השני של השנה, אינם מתקצרים.

חברות תוכנה מישראל - חבוטות, אך לא שבורות

במצב מעט טוב יותר מצויות כיום חברות הפועלות בשוק פתרונות התוכנה. גם שוק זה נפגע קשות, אך לחברות הישראליות יש מעמד מוביל בו. טרסטון סבורה כי מעמד זה יאפשר להן לצאת מהמשבר חבוטות, אך לא שבורות.

אחד השינויים המרכזיים שחלו בשוק התוכנה הוא הפיכתו משוק של מוכרים לשוק של קונים. מנהלי הרכש בחברות אינם ממהרים לסגור עסקות, וממתינים להצעת המחיר הטובה ביותר. התקפת הטרור החמירה את המצב בשוק, כך שברבעון השלישי חלה ירידה ממוצעת של 13% במכירת רשיונות תוכנה; חברות ידווחו על הכנסות הנמוכות ב-5% מהתחזיות בממוצע. על רקע החולשה ברבעון השלישי מתקשה טרסטון להעריך את עתידו של החצי הראשון של 2002. היא ממליצה להתמקד בהשקעה במובילות שוק, שלהן מאזן חזק, תזרים מזומנים יציב וצוות ניהול טוב.

לפי קריטריונים אלה ממליצה טרסטון על רכישת מניות צ'ק פוינט , מרקורי ופריסייס, כשמרקורי היא הבחירה המועדפת שלה לחברת תוכנה ישראלית. הסיבות לכך היא יכולת החברה לשמור על רמת רווחיות גבוהה, מעמד של מובילה בשוק הפתרונות לניטור שרתי אינטרנט, וגודל עסקה ממוצעת נמוך למדי, כך שמנהלי רכש ברמות נמוכות יכולים לקבל את ההחלטה על רכישת המוצר.

פריסייס היא הבחירה הראשונה של מריל לינץ בקרב חברות בעלות שווי שוק נמוך. במונחים ישראליים נחשבת החברה, הנסחרת בשווי של 476 מיליון דולר, אחת החברות הגדולות. במונחי השוק האמריקאי, שווי זה הוא נמוך למדי. טרסטון מעריכה כי פריסייס תעמוד בתחזיות הצמיחה של 8% לעומת הרבעון השני, ואינה משנה את ההערכות לגבי 2002.

בניגוד לעבר, מניית צ'ק פוינט כבר לא ברשימת המומלצות. טרסטון ממליצה להמתין לגל ירידות נוסף במניה ולא לקנות אותה עתה, לאחר זינוק של 22% מאז פרסום "אזהרת ההכנסות" של החברה.

לצפייה בריכוז המלצות האנליסטים לחצו על הלינק "המלצות אנלי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully