וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרטנר - חברת השקעות ההיי-טק שלא נפגעה (עד כה) מהמשבר

הארץ

17.10.2001 / 9:56

מאת הדר חורש

במארס 2000 הפתיעה פרטנר בפרסום מרעיש: מנכ"ל החברה, עמיקם כהן, הודיע על החלטתו להקים חברה בת להשקעות בחברות טכנולוגיה המפתחות מוצרים ושירותים עבור משתמשי הרשת הסלולרית. לחברה החדשה, פרטנר תקשורת עתידית (PFC), הוקצבו 100 מיליון דולר להשקעות. הימים היו ימי הבועה בהיי-טק, וכל השקעה בסטארט-אפ הכפילה את עצמה בתוך חודשים ספורים, בעיקר על הנייר.

תוכנית ההשקעות החדשה של פרטנר תפסה את הדמיון, ובשוק ההון כבר החלו לנחש את מקורות המימון לתוכנית ההשקעות השאפתנית. ואולם, שנה וחצי לאחר ההכרזה נמנעת פרטנר מלומר מה היה היקף ההשקעות שנעשו בפועל, בנימוק שלא מדובר במספר מהותי לעסקי החברה. פרטנר ידועה בדיווח קפדני לרשויות, ואם בחברה אומרים שמדובר בהיקף השקעה לא מהותי, אפשר להאמין לה.

על פי ההערכות, פרטנר השקיעה עד היום בחברות סטארט-אפ 4-2 מיליון דולר. מנכ"ל PFC, אמנון הררי, מודה שמשבר ההשקעות בתקשורת וטכנולוגיה צימצם מאוד את אפשרויות ההשקעה והאט את קצב ההתקשרות של פרטנר עם חברות ההיי-טק. האמת היא כי מספר הקסם - 100 מיליון דולר - לא היה אלא גימיק של יחסי ציבור. סכום זה מעולם לא עמד לרשות הררי, והוא גם לא נזקק לו. כל שהררי נדרש לעשות הוא לאתר מפתחים של שירותים סלולריים, ולסייע להם על מנת שיוכלו בבוא העת להשתלב ברשת פרטנר ולהגביר את המכירות. פרטנר מעולם לא התיימרה להיות משקיעה בהיי-טק. העסק שלה הוא תקשורת.

מסיבה זו נמנעה פרטנר ברוב המקרים מהשקעה מיידית בחברות שאיתן התקשרה. את מלאכת ההשקעה היא העדיפה להותיר בידי קרנות הון סיכון ויזמים אחרים; תרומתה של פרטנר היא בעיקר במתן תשתית ניסויים. החברה הקימה מעבדה במיוחד לצורך עריכת ניסויים במיני-רשת סלולרית. סעיף אחר בהסכמי ההשקעה מקנה לפרטנר אופציה לרכישת מניות בעתיד.

ההשקעה בפועל אינה קיימת, או שהיא מצומצמת ביותר. מימוש אופציית ההשקעה מותנה בעיקר בביצועי החברה וביצירת הכנסות. זו הסיבה שהררי יכול היום לומר בגאווה שלפחות בינתיים, פרטנר לא נאלצה למחוק אף אגורה מהשקעותיה בחברות סטארט-אפ. מצד שני, פרטנר עדיין אינה יכולה להצביע על השקעה אחת שהניבה לה רווחי הון.

לא כל ההתקשרויות היו מוצלחות. החברה המפורסמת והכושלת מכל החברות שעמן התקשרה פרטנר היתה ג'יגמי, לשעבר נט2וויירלס, שהתיימרה לפתח מערכת ייחודית לההעברת שירותי אינטרנט נייח למערכת הסלולרית. נט2ווירלס עמדה להתמזג עם חברה רשומה בנאסד"ק ולהפוך לחברה מונפקת בשווי מאות מיליוני דולרים. שווי האופציה של פרטנר עמד לזנק באלפי אחוזים. ואולם, התרגיל הפיננסי נכשל, והתברר כי גם הטכנולוגיה של החברה לא קיימה את ההבטחות. החברה התרסקה, והאופציות של פרטנר פקעו מבלי שימומשו.

חברה כושלת נוספת שעמה התקשרה פרטנר היתה סלולר מג'יק, שהציעה פלטפורמה למשחקים סלולריים. ההסכם עם סלולר מג'יק כלל אופציה לרכישת נתח מהותי ממניות החברה - 15%. בחברות הסלולריות עדיין מאמינים שהמשחקים יהיו יישום מניב הכנסות גבוהות ברשת הסלולרית, אבל ההסכם שחתמה פרטנר עם סלולר מג'יק "לפיתוח הדור הבא של משחקים אינטראקטיוויים מרובי משתפים" מעולם לא מומש, והחברה נסגרה.

המשבר בשוקי ההיי-טק שינה במשהו את מדיניות ההשקעה של פרטנר. בעבר יכולה היתה פרטנר להציע רק תמיכה תשתיתית ומוסרית בפיתוח, ושלחה את החברות לגייס הון במקומות אחרים. היום מתקשים המפתחים למצוא מקורות מימון אלטרנטיוויים - פרטנר (וחברות סלולריות אחרות) עשויות להפסיד את הפרויקט כולו אם לא ישקיעו בו מכספן. לכן נוטה פרטנר, היום יותר מבעבר, להשקיע מכספה בחברות.

בצעד חריג למדי הודיעה אתמול החברה על השקעה של 500 אלף דולר בחברת פלטינט, שפיתחה עבורה יישום המאפשר למנוי לאתר מונית פנויה באמצעות חיוג לתחנת המוניות הקרובה, שהמערכת מאתרת עבורו. החברה הודיעה גם על אופציה להשקעה נוספת. ההשקעה בוצעה לפני כמה חודשים אך הוכרזה רק אתמול, במקביל להכרזת פרטנר על הפעלה מסחרית של השירות החדש.

המשבר האט את קצב ההשקעות של פרטנר, אבל הררי ממשיך לחפש: הוא ישקיע ברצון בחברות שיפתחו יישומים לדורות הסלולריים הבאים, דור האינטרנט הסלולרי רחב-הפס. לפרטנר אין עדיין השקעה כזו. איתור חברות סטארט-אפ בתחום הסלולרי שוב אינו פשוט כפי שהיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully