וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חצר סרגיי שברחוב הלני המלכה בירושלים תועבר לרוסיה ביולי

רנית נחום-הלוי

15.5.2008 / 8:12

עוד על הכוונת של הרוסים: מתחם הנביאים בירושלים, שדייריו כבר קיבלו מכתבי פינוי



ממשלת ישראל תעביר עד חודש יולי את הבעלות על שטח חצר סרגיי בירושלים לידי ממשלת רוסיה, לאחר מגעים רבים שניהלו שתי הממשלות. השטח נמצא ברחוב הלני המלכה הסמוך לרחוב יפו.



חצר סרגיי קרויה על שם יורש העצר של הצאר ניקולאי השני, סרגיי אכסנדרוביץ. המבנה נבנה ב-1890 לרווחתם של צליינים מרוסיה הצארית, והיווה אחד המבנים המרשימים ביותר מבין אכסניות הצליינים ואנשי האצולה. כיום משמש המבנה את משרד החקלאות והחברה להגנת הטבע.



בשבועיים האחרונים העיתונות הרוסית מדווחת על ההעברה הצפויה. כך למשל, שני אתרי אינטרנט חדשותיים, "אינטרפקס" ו"קומרסנט", שנחשבים אמינים, ציטטו את שגרירת ישראל ברוסיה, אנה עזרי, שאמרה בטקס לרגל 60 שנה למדינה כי "לגבי חצר סרגיי, הובלנו מהלך של משא ומתן חשוב. אנחנו נמצאים כרגע בשלב של ניסוח ההסכם. אני מעריכה שהנושא ייפתר בחודשים הקרובים".



"נעשתה עבודה רצינית עם רוסיה בעניין זה. היו חששות לגבי תביעות אפשריות בעתיד, אבל כרגע אין לנו שום תביעות ודרישות", אמרה עזרי. בנוסף, ד"ר סרגיי סטפשין, לשעבר ראש ממשלת רוסיה ומקורב לפוטין, העריך כי חצר סרגיי תועבר לרוסים בקיץ הקרוב.



לפני כשבוע פורסם בתקשורת הרוסית כי נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הקצה 10 מיליון רובל (כ-430 אלף דולר) לשיפוץ ושימור חצר סרגיי. "יוזמת הנשיא מסמלת כי המשא ומתן להעברת השליטה בחצר סרגיי לרוסיה הגיע לשלב האחרון", נכתב באתר "הקומרסנט".



עוד נכתב כי פוטין יגיע לישראל ביוני או יולי כדי לחתום על ההסכם הסופי עם ישראל להעברת המתחם. לפי הפרסום, עשרה מיליון הרובל יועברו מתקציב הקרן הנשיאותית של ממשלת רוסיה, ומי שיהיה אחראי על עבודות השיפוץ והשימור הוא ארגון בינלאומי רוסי-פלשתיני.







במשרד החוץ אישרו כי חצר סרגיי תועבר לידי הרוסים, ומסרו כי "בראשית ינואר הוחלפו איגרות הסכמה בין ישראל לרוסיה, ועד יולי ההסכם יתממש". עוד אומרים במשרד כי בשלב זה אין כוונה להעביר את משרד החלקאות ואת החברה להגנת הטבע מהמקום, וכי בין הצדדים ימשיך להתנהל משא ומתן לגבי חזקת ישראל במקום".



מפנים את הדיירים הזקנים



בתקשורת הרוסית דווח בזמנו כי לארגון הבינלאומי הרוסי-פלשתיני יש 22 נכסים שהועברו לידי ישראל ב-64', אך בשלב זה מדובר על שלושה נכסים מרכזיים שרוסיה תובעת עליהם בעלות: מגרש הרוסים, חצר סרגיי ומתחם הנביאים שברחוב הנביאים 62.



באחרונה שיגר גוף המכונה "המשלחת הרוסית" מכתבי פינוי לתושבי מתחם הנביאים. חלק מהדיירים אף נדרשו לפצות את הגוף הזה, שמזוהה עם ממשלת רוסיה.



הדיירים במתחם הנביאים, רובם זקנים שגרים במקום עשרות שנים בדמי מפתח, מדווחים כי ניסו להגיע עם עורכי הדין של המשלחת הרוסית להסדר. כך למשל, משפחתו של דייר שעבר את גיל 90 הציעה להעביר את הנכס לרשות המשלחת מיד לאחר שהאיש יילך לעולמו, אך המשלחת הקציבה למשפחה שלוש שנים לפינוי הנכס, בלא קשר אם האיש יחיה או ימות.







בנוסף, בקרוב אמורה ישראל להעביר את הבעלות של שטח מגרש הרוסים לידי ממשלת רוסיה. במגרש הרוסים מושקעים מיליוני דולרים, בין היתר על ידי ממשלת רוסיה ואנשי העסקים ארקדי גאידמק ורומן אברמוביץ.



בביקור שקיים ראש הממשלה אהוד אולמרט ברוסיה בנובמבר 2007, סוכם עוד כי הפינוי לא ישולם מקופת ישראל, אלא גאידמק ואברמוביץ, וכן ממשלת רוסיה יקחו על עצמם את כל ההעברה, אשר נאמדת בסך של 95 מיליון דולר. בין היתר תבנה רוסיה לישראל את בית משפט השלום העירוני.



"פוטין אישית מקדם את הפרויקט כל הזמן. הוא העלה את העניין מול נתניהו, ברק, שרון וכעת מול אולמרט", מסרו מקורבים לאנשי העסקים אברמוביץ וגאידמק.



אלכס טנצר, פעיל פוליטי במפלגת הגימלאים העוקב אחר התקשורת הרוסית וסיקורה בסוגיית הנכסים הרוסיים בירושלים, מספר כי הרוסים מייחסים חשיבות רבה מאוד לנכסים הללו - הרבה יותר מאשר סבורים התושבים בישראל, וכי בתקופה האחרונה העניין נסקר באינטנסיוויות רבה.



כתבה מורחבת תפורסם במוסף הנדל"ן של TheMarker.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully