וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש אמ"ן: בתוך שנתיים רקטות גם בבאר שבע

ארי שביט

15.5.2008 / 9:47

ידלין: החמאס מנסה ליצור מאזן הרתעה מול ישראל

בראיון מקיף עמו, שמתפרסם היום ב"מוסף הארץ", מתייחס ידלין למעמדה האסטרטגי של ישראל מול איראן, חיזבאללה, סוריה, הרשות הפלשתינית וחמאס. על חמאס אמר ידלין, שהארגון מנסה ליצור ברצועת עזה מאזן הרתעה מול ישראל, בדומה לחיזבאללה בלבנון. כחלק מניסיון זה הוא פועל להעמקת טווח הפגיעה בשטח ישראל.



לדברי ידלין, לחמאס יש כבר יכולת משמעותית של עד מאות רקטות לטווח של 20 ק"מ, והוא שואף
להגדיל את טווח הירי. "אם הסוגיה לא תטופל, חמאס יכניס ערים נוספות לטווח האש שלו", אמר. הוא הוסיף כי חמאס מארגן את עמדות ההגנה שלו לקראת כניסה ישראלית לרצועת עזה.



כ-100 בני אדם נפגעו אתמול אחר הצהריים מפגיעה ישירה של רקטת גראד במרפאה של שירותי בריאות כללית בקניון "חוצות" באשקלון. ארבע נפצעו קשה: אשה בת 24 ובתה התינוקת, בת שנתיים, שהמתינו במרפאה, רופאה במרפאה ומטופלת שלה. כולן סובלות מפציעות קשות בראשן ומפציעות נוספות בגפיים ובבטן. בשל חומרת הפציעות, פונו האם והתינוקת במסוק מבית החולים "ברזילי" באשקלון לבית החולים "שיבא" בתל השומר.



הרקטה פגעה בקניון "חוצות" בעת שהיה הומה אדם. במקום פועלות, בנוסף למרפאת הכללית גם מסעדות רבות, חנויות ומשרדים.



למקום נגרם נזק רב, ואף פרצה שם שריפה. לבית החולים ברזילי פונו גם 11 פצועים במצב קל ו-85 נפגעי חרדה.



מאז יולי 2006 פגעו באשקלון 22 רקטות גראד ו-13 קסאמים, אולם לפני פגיעת הגראד לא ניתנה כל התרעה. זאת מכיוון שמערכת "צבע אדום" נותקה כמה שעות לפני השיגור, בגלל כמה מקרים של אזעקות שווא. עיריית אשקלון ופיקוד העורף החליפו האשמות אתמול על האחריות לניתוק המערכת.



את האחריות לירי הגראד נטל לראשונה, ארגון "החזית העממית-המפקדה הכללית", בראשות אחמד ג'יבריל, שנחשב למקורב לסוריה (ראו ידיעה). בדיקה ראשונית של גורמי ביטחון העלתה שהגראד הוברח לרצועה מאיראן. זוהי רקטה המיוצרת בבתי חרושת, מכילה חומר נפץ רב יותר מרקטת קסאם והטווח שלה גדול יותר. היא נורתה מאזור חוף הים, סמוך למקום שבו היתה בעבר ההתנחלות דוגית, אזור מוכר של שיגור רקטות.



למרות הירי, ישראל טרם קיבלה החלטה לפתוח במבצע צבאי נרחב ברצועת עזה. מקורות ביטחוניים אמרו כי לאחר סיום ביקור נשיא ארה"ב ג'ורג' בוש בישראל, צפוי צה"ל להסלים במידת מה את הפעילות ההתקפית ברצועת עזה, אך בשלב זה אין כוונה לתפוס באופן קבוע חלקים מן הרצועה.



הפעילות ההתקפית עשויה לכלול עלייה במספר ההפצצות של חיל האוויר (גם כנגד יעדי חמאס) ושיגור יותר כוחות קרקעיים למבצעים מוגבלים בקרבת הגדר המקיפה את הרצועה, אולם מקור ביטחוני בכיר הדגיש אתמול כי "ישראל נמצאת במסלול התנגשות שהולך ומתקרב לסופו עם חמאס בעזה".



בפגישתו עם הנשיא בוש אמר אתמול ראש הממשלה אולמרט כי "רגע ההכרעה מול עזה קרוב". אולמרט ציין כי אם המאמצים להגיע לרגיעה עם חמאס ייכשלו, לא יהיה מנוס ממבצע צבאי ישראלי. לדבריו, מטרת המבצע תהיה לכפות על חמאס להסכים לתנאים הישראלים לרגיעה, אך לא לכבוש את רצועת עזה או לצאת למבצע ארוך שיביא לאבדות רבות.



מקור מדיני בירושלים אמר אתמול כי בשלב זה ישראל רוצה לגבש לגיטימציה בינלאומית ליציאה לפעולה רחבה ברצועה. "כל פעולה תביא להקפאת המו"מ המדיני ואנחנו רוצים לוודא שלא יצביעו עלינו כאשמים", אמר הגורם. גורמים מדיניים הוסיפו שישראל אינה פוסלת עדיין אפשרות של השגת הפסקת אש מול החמאס. המגעים בעניין זה נמשכים ובימים הקרובים צפוי ראש המודיעין המצרי, הגנרל עומר סולימאן, לשוב ולדון עם החמאס בפרטי יוזמתו, לנוכח הדרישה הישראלית החדשה כי ההסדר יכלול התקדמות מהותית בעניינו של החייל החטוף גלעד שליט.



פגישתם של אולמרט ובוש הסתיימה דקות לפני פגיעת הרקטה באשקלון. בשיחתם סיפר אולמרט לבוש שחמאס המשיך בירי הקסאם גם כאשר הגנרל סולימאן ביקר בישראל כדי לקדם את המגעים על רגיעה. "זהו איתות מסוכן", אמר.



במסיבת עיתונאים לאחר הפגישה אמר אולמרט שישראל לא תוכל לסבול את המשך ההתקפות נגד אזרחיה. "אנו מקווים שלא ניאלץ לפעול נגד החמאס באמצעים אחרים ותוך שימוש בעוצמה הצבאית שישראל עוד לא התחילה להפעיל בצורה רצינית במטרה לעצור זאת. אולם הדבר תלוי לגמרי בתגובה חיובית לעקרונות שהותוו על ידי ישראל", אמר.



אמש סמוך לחצות תקף חיל האוויר חוליית חמושים פלשתינאים בצפון רצועת עזה, שהיו בדרכם לתקוף את כוחות צה"ל.



לכתבה המלאה עם האלוף ידלין: העולם על פי ידלין


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully