וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עושים רוח על גגות תל אביב: בקרוב יוצבו על גג בניין בתל אביב טורבינות רוח ניסיוניות המייצרות חשמל

רינת צפריר

15.5.2008 / 13:49

יזמי הפרויקט: "השימוש ברוח יהיה מרכיב אחד בסל פתרונות חלופיים שיכלול גם שימוש באנרגיה סולארית"



תושבי תל אביב עשויים להיתקל בשנים הבאות במראות חדשים על גגות בנייני העיר. לא עוד קירות וחומות המקיפים כיום את המכונות והמתקנים השונים שעל הגג, אלא חווה של טורבינות רוח שיספקו חלק מצורכי החשמל של הבניין.



בשבועות הקרובים, יוצבו בבניין רב קומות במרכז תל אביב מספר טורבינות רוח על ידי אנשי חברת ALTE, העוסקת בפיתוח שיטות לניצול אנרגיות חלופיות בבנייני מגורים. זאת במסגרת פרויקט ניסיוני שבו תיבדק יכולת ניצול אנרגיית רוח לצורך אספקת חלק מצריכת החשמל של הבניין.



לדברי מקימי החברה, האדריכל ארז אלה והכלכלן גיא שחר, הם נמצאים בקשר עם כמה יזמים להקמת חוות טורבינות רוח על גג מספר בניינים רבי קומות שיוקמו בעיר. באמצעות רעיונות שפיתח הטכנולוג של החברה, דני כהן, אמורה חוות הטורבינות לאפשר המרה יעילה של אנרגיית הרוח לחשמל באופן שיספק כעשירית מצריכת החשמל של הבניינים. "מדובר בעיקר בבתים בגובה של מעל 20 קומות שבהם יש תנאי רוח טובים", מבהיר אלה. "השימוש ברוח יהיה רק מרכיב אחד בסל של פתרונות חלופיים שיכלול גם שימוש באנרגיה סולארית". בעתיד מקווים אלה ושחר לייצא את הרעיון למדינות נוספות. בין השאר הם מקווים לקבל אישור להקים חווה כזו על בניין חדש בעיר לואיוויל שבמדינת קנטקי בארצות הברית.



בסוף השבוע הנוכחי ניתן יהיה לערוך היכרות קרובה עם הרעיון של ניצול אנרגיית רוח במבני מגורים במסגרת פרויקט "בתים מבפנים" (ראו תיבה) שייערך בתל אביב. במסגרת הפרויקט, ניתן יהיה לבקר בבתים שונים ברחבי העיר ולהתוודע לפרויקטים שונים בתחום האדריכלות. אנשי חברת ALTE יציגו במשרדיהם בתל אביב הדמיה של פרויקט ניצול אנרגיית הרוח ויסבירו את עקרונותיו.







חוות רוח טיפוסית נמצאת בדך כלל על פני הקרקע והיא כוללת טורבינות בעלות להבים גדולים היכולות לספק כמות גדולה של חשמל. חוות הרוח על גג בית מגורים תהיה בהיקף קטן יותר - היא תורכב מטורבינות אנכיות ובהן כנפיים קטנות שיסתובבו עם הרוח וכך ייצרו אנרגיה שאותה ניתן להפוך לחשמל. האתגר האמיתי של גורמים כמו חברת ALTE הוא לשכנע יזמים להשקיע את הכסף בהקמת טורבינות כאלו על גג הבית שהם מקימים.



"כיום כמעט כל יזם או קבלן רוצה להקים בית שיוגדר כירוק", מציין אלה. "אבל בסופו של דבר הם רוצים לדעת מה העלות הכספית של העניין. אנחנו ניסינו לבנות מודל שיהפוך את הקמת חוות הטורבינות לכדאית מבחינה כלכלית".



"אנחנו לוקחים משהו שהיזם ממילא מחויב להקים והוא קומת גג שבה יש חומה או קיר המשמשים בין השאר להסתרת מכונות וגם כמעקה בטיחות", מסביר שחר. "במקום להקים קיר רגיל, הוא יוכל ליצור מעין קיר של טורבינות וגם לחסוך כסף באמצעות צמצום הוצאות החשמל של הבניין".



השימוש באנרגיית רוח משתלב במגמה של מעבר לבנייה ירוקה בישראל. מגמה זו מוצאת ביטוי ברעיונות נוספים כמו זה של משרד האדריכלים קנפו-כלימור שזכה באחרונה בתחרות אדריכלים בסין. המשרד הציג בתחרות פרויקט להקמת בניין מגורים שבו משולבת חממה לגידול ירקות ופירות למאכל שתמוקם הן בקומות והן על הגג. אוורור החממה במסגרת הפרויקט נעשה באמצעות ארובה, וההשקיה מבוצעת באמצעות טיפטוף. מערכת סולארית מספקת את האנרגיה הדרושה לחימום שטחי הגידול.



כיום יש כבר תקן מאושר לבנייה ירוקה בישראל. ביישוב גני תקווה הושלם באחרונה פרויקט ראשון המאפשר שימוש חוזר ב"מים אפורים" (מי ברז שאינם משמשים לאסלות) להשקיית גינות והוא ממתין לאישור משרד הבריאות.







בכפר סבא הושלם לפני חודשיים "אוגדן סביבתי לבניינים ירוקים" שכתב האדריכל שלמה לביא. הוא כולל הנחיות מפורטות בעיקר בתחום האנרגיה. בין השאר מדובר בו על תכנון מערכות סולאריות להסקה וחימום, תכנון גג רעפים משופר עם רדיד אלומיניום המאפשר אוורור טוב יותר בקיץ והתקנת מערכת מרכזית ליניקת וסינון אוויר ממטבחים.



"אפשר להפוך אזורים כמו גוש דן או אשדוד לכרך ירוק בדומה לעיר שיקגו שהחליטה שהיא הופכת למרכז של בנייה ירוקה", אומר שחר. הוא ואלה מציינים שבמדינות רבות בעולם נותנים הטבות כלכליות לכל מי שמשלב בבניינים מרכיבים סביבתיים כמו שימוש באנרגיה חלופית. לדבריהם, זה עוד לא נעשה בישראל אך יש נכונות לכך במשרד התשתיות.



גם שימור הסביבה בפרויקט "בתים מבפנים"



פרויקט "בתים מבפנים" הנערך בתל אביב זו השנה השנייה ברציפות הוא אחד האירועים הגדולים בתחום הארכיטקטורה בישראל. במסגרתו נערכים ביקורים בדירות פרטיות, וילות עירוניות, מבני ציבור, כנסיות, אתרי נוף וגינות מיוחדות. השנה יוצגו במסגרת הפרויקט גם אתרים הקשורים לשימור הסביבה. אוצר האירוע שייערך בסוף השבוע הוא האדריכל אלון בן נון והוא מופק על ידי אשתו, אביבה לוינסון, בשיתוף עם עיריית תל אביב.



השנה ניתן יהיה לבקר ב-120 מבנים, כמעט יותר מפי שניים בהשוואה לשנה שעברה. מלבד הצגת פרויקט טורבינות הרוח, ניתן יהיה לבקר גם בדירה אקולוגית הנמצאת בהקמה ובחוף ביפו שבו מוקמת טיילת על שטח ששימש בעבר אתר פסולת. כמו כן, ייערך מפגש עם פעילי ארגוני סביבה ב"בית הירוק" בנחלת בנימין, שבו נמצאים המשרדים של מרבית ארגוני הסביבה הפעילים בישראל בכלל ובתל אביב בפרט.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully