וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זמן לסלקטיביות במניות הנדל"ן

רותם שטרקמן

15.5.2008 / 16:22

שנה מאז שהתפוצצה האופוריה, נראה עתה שהגענו לנקודת מפנה בכל מה שקשור להשקעה במניות הנדל"ן. השוק בשל לפתח שונות בין המניות

אתמול זינק מדד ת"א נדל"ן 15 ב-4.5%, כשמי שהוביל את העליות היו מניות שיכון ובינוי, נכסים ובנין, דלק נדל"ן וגזית גלוב, שעלו בשיעורים של 5.5%-7%. עליות וירידות חדות מאפיינות תקופות של משברים. שנה מאז שהתפוצצה האופוריה, נראה עתה שהגענו לנקודת מפנה בכל מה שקשור להשקעה במניות הנדל"ן.

עד לפני שנה היה משקלן של מניות הנדל"ן במדדי הבורסה עצום. גופים מוסדיים בוחנים את השקעותיהם במגזרים (בנקאות, ביטוח, מזון, נדל"ן סחורות וכדומה) לפי המשקל שלהם במדדי הבורסה. כשמניות הנדל"ן עלו, גם מי שלא השקיע בנדל"ן באופן ישיר (והרבה מאוד כן השקיעו) היה חייב להיות במניות הנדל"ן. ובכלל, כשהנדל"ן עלה ועלה הוא סחף אחריו משקיעים רבים, בדומה למה שעושה עתה כי"ל בבורסה.

אלא שכאשר התברר שהמשבר בעולם, ובפרט בנדל"ן, הוא אמיתי - נוצרה מוטיווציה גדולה מאוד של משקיעים להקטין אחזקות במניות הנדל"ן ולצמצם חשיפה למגזר זה. זה הביא לנפילה גדולה בענף הנדל"ן בבורסה, מבלי שתהיה שונות בהתנהגות המניות. מה שקבע זאת המגמה - למכור ולהיפטר ממניות נדל"ן. כמעט כל מניות הנדל"ן (מלבד אלו שפועלות רק בישראל) נפלו בין 40% ל-60%.

עתה נראה שהשוק בשל לפתח שונות בין המניות, ושחלק מהמניות נפלו בגלל סיבות של שוק ולא של תמחור. מעתה יהיה היגיון, למשל שמניות החברות היזמיות, כמו GTC (וקרדן) ואלביט הדמיה יניבו תשואה שונה ממניות חברות שפועלות בעיקר בנכסים מניבים, כמו אלוני חץ, דלק נדל"ן ואפריקה נכסים. יש להניח גם שמניית נכסים ובנין, שנפלה בעיקר בגלל ההשקעה הענקית שלה בלאס וגאס, תתקן אחרי שיתברר שאולי יש האטה אך היא לא כל כך חמורה. אם כי די ברור שההשקעה בלאס וגאס היא משקולת לא פשוטה על צווארה. ומה לגבי אפריקה ישראל? הדבר תלוי בעיקר במה שיהיה בשוק הנדל"ן ברוסיה. בעבור הנד"לניסטים הישראלים זה זמן טוב לבלוט. מי שיהיה טוב בעסקים יעלה ומי שלא - ימשיך לדשדש.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully